Časopis Umělec 2008/1 >> Umění je pravda Přehled všech čísel
Umění je pravda
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Umění je pravda

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Karin Rolle | review | en cs de es

Francouzský filozof Alain Badiou (1937) napsal umělecký manifest. Po půlstoletí postmoderní libovolnosti požaduje Badiou novou závaznost: umění má formulovat specifickou pravdu, mělo by mít osvobozující účinek.


„Máme dost konce umění. […] Vyhlašme znovu právo umění […] na neosobní pravdu. Připusťme znovu, aby nás prostoupila nějaká pravda (nebo nějaká krása: to je totéž) […].“


Tak zní jasná řeč manifestu, která se nezaleká velkých otázek filozofie a důrazně je předkládá čtenáři: umění musí zprostředkovávat specifickou pravdu, která je základem emancipace ve společnosti. Badiouho knize Dritter Entwurf eines Manifestes für den Affirmationismus (Třetí návrh manifestu afirmacionismu), vydané na podzim 2007, předcházela Kleines Handbuch der In-Asthetik (Malá příručka in-estetiky, 2001), jejíž myšlenky se v nové knize objevují ve zřetelně pronikavější podobě.
Ve svém myšlení o umění vychází autor ze dvou premis. Za prvé, po období neomezeného diskursu a dekonstrukce závazných výpovědí sází Badiou na existenci univerzálních modelů pravdy. Za druhé, umění, které v Badiouho myšlení zaujímá svébytný prostor vedle vědy, politiky a lásky, přísluší specifická forma pravdy.
Jak si však specifickou pravdu umění můžeme konkrétně představit? Badiou popisuje současnou uměleckou scénu jako dialektiku „kulturního průmyslu“ a předpokládaně subverzivního impulsu „formalistického romantismu“, kterým se rozumí postmoderní, libovolné umění. Zatímco kulturní průmysl sleduje zákon trhu a stává se stále bombastičtějším, formalistický romantismus věří, že je schopen zákonu směny uniknout. Tento protipohyb se však ztrácí v hravém opakování idejí a forem. Podle Badiouho se tak zdánlivý pohyb proti komercializaci hlouběji vepisuje do zákonů trhu.
Naproti tomu nové afimartivní umění by mělo zákonům cirkulace uniknout. Mělo by odstranit stále se opakující formalismus, a tak vyjadřovat specifickou pravdu. Ačkoli Badiouho vysvětlení afirmativního umění zůstává nejasné, dá se říci, že předpokládá, že k odstranění opakování dojde pomocí inovativní formální metody. Afirmativní umělecké dílo musí být dobře vymyšlené a důsledně provedené; musí to, čeho už bylo v nějaké době dosaženo, brilantně rozvíjet dál a syntetizovat do univerzální pravdy.
Po půlstoletí kritiky univerzálních modelů pravdy je postulát Alaina Badiou krokem, kterým se odchyluje od starší generace Michela Foucaulta, Deleuze nebo Lyotarda. Svým odmítnutím se však nepropadá zpět před ně. Badiou se nepokouší postulovat žádnou pozitivní pravdu. Uvažuje spíše o neurčitosti pravdy a blíží se k ní heuristicky. „Pravda“ nemůže být s konečnou platností pozitivně stanovena, ale musíme trvat na závazku k pravdě. Badiouho pojem pravdy je třeba chápat ontologicky. Tak jako u většiny francouzských myslitelů druhé poloviny 20. století se i u Alaina Badiou projevuje inspirace Heideggerovou ontologií. Pravda je svázána s událostí, je momentem, v němž se objevuje něco nového. Staré je v určité negaci, v novém vytyčení hranic, rozpoznáno jako překonané. Stávající uspořádání se rozšiřuje.
Když Badiou mluví o pravdivém umění, má v první řadě na mysli jazyk, literaturu. Jeho teorie umění uvádí jako autority především velké literáty, jako jsou například Stephane Mallarmé, Fernando Pessoa nebo Samuel Beckett. Badiou se však odvolává rovněž na Picassa v malířství či na Schönberga v hudbě. To jsou vzory nového umění, které zprostředkuje pevný princip, které bude logicky promyšlené, precizně komponované a důsledně provedené. Takto chápané afirmativní umění neohlašuje jen uměleckou revoluci, ale je schopné i společenské kritiky. Směřuje proti kapitalistické cirkulaci a proti podmílání demokracie nekonečnou komunikací. Badiou shrnuje: „Opravdové umění je tedy to, co prolamuje cirkulaci a nic nekomunikuje.“
Badiouho Manifest afimartivního umění je třeba chápat především jako součást jeho politické teorie. Proto nelze jeho úvahy o umění prostě vyjmout z jeho díla a aplikovat je na umění. Přesto se mu daří formulovat obhajobu uměleckého díla, jehož kvalita není určována „nekonečným diskursem o umění“, nýbrž závazným směřováním. A nároky jsou vysoké: pravdivé umění je ve znamení společenské emancipace – umění je pro Badiouho pravda.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 43.5 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
1 118,40 EUR
1 249 USD
1995, 35.5 x 43 cm (1 Page Only), Pen & Ink Comic
Více informací...
450 EUR
502 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
892 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.