Časopis Umělec 2004/1 >> Spálený toast a rozbité satelity: umění Jana Jakuba Kotíka Přehled všech čísel
Spálený toast a rozbité satelity: umění Jana Jakuba Kotíka
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Spálený toast a rozbité satelity: umění Jana Jakuba Kotíka

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Travis Jeppesen | profile | en cs

Podobně jako řada mladých umělců také dvaatřicetiletý Jan Jakub Kotík začínal jako muzikant. Poté, co dokončil studium umění na prestižní Cooper Union for the Advancement of Science and Art, kde jej vyučoval Hans Haacke, hrál v řadě nezávislých rockových kapel v New Yorku. Ve skutečnosti s uměním na několik let přestal a veškerou energii věnoval pouze hudbě. Pak se přestěhoval do Prahy a na rok 2000 si nachystal jakýsi hvězdný comeback – samostatnou výstavu v Centru pro současné umění. Pod názvem Economies of Scale (ekonomický termín pro úspory při zavedení velkovýroby) vystavil drobné, domácí předměty, pečlivě vyrobené z částí modelových letadýlek a tanků. Jeho idea vyšla ze studentského období, kdy jej napadlo: „Co kdybych z modelů sestavil třeba vysavač?“ A tak sestrojil vysavač. To ale nestačilo. Jako podivný domácnostní doktor Frankenstein se opakovaně vracel do obchodů a prohledával krabice s umělohmotnými součástkami hraček, aby našel ty nejlepší kousky. „Japonci vyrábí ty nejlepší, nejpřesnější,“ podotýká. Vyrobil nejen toaster, ale i fén, žehličku, šicí stroj, mixér, mobilní telefon, vysavač a sporák. Co začalo jako vtip, to se nakonec ukázalo být překvapivým komentářem k politikám výrobních korporací, které produkují domácí spotřebiče, ale v USA stejně tak zodpovídají za rozvoj a výrobu radarových technologií, řízených střel, špionážních vybavení, satelitů a dalších vojenských technologií, užívaných ve válkách minulého století. S odkazem na Ashleyho Bickertona miniatury vystavil na bílých boxech, viditelně propojených elektrickým obvodem, jež se napříště měly stát Kotíkovým oblíbeným médiem.
Svou prozatím poslední výstavou 60 Watt Max pro galerii Estro v italské Padově pokračuje po stejné linii. Pod titul We Bring Good Things Kotík zahrnul čtyři 60wattové žárovky, kde každá odpovídá jednomu aspektu působení amerického výrobce domácích potřeb General Electric – armádě, komunikaci, spotřebnímu zboží a médiím. Zatímco se soustředí na General Electric, neměli bychom zapomenout, že společnosti Philips, Braun a Krupps mají také obdobný vliv.
Kotíkovo bizarní zkoumání společenských identit tvoří jeden z pilířů, který udržuje zdánlivě neslučitelné části Kotíkova neobvyklého díla v jednotě. Konceptuální rozvaha, srozumitelná i otevřeně váhavá, definuje cíle. Kotík se dokáže sklonit před současným pochopením toho, co je pokrok, a zároveň se nad to povznáší důkladností konečné realizace. Provedení každého jeho díla odpovídá myšlence.
I když musíme toto dílo považovat za „politické umění“, We bring Good Things (Přinášíme dobré věci) je typickým příkladem Kotíkova ambivalentního postoje k předmětu jeho zájmu a díla jsou tudíž obdařena dvojznačností, která jim brousí čepel a současně z nich činí relikvii své doby.

Ve stínu rohů (Dark Throne)
Hudba sama, říká Kotík, má sílu, kterou vizuální umění nevládne. Od nástupu modernismu a industrializace se odstoupilo od emocí, přesunulo se blíže ke shromažďování intelektuálních reakcí diváka. Důsledkem je zlom mezi uměním/intelektem a hudbou/emocí. Návštěvníci vernisáže v Galerii Futura byli s touto otázkou bezostyšně konfrontováni, když je, doslova, ohromovala Kotíkova zvuková instalace Hail to the Chief. Vznikla jako reakce na činnost úřadů George Bushe při plánování války v Iráku. Sestává ze zesilovačů značky Marshall, naskládaných na sebe od podlahy ke stropu, a z prezidentského emblému vyšitého zlatou nití přes střed konstrukce. Z reprobeden vyráží zmutovaný sampl kytarového riffu Iron Man od Black Sabbath, navíc digitálně zpracovaný tak, aby připomínal zvuk sirén a letadel přelétajících nad hlavami. Heavy metal a fašismus se spojují v jedno zvukově-vizuálního vzývání globálního politického božstva. Hail to the Chief je nejen ironickou politickou zprávou, hlasitým přivlastněním si národní identity, ale provokuje celou řadu protikladných emocí, jimž musí divák čelit. Je to velmi maximalistické, neomalené dílo satirické propagandy – zároveň díky sym- bolickému heavy metalu je to, jak říká umělec, „cool factor“. Umění takový cool factor potřebuje, aby i další generace umělců a konzumentů měly zájem, tvrdí Kotík. Zároveň, dodává unaveně, pokud je v díle jen „cool factor“ a nic jiného, pak je umění zbaveno své síly a sníží se na úroveň pouhé módy či přizpůsobené propagandy. Vnitřní „coolness“ díla by mělo fungovat tak, aby pozakrylo základní otázku – v tomto případě je trik doveden k cíli s hudební ikonografií.

Válka je sexy
Konfrontační napětí, které v Kotíkově tvorbě vzniká, ilustruje rovněž performance v galerii Display z 24. září 2003. Autor si pronajal několik Versaceho modelek, které se oblečené do triček se slogany z kampaně Bushovy vlády v rámci války proti terorismu promísily s návštěvníky galerie.
Fráze typu „osa zla“ se jako cejch vypálily do vědomí téměř všech lidí v takové míře, že se vyprázdnily, zůstaly bez významu, pokud vůbec kdy nějaký význam měly. V druhé fázi ironického gesta performance proto Kotík dovolil návštěvníkům koupit si trička (i když ne modelky) a militantní prohlášení se úspěšně transformovala v módní slogany.
Odsuneme-li politiku stranou, tato a jim podobná díla také poukazují na rozdíly mezi dvěma velmi specifickými kulturními formami ironie. Ironie hraje zásadní roli v historickém vývoji českého vědomí, jak to nalézáme již ve starých pohádkách o hloupém Honzovi či v moderním archetypu Švejka. Právě tento modus mytologizace ironického hrdiny je americké mentalitě naprosto cizí. Pokud pohlédneme na nedávné vzkříšení ironie v Americe, zjistíme, že obvykle přichází zahalena závojem (pop) kulturních odkazů a oslabuje jinak silné tropy až na úroveň prázdných sloganů (zřejmým příkladem je hyperironický americký televizní sitkom, jednoznačně nazvaný That 70’s Show).
Tyto dva odlišné způsoby chápání ironie se dotýkají, když Kotík uvede „americkou“ událost v České republice. Z tohoto pohledu se dokonce stává kritickým komentátorem nástupu globalizace, jež je v podstatě amerikanizací světa.

Politika toustu
Každá americká rodina má toustovací pícku. Mí rodiče mají dokonce dvě. Nevím proč, ale předpokládám, že tím pádem jsou extraameričtí. Kapitalismus ve své nejhrubší manifestaci spojuje identitu s kupní silou – jsi vlastně to, co vlastníš. Kotíkova práce nás na to upozorňuje a dále celou otázku komplikuje tím, že ji odmítá komentovat. Nejznámější podobou manifestací této linie Kotíkovy tvorby byly Bankomaty, poprvé vystavené na pražském bienále 2002 v domě U Kamenného zvonu. Logika konzumu je zde dovedena do extrému – jsme přeneseni do jakési pokroucené vize budoucnosti, v níž si divák může vybrat, který bankomat lépe vyhovuje jeho individualitě. A možná že různé bankomaty dokonce vydávají měnu s individuálním designem.
(Pokud nahlédneme tuto otázku z místního hlediska, bankomaty dostávají úplně jiný význam. Kotík spekuluje, že by se zřejmě nikdy nevrátil k umění, kdyby se nevrátil zpět do Prahy. I když vyrostl ve Spojených státech a angličtina je jeho mateřský jazyk, je jedním z mála čechoamerických umělců, kteří se vrátili do země svých rodičů a začali pohlížet na zdejší skutečnost americkýma očima. V případě bankomatů si představme mladého Kotíka, který se vrátil do své „rodné“ země uprostřed opožděného nástupu kapitalismu, kdy se nejhrubší rysy této ekonomické ideologie promítají do všeobecného omezeneckého materialismu a do ruku v ru- ce s ním jdoucí korupce hodnot, v níž je realita postkomunistického Česka unikátní.)
Práce Jana Jakuba Kotíka se zakládá na sledování těchto pochodů, mocenských machinací a toho, jak tyto machinace neustále probíhají stranou ve- řejnosti a transformují kulturu jako celek. Když jsem nedávno navštívil Ameriku, zničehonic mi došlo, proč se země zdá jakoby zamrzlá v nepříjemném okamžiku politické apatie, zatímco se její současný vůdce pouští do války proti bezbranným zemím a využívá imperialistické nástroje, aby dosáhl svých vysoce pochybných cílů... Proč by se totiž o tyto věci měl někdo starat, když se každý má tak dobře, je obklopen spoustou pohodlných domácích přístrojů, které tak usnadňují život, že si i ti na ekonomickém žebříčku nejníže postavení mohou pořídit automobil? Když dáte lidem luxus nad míru jejich základních potřeb a předměty, které je přesvědčí o víře v pokrok, pak jejich ranní zažívání nemůže narušit zpráva, že tatáž společnost, která vyrobila jejich toustovací pícku, je výrobcem střely, jež právě zabila pár desítek lidí za mořem.
Když mluvíme o strojích na zabíjení, není obecně známo, že General Electric je jedním z hlavních subdodavatelů pro bombardéry B-2 technologie stealth. Vývoj tohoto letounu začal na počátku osmdesátých let, v době, kdy byl zvolen prezidentem Spojených států amerických bývalý herec Ronald Reagan. Měl to být nový druh letadel, která budou schopna vyhnout se radarové detekci. Měl být postaven jako letadlo, které pronikne hluboko do nepřátelského teritoria, aniž by bylo objeveno, a mělo se skvěle hodit pro nálety na Sovětský svaz a další vzdálená místa. Od konce Studené války diskutovala americká vláda o potřebě pokračovat v jejich produkci (výroba jednoho z nich stojí miliardu dolarů), do které se zapojily společnosti jako GE, nezřídka ovlivňující motivaci politiků štědrými příspěvky na jejich kampaně.
Kotíkova posedlost sdělovat tyto nepříliš známé skutečnosti vyplouvá na povrch v dílech jako B-2, plastice vytvořené z elektrických obvodů, nebo Breakfast of Champions (Snídaně šampiónů). Ve Snídani šampiónů autor použil toustovací pícku, a na osmdesát krajíců toastovacího chleba vypálil obraz ruské družice Mir. (Jako podivná souhra náhod v tentýž den, kdy byla Snídaně šampiónů vystavena poprvé v Praze, Mir sestoupil do atmosféry a vypařil se.) O dva roky později Kotík dokončil svůj až dosud nejambicióznější výtvor s tousty – dvě stě čtyřicet kousků bílého chleba se schematickou kresbou TF-34-100/A – turboventilátorového stroje, který vyrábí General Electric pro útočný letoun A-10 Thunderbolt. Letadlo bylo vyvinuto v roce 1975 a americká armáda ho používá především pro boj zblízka a speciální letecké mise. Divák je opět nucen vnímat spojení mezi vládním/vojenským komplexem a domáckým životem Američanů – vztah, který krystalizuje v identitě společnosti General Electric.
Samozřejmě tyto skutečnosti nelze odhalit pouze tím, že se budete na jednotlivá díla dívat.
Jedním z problémů posledního vývoje konceptuálního umění je, jak lze dobře vypozorovat, neustálé uzavírání se kolem poselství díla. Konceptuální dílo se často uchýlí k ilustraci tématu, u něhož jsou lidé okamžitě schopni identifikovat sdělovanou zprávu, či na druhou stranu dílo spoléhá čistě na text, který má podpořit jeho premisy. Kotíkovi se daří oběma slepým uličkám vyhnout tím, že nám jednoduše odmítne poskytnout všechny informace. Tento postoj k umění halí jednotlivá díla do hávu tajemství a v nás zanechává hlubokou estetickou zkušenost a touhu dozvědět se o těchto objektech něco více.
Satelity obíhající zemi způsobily revoluci. Podobnou revoluci způsobuje svým konceptuálním uměním Jan Kotík. Na nějakou dobu odložil paličky od bicí soupravy do skříně a říká, že si nedovede představit, že by dělal něco jiného než umění. Hudbu už téměř neposlouchá a místo toho se spoléhá na neustávající informační ruch rádia a televize – ruch, který se v jeho posledních pracích stává stále očividnějším. Přestože má v úmyslu zapojit v budoucnu zvuk do svých projektů, ve svém umění realizoval vysoce osobní vizi vnějšího světa skrze svou posedlost skrytými, vnitřními ději.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
London Urbanism
Více informací...
11 EUR
12 USD
1992, 35.5 x 43 cm (6 Pages), Pen & Ink Comic
Více informací...
1 788 EUR
1 926 USD
Příručky pro každý i slavnostní den RNN (Renesance nepoužitelných nástrojů) vás utvrdí ve všem co jste si až dosud namlouvali a...
Více informací...
10,40 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.