Časopis Umělec 2002/2 >> Umění v bunkru Přehled všech čísel
Umění v bunkru
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Umění v bunkru

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Michaela Sečanská | galerie | en cs

Vernisáží výstavy Upside Down zahájila 4. června 2002 bratislavská Galerie Priestor for Contemporary Arts čtvrtý rok své existence.
Tato výroční výstava představila slovenské i zahraniční výtvarníky, přičemž většinu z vystavených děl tvořily práce z oblasti video-artu, zbytek doplňovaly instalace a barevné digitální tisky. Kromě známého polského umělce Zbigniewa Libery tu ze zahraničí byli Hajnal Németh, která se představila dvěma nápaditými videoprojekcemi, dvojice Vladimir Nikolić a Věra Večanski s videem nazvaným How to Become a Great Artist (Jak se stát skvělým umělcem), v němž úspěšný umělec na základě vlastní zkušenosti radí mladé nezkušené umělkyni, jak se dostat mezi uměleckou elitu, a nakonec Krassimir Terziev, který ve svém projektu On the BG Track (Bulharskou cestou) představuje formou digitálních barevných tisků úryvky z filmů, v nichž je zmínka o Bulharsku. Vystavení slovenští autoři Aneta Mona Chişa, Marek Kvetán, Marko Blažo, Gabika Binderová a Dušan Zahoranský patří k nejvýznamnějším představitelům mladé generace a všichni měli v minulosti samostatnou výstavu v Galérii Priestor.
S těmito umělci kurátor a zakladatel Galerie Priestor Juraj Čarný (1974) spolupracuje nejčastěji. Už během studií se jako kurátor nebo koordinátor aktivně účastnil mnoha výstav (BillboArt, 1995; Socha v galerii, 1996; Čas města — Dušan Zahoranský, 1996; Instalace — Marek Kvetán a Patrik Križovenský, 1997; Readme, 1998) a uvažoval o vytvoření galerie současného umění, která v té době v Bratislavě chyběla. Když v roce 1998 dokončoval diplomovou práci na Univerzitě Komenského v Bratislavě, doslechl se o zajímavém prostoru, který by byl vhodný pro provozování galerie. Šlo o bývalý protiletecký kryt v sídle jedné reklamní agentury. Jejímu kreativnímu řediteli Martinu Knutovi se myšlenka galerie zaměřené na alternativní a experimentální projekty současného umění zalíbila, souhlasil s jejím vznikem a poskytl jí do začátku finanční podporu.
Úvodní výstava se uskutečnila 26. května 1999 pod názvem Prostor pro rekapitulaci. Představili se na ní přední slovenští výtvarníci od nejstarší po nejmladší generaci: A. Mlynárčik, S. Filko, R. Fila, R. Sikora, D. Tóth, V. Kordoš, O. Laubert, D. Fischer, P. Rónai, K. Pichler, R. Galovský, I. Németh, R. Ondák, D. Lányi, D. Sadovská, D. Zahoranský, M. Kvetán, M. Blažo, P. AGAT Huba.
Byla to zároveň pilotní výstava rozsáhlého výstavního projektu nazvaného Začátek konce — Konec začátku (1999-2000). V jeho rámci proběhla kontroverzní výstava Malík Urvi české umělecké skupiny Pode Bal, která vyvolala množství protichůdných reakcí v Česku i na Slovensku. Verze pro Galerii Priestor byla doplněná o fotografie slovenského prezidenta Rudolfa Schustera a bývalého šéfa československé státní bezpečnosti (StB) Alojze Lorence. Další slovenskou aktualizací této výstavy byl projekt Petera Kalmuse Mail-Art (i)lustrace, ve kterém konfrontoval čtyři prezidenty, již vzešli ze slovenského politického prostoru: Dr. Tisa, Dr. Husáka, Ing. Kováče a Ing. Schustera. Dalšími zahraničními umělci v rámci projektu Začátek konce — Konec začátku byly Zuzanna Janin a Jenny Schmidt. Z domácích autorů Juraj Čarný představil umělce své generace: M. Kvetána, C. a M. Blažovi, D. Sadovskou, P. AGAT Hubu, A. M. Chişu, P. Križovenského, D. Zahoranského, D. Lányi, a J. Mančušku. Ze starších výtvarníků představil nejen dílo P. Rónaie, ale především připomenul tvorbu pozoruhodného slovenského umělce Igora Kalného, který zemřel předčasně v roce 1987. Výstava obsahovala jeho akční a konceptuální kresby, razítkové grafiky i fotodokumentace z akcí, které organizoval. Čarnému se podařilo získat některé do té doby nevystavené práce. V průběhu výstavy se konala diskuse na téma tvorby Igora Kalného za účasti teoretiků umění.
Kromě výstav Juraj Čarný uspořádal mezinárodní sympozium a přednáškový cyklus s názvem Videoart +, na němž vystoupili mnozí významní slovenští a mezinárodní teoretikové a umělci věnující se problematice video-artu (např. Don Ritter, Keiko Sei, Marek Wasiliewski, Miklós Peternák, Michael Bielický).
V současnosti v Galerii Priestor probíhá druhý výstavní projekt Experimentální laboratorium (2001 –2002). V něm zatím vystavila Kateřina Vincourová instalaci Hobby-raum, která se skládala z nafukovacích terárií pro zvířata. Dále proběhla kolektivní výstava představující možnosti využití zvuku v současném výtvarném umění s názvem Sound in Art, na níž slovinská kurátorka Nataša Petrešin uvedla tvorbu M. Behrense, Monogramisty T. D., M. Peljhana, S. Philipsz, M. Potrč, C. Randla, E. Sabjornssona, dvojice Scanner + Tonne.
Ačkoli těžiště výstav leží především v Čarného generaci, jsou do koncepce výstavního prostoru zahrnuty i práce umělců generace starší (M. Kern, M. Paštéka, O. Laubert). Naopak z mladších výtvarníků se působivou instalací nazvanou Prostor představil Milan Mikula, který se zabývá především grafickým designem, scénografií a projekty pro veřejné prostory. V Galerii Priestor vybudoval obrovské pohyblivé stěny, umožňující návštěvníkovi manipulaci s prostorem galerie, čímž nastolil otázky volnosti a omezení pohybu.
Finanční prostředky na chod galerie získal Čarný ze sponzorských příspěvků a z grantů vyhlášených Ministerstvem kultury a nadací NPOA. V roce 2002 nebyl Galerii Priestor udělen žádný státní grant. Navíc město Bratislava nekomerční galerie nepodporuje vůbec. Toto ignorování ze strany státu a města je pobuřující především vzhledem k počtu kvalitních projektů podporujících slovenskou kulturu, které Galerie Priestor v průběhu své existence uspořádala. Juraj Čarný jako galerista dokonce dvakrát prezentoval slovenské výtvarné umění na uměleckém veletrhu organizovaném galerií Hubert Winter ve Vídni a v Innsbrucku. Galerie Priestor se letos navíc poprvé zúčastní veletrhu současného umění Art Forum Berlin.
V druhém pololetí 2002 a během roku 2003 plánuje Galerie Priestor v rámci projektu Experimentální laboratorium navázat systematickou spolupráci s partnerskými galeriemi v zahraničí a realizovat mezinárodní výstavní projekty. Na říjen se ve spolupráci s Galerií Ellen de Bruijne Projects plánuje výstava nizozemské výtvarnice Marie Pask zabývající se videoartem v koncepci českého kurátora Radka Váni. Základem činnosti galerie pro rok 2003 by měla být užší spolupráce na společných projektech s následujícími galeriemi: Galerie Raster z Varšavy (Zbigniew Libera), Galerie Display z Prahy (Jan Kadlec), Galerie Trafó z Budapešti (Balázs Beothy), Galerie Škuc z Lublaně, Galerie Mezzanin z Vídně.
Dalším připravovaným projektem bude výstava, workshop a přednáškový cyklus s názvem Art Without Frontiers, věnované tématu rekonstrukce identit mezi nacionalismem a globalizací. Kurátorkou výstavy bude Nino Danelia, která představí tvorbu současných gruzínských umělců. Galerie Priestor se též spolupodílí na přípravě The Last East European Show, jež se uskuteční v dubnu 2003 v Museum of Contemporary Art v Bělehradě s účastí A. M. Chişy, M. Kvetána. a D. Zahoranského.

Priestor for Contemporary Arts
Somolického 1/B
811 05 Bratislava
tel. (+421) 905 231187
e-mail: juraj@publicis.sk
Web: www.publicis.sk/priestor




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
324 USD
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR
25 USD
Po České a Umělecké trilogii završuje nakladatelství Divus edici dramatických opusů S.d.Ch. vydáním Lidské trilogie. Opulentně...
Více informací...
13 EUR
15 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
246 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.