Časopis Umělec 2005/3 >> Little Warsaw 2002–2004: Přemístěné památníky a dekonstrukční strategie Přehled všech čísel
Little Warsaw 2002–2004: Přemístěné památníky a dekonstrukční strategie
Časopis Umělec
Ročník 2005, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Little Warsaw 2002–2004: Přemístěné památníky a dekonstrukční strategie

Časopis Umělec 2005/3

01.03.2005

Maja a Reuben Fowkes | profile | en cs de es

Při své prezentaci v galerii Balen ve Slavonském Brodě v lednu 2005 provedla skupina Little Warsaw shrnutí svých projektů provedených za poslední dva roky. Během tohoto projevu vyplulo na povrch několik v jejich praxi znovu a znovu se objevujících témat a obvyklých strategií: soustředění na vlastnosti veřejného prostoru, napětí mezi památníky a kolektivními identitami a rekontextualizaci přijímání uměleckých děl. Jejich principiální strategie se jevila jako přemístění, a to jak objektů, tak jejich ustálených výkladů.

V retrospektivě se zdá, že jejich zásadní dílo Vlajka (2002) obsahovalo programové prohlášení pro mnoho budoucích zájmů a aktivit spolku Little Warsaw. Vlajka, která byla přenesena z ulic do interiéru galerie, byla evidentně ta černá vlajka, která zdobí průčelí veřejných budov jako znak smutku, nyní ovšem přemístěná do kontextu bílé krychle. Tento povědomý element veřejné metaforiky byl umístěn do prostředí současného umění jako jediný objekt výstavy. Představoval tak posun od obecného k jedinečnému. Vlajka navíc nebyla vyrobena z textilu, nýbrž odlita z bronzu, takže místo aby působila lehce, plápolavě, dočasně a prchavě, stala se těžkou, nehybnou, permanentní a věčnou.
Instalace díla byla veřejná a tímto činem Little Warsaw rozložila cestičku uměleckého díla z umělcova ateliéru na výstavní plochu. Návštěvníci mohli sledovat umělce, jak zkoušejí několik možných řešení instalace třísetkilové sochy. Nejasnosti doprovázející realizaci výstavy nezůstaly skryty. Tím, že ukázala proces spíš než dokončený akt, upozornila Little Warsaw na množství prezentačních a interpretačních možností kolem uměleckého díla.
Vlajky, ať už komunistické, fašistické, národní nebo mezinárodní, jsou bezpochyby znaky jedné nebo druhé ideologie. Volá snad černá smuteční vlajka Malé Varšavy po smrti všech vlajek, všech ideologií? Je snad oslavou nepřítomnosti ideologie? Co znamená? Komentuje snad svět umění nebo širší společenské procesy?
Památník poslednímu bienále (2003) byl realizován krátce předtím, než byla Little Warsaw vybrána, aby reprezentovala Maďarsko na bienále všech bienálí – na bienále v Benátkách. Dalším paradoxem je, že byl instalován jako veřejná skulptura nezávisle na a přitom zároveň s příjezdem umělců do Benátek. Skládá se z kamenného podstavce, který pochází z dílny sochaře náhrobních kamenů, a na něm se nachází nepřítomný glóbus obklopený řetězy. Ačkoli se jmenuje „památník“, není navržena pro určitý prostor, ale spíš se vztahuje k času. Je zajímavé, že časový odkaz k „poslednímu bienále“ je čistě relativní a ukazuje na neustálý posun významu. Nicméně jednou z nutně se nabízejících interpretací tohoto díla je, že svět umění je v řetězech. Takže Památníkem poslednímu bienále chytá Little Warsaw sama sebe do pasti a vhazuje svou skulpturu do nekonečného řetězce signifikantů.

Jedním z nejpozoruhodnějších aspektů díla Tělo Nefertiti (2003) bylo, že dílo samotné existovalo pouze po dobu několika hodin před hrstkou očitých svědků, kteří byli jediní, kdo jej skutečně zažili. Dílo patřilo současně do Maďarského pavilónu v Benátkách v roce 2003. Je ironií, že navštěvníci této „hlavní události“ v Benátkách mohli vidět pouze druhotné a částečné reprezentace tohoto díla, ve kterém byla slavná starožitná hlava dočasně spojena se současným tělem, které umělci vymodelovali.
Little Warsaw zinscenovala sestoupení hlavy Nefertiti z piedestalu západní muzeologie, kde stála jako ostatek, aby byla spojena s navrženým tělem; dramatické setkání se uskutečnilo asi metr od posvátného prostoru výstavní skříně v Egyptském muzeu v Berlíně. Spojená skulptura umenšila četné antagonismy obou částí. S velkým účinkem se spojilo klasické se současným, drahocenné s velmi drahým, jisté s nepoznatelným, velkolepé s všedním. Hlava je vytesána z mramoru a tělo je ulito z bronzu – umělci se vyhnuli předstírání jakékoli stylistické jednoty, vyžadují tak ale reakci a vklad diváka, jenž uvažuje o myriádách nápadů, které myšlenka Nefertitina těla vzbuzuje. Situace připomíná poznámku Jacquese Derridy, podle níž „jak divák, tak umělecké dílo jsou věcí náhody“.
Úspěch projektu Tělo Nefertiti tkví v tom, že odemyká zapečetěný artefakt. Narušil zavedenou a konvenční identitu tohoto objektu, osvobodil sochařský portrét pro současné re-interpretace. Nefertiti znovu získala svou vlastní osobní historii a nečekaným vstupem nové události do své existence unikla svatozáři.
Je rovněž důležité upozornit že, jak je pro Little Warsaw charakteristické, její akce byla pouze dočasnou retextualizací uměleckého předmětu a nezahrnovala žádné trvalé změny samotného fyzického objektu, pouze jeho sítě souvislostí. Abychom si opět uvědomili element přemístění: tělo cestovalo z Budapešti do Berlína a hlava Nefertiti byla přemístěna ze svého podstavce, aby se setkala s tělem. Tělo samotné pak cestovalo dál do Benátek, kde bylo vystaveno. Svůj význam ale získalo pouze v souvislosti s nepřítomnou hlavou. Jak říkával Derrida: „Žádný prvek nemůže fungovat jako znak, aniž by se vztahoval k jinému prvku, který sám o sobě prostě není přítomen.“

Nejnovějším zájmem Little Warsaw je zachránit před zapomněním památníky, které se během času staly neviditelnými a ztratily svůj původní význam, tím, že je umístí do nových kontextů a propůjčí jim tak nové významy. Pro Opuštěný památník (2004) přemístila Little Warsaw zastaralou pamětní desku z Budapešti do ulic Haagu, a touto veřejnou skulpturou zkoumala problém neviditelnosti a nostalgie, které doprovázejí zapomenuté památníky. Výběr objektu měl obzvlášť velký význam. Dotyčná deska byla skryta v konstrukci jedné budovy na rohu ulice naprosto nepovšimnutá po celé půlstoletí. Stala se úplně nečitelnou a její původní význam vyhasl v důsledku ideologických změn ve čtyřicátých letech. Tím, že vykrojili desku z jejího architektonického rámu, vytvořili prostor, který byl obdařen novým významem. Na základě své nepřítomnosti se památník stal opět viditelným a vzniklý prostor začal fungovat jako místo pro plakáty a nahodilé pouliční přehlídky.
Přestože byly při „opatrném“ zničení reliéfu na desce kontury obličeje zachovány, nebyly už věnovány žádné konkrétní osobě. Jelikož byly odstraněny identifikující rysy, byla ztracena vazba na určité historické místo. Deska byla zbavena ideologického náboje a zapomenuta. Podle Little Warsaw se tato deska stala „památníkem všech památníků“.
Je důležité zdůraznit, že přemístění bylo dočasné, nedošlo k žádnému zničení či trvalému znetvoření, umenšení ani doplnění desky. Akce Little Warsaw není ani součástí historie znesvěcení tohoto konkrétního památníku, ani památníků obecně, ale spíš přitahuje pozornost k tomuto problému.
Po vyjmutí ze své architektonické schránky se deska jeví jako náhrobní kámen a nabírá konotace o smrti ideologie, o paměti a o „smrti autora“. Obzvlášť relevantní je zde koncept „smrti autora“, jelikož deska byla instalována společně s dřevěnou lavičkou, dílem umělce Pavla Althamera. Toto umělecké dílo, jež je zároveň funkčním objektem, uvolnilo v kombinaci s deskou další množství eventuálních významů a zkomplikovalo autorství instalace či situace jako celku.
Díky pojmům viditelný/neviditelný, přítomnost/nepřítomnost, konkrétní/univerzální místo, architektonický prvek/ samostatný objekt, paměť/zapomnění nabízí Opuštěný památník zaujatým čtenářům dostatek interpretačních klíčů.
Další dočasné přemístění se odehrálo jako součást projektu Památník kontra katedrála (2004). Zde si Little Warsaw vypůjčila bronzovou sochu maďarského dělnického hrdiny z roku 1965, která stojí na hlavním náměstí městečka Hódmezővásárhely, k instalaci v muzeu Stedelijk v Amsterodamu. Památník byl na svém původním místě prakticky neviditelný a nepovšimnutý. Otázky, které vyvolává existence takové veřejné sochy, byly uměleckým a veřejným diskurzem ve velké míře opomíjeny. Tím, že jej dočasně přemístili, vytvořili umělci nedostatek a vyprovokovali touhu po chybějícím objektu. Aktivity Little Warsaw se, ne poprvé, staly tématem debaty v médiích a odborných kruzích. Výsledkem byla revitalizace zapomenuté sochy.
Ve své nové instalaci v muzeu Stedelijk byla socha dostupná zcela novému publiku a byla tak „dvojnásobně viditelná“. Původní záměr byl umístit ji spolu s maketou moskevské Katedrály Krista Spasitele, která působí jako symbol zločinu proti kultuře. Katedrála, jeden z klenotů moskevské církevní architektury devatenáctého století, byla zbořena Stalinem, aby byl vytvořen prostor pro Palác sovětů, který nikdy nebyl postaven, a ze základů katedrály se později stal plavecký bazén. V devadesátých letech, jakožto další znesvěcení historie, byl kostel znovu vybudován, jako kdyby se nikdy nic nestalo, coby pokus o očištění štítu společné minulosti. Tato zdánlivě nesouvisející juxtapozice by otevřela toto dílo novým výkladům a asociacím, včetně otázky popření minulosti a znesvěcení památníků, a zároveň by částečně utlumila nepřátelství, které přemístění sochy v Maďarsku vyvolalo.
András Galik a Balint Havas patří díky svému urputnému zkoumání napětí, které zůstává ve vztahu mezi památníky a jejich kolektivními identitami, k mezinárodně nejrelevantnějším maďarským umělcům. Jejich strategie znovu využívat skutečných památníků tím, že zasáhnou do jejich přijímání veřejností, je jednak esteticky efektivní, jednak provokuje k přemýšlení. Abychom to shrnuli, vraťme se po dílech Památník kontra katedrála, Opuštěný památník a Památník poslednímu bienále zpět k Vlajce. Pro koho ta vlajka vlaje? Za koho se drží smutek? Proč je tak těžká?




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Katalog předního českého malíře Igora Korpaczewského, jenž vystupuje pod pseudonymem KW a působí jako pedagog na pražské...
Více informací...
99 EUR
105 USD
Small – Signed Edition of 100, 35cm x 28cm, Photography on 1cm white block. From series of rare photographs never released...
Více informací...
220 EUR
234 USD
1995, 35.5 x 43 cm (1 Page Only), Pen & Ink Comic
Více informací...
450 EUR
478 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.