Časopis Umělec 2001/4 >> Čerstvý vítr z Müscanroku / Tři výstavy v Budapešti Přehled všech čísel
Čerstvý vítr z Müscanroku / Tři výstavy v Budapešti
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Čerstvý vítr z Müscanroku / Tři výstavy v Budapešti

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

Dora Hegyi | výstava | en cs

Po pětiměsíční sérii salonních výstav, které nám nepřinesly nic než status quo zpátečnických, konzervativních kruhů maďarské umělecké scény, nabídly tři nedávné výstavy v Mücsarnoku (Kunsthalle) žádoucí protipól a 50 zúčastněných maďarských umělců úspěšně zvrátilo situaci.
Dvě z výstav iniciovala asociace Studio mladých umělců, která již několik let pomáhá mladým kurátorům realizovat jejich nápady, čímž supluje zájem institucí a odvahu kurátorů. Studio se snaží hledat prostory pro prezentace a pomáhá financovat a organizovat výstavy.
Pokud mluvíme o uměleckém klimatu, tak jako kurátor Zsolt Petrányi na výstavě Klima, pak se musíme nezbytně věnovat aktuální atmosféře sebereflexe na umělecké scéně. Ta má na straně jedné svou vlastní lokální historii, na straně druhé se však také zapojuje do širšího kontextu světového umění.
V posledním desetiletí proběhla řada radikálních klimatických změn — svět zasáhly globální hrozby (např. skleníkový efekt). Umělecké klima nebylo zasaženo příznaky globalizace o nic méně. Deset let po pádu komunismu v Maďarsku se objevuje nová generace umělců, kteří převzali mezinárodně srozumitelný jazyk umění. Tyto umělce nelze jednoduše označit za “maďarské”. Umělci dnes používají jazyk populární kultury, falešných filmových plakátů (Stand Film), upoutávky na imaginární filmy (Atilla Till) a zvukové mixy mladých DJs (Membran, který pro výstavu vyrobil CD), a reflektují tak jevy ze života ve velkoměstě. Na druhou stranu však neopouštějí malbu; lze ji rovněž na výstavách spatřit, včetně odkazů k její dlouhé historii. Mnozí z malířů jako András Király, Tibor Iski-Kocsis, Adrián Kupcsik a další pracují s medializovanými obrazy a realistickými artefakty, které — v rozličných realizacích — zjevně reagují na trendy současné světové malby.
Kurátor výstavy Out of Time Christoph Tannert, ředitel berlínského Künstlerhaus Bethanien, chtěl naopak představit tvorbu, jež není tolik ovlivněna samotným uměleckým životem, ale má vlastní rytmus, není “módní, ale jistě bude mít dlouhodobější dosah”. Jeho výstava tedy představuje umělce, kteří již mají zkušenosti s mezinárodní uměleckou scénou a důsledně rozvíjejí svůj umělecký jazyk, jenž je však ovlivněn i současnými tendencemi. Jedna ze sedmi vystavujících, Emese Benczúr, dala názvu výstavy pozitivní tón. Zájem o trávení času — často ve vztahu k tvůrčímu procesu — tvoří ústřední téma její tvorby. Tentokrát v Kunsthalle rozmístila odpočinkové kóje s pohodlnými pohovkami, na nichž mohli znavení návštěvníci posedět. Při pohledu vzhůru si všimli u stropu zavěšených LCD displejů, na nichž běžela slova “věnujte čas plynutí času”. Její práce divákům na okamžik umožnila vystoupit z běhu času.
V rámci konceptu třetí výstavy, Služby, kurátorka Judit Angel umělce požádala, aby vytvořili díla, která budou přímo oslovovat veřejnost a zapojí ji do diskuse o současném umění. Umění založené na komunikaci nemá v Maďarsku stejný základ jako na západní umělecké scéně. Bylo tedy zajímavé sledovat, jak se umělci s tímto novým přístupem vyrovnají. Po shlédnutí výstavy si divák uvědomil, že mnozí z autorů termín “služby” vztáhli na vlastní pozici umělce, což je pochopitelné, uvážíme-li, že pro širokou veřejnost v Maďarsku současné umění prostě neexistuje. Použité metody sahaly od nabízení pseudoslužeb po praktické vynálezy. Studio Venuše například připravilo alternativního průvodce výstavou, jenž ve skutečnosti fungoval jako “astrologická pomůcka pro výklad uměleckých děl”, neboť popisoval tvorbu zúčastněných autorů na základě jejich horoskopu. Peter Hecker nabízel návštěvníkům možnost pronajmout si umělce “pro každou příležitost”, čímž překlenul propast mezi uměleckou činností a ostatními druhy služeb. Je pravda, že lidé budou lépe chápat umění, bude-li “poskytnuto” jako jeden z druhů placených služeb? Zdá se, že tu jde spíše o cynické gesto ztotožňující umělce s výrobky, které však nevysvětluje, jak změřit ideologickou nebo finanční hodnotu díla.
Kurátorka a kritička Katalin Timár na výstavě nabídla výstižnější komentář pozice současného umění. V rámci svého ironického příspěvku nazvaného Nepostradatelná si sama sedla za stůl ve výstavní síni — tedy na svém pracovišti — a nabízela služby kurátorky. Konstruktivně tak propagovala svou profesi. Návštěvníkoměr od Marcella Esterházyho, Gábora Kerekese, Krisztiána Kristófa a Csaby Szentesiho s použitím kamer měřil pozornost, jakou návštěvníci věnovali určitým dílů, a umělcům pak poskytovali statistické údaje. Některé projekty, jako díla Miklóse Erhardta, Andrease Fogarasiho, Tibora Várnagye zcela opustily umělecký kontext a věnovaly se tématům, jako je globalizace, změna klimatu a sociální otázky. Terapeutické cíle a návrhy byly charakteristické pro dílo Bey Veszely, která pozvala návštěvníky k projížďce na koni, aby se “od koní dozvěděli něco o sobě”.
Přeložil Vladan Šír




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1996, 61 x 45.5 cm, Painting on Canvas
Více informací...
2 667,60 EUR
2 744 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
Film Michala Pěchoučka Duration: 14min. 45s. Teledivision, 2004
Více informací...
6 EUR
6 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.