Časopis Umělec 2001/1 >> Nový konzervativismus Přehled všech čísel
Nový konzervativismus
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Nový konzervativismus

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Jana Ševčíková a Jiří Ševčík | opinion | en cs

Logika přestavby starého systému, tj. přestavby podle liberálně demokratického modelu, je vydávána za jedinou realitu, která musí být odpolitizovaná, řízená experty, aby dosažení ideálního cíle — globalizované společnosti — probíhalo pokud možno přirozeně, normálně, nebylo rušeno nedospělými excesy nebo pokusy o návrat starého režimu.
Otázka současného konzervativismu je pro nás především otázkou depolitizace ve společnosti a umění. Vyslovení pojmu političnost u nás už samo vyvolává podezření a pocit nepatřičnosti. Političnost však můžeme chápat jako komplex lidských vztahů v reálné sociální struktuře a jeho schopnost vytvořit sociální svět; zatímco odpolitizovanost je mýtickou výpovědí (Roland Barthes). Nebo jinak: političnost je pozvednutí nároků těch vyřazených a vyloučených, kteří je pozvedají jako univerzální požadavek přestavby sociálního prostoru. Depolitizace je proti tomu základním cílem antidemokratické politiky, je zákazem představit si alternativu k současnému uspořádání (Slavoj Žižek).
Současnou kulturní situaci ovlivňují staré “zbytkové problémy” z minulosti. Jedním z nich je mechanismus resistence vůči moci a ideologii. Osvědčenou zbraní protitotalitního odporu byla obrana “nadhistorických (nadideologických) hodnot umění”1. V praxi to obvykle znamenalo ustrnutí na tehdy už konzervativních hodnotách, na krotkém modernismu či novorealismu, jak ho ironicky nazýval Karel Teige. Je otázkou, nakolik tyto hodnoty byly tehdy ve společnosti opravdu funkční. Jako způsob rezistence ve své době možná účinně působily, ale fundamentální estetické založení umění stejně jako přímé morální založení politiky, byly pak jednou z příčin naprosté depolitizace a vlastně zneškodnění společenské funkce umění. Setrvačné působení těchto mechanismů v postkomunistických zemích patří bezpochyby také k dědictví totality.
Požadavek odpolitizování byl po roce 1989 pochopitelně extrémní reakcí na politicky zdůvodňované zásahy do umění a stal se pak také součástí nových konzervativních a nacionalistických postojů. Univerzální model kultury, na němž jsme měli ještě v 60. letech svůj podíl (např. Kolíbal, Knížák aj.), je znovu odmítán jako módnost, vázanost k cizí kultuře, narušující autentické hodnoty, jimiž má společnost žít a vybudovat na nich svou národní identitu. Umění má zachovat svou autonomii, nevázat se k “vnějším” sociálním a politickým problémům a uchránit se proti vpádu univerzálnější kosmopolitní módy. Žít tedy vlastními hodnotami, na které se svět přijde podívat (viz politika některých kulturních institucí jako Národní galerie).
Tyto otázky na první pohled spadají do rámce obecnějších protikladů, jako je globalizace versus etnická regionální kultura nebo multikulturální liberální systém versus nové fundamentalismy. Podle mínění některých filozofů jsou však falešnými protiklady, protože ve skutečnosti patří nerozlučně k sobě a nepředstavují žádné alternativy.
Známý slovinský filozof Slavoj Žižek ve své stati “The Post Political Denkverbot”2 analyzoval všeobecnou depolitizaci společenského života, která může vést k “zákazu myšlení”, k zákazu představit si jen alternativu liberálně demokratického globalizovaného systému. Známe to dobře i z našeho prostředí, kde vyslovení takové představy znamená okamžitě obvinění z levičáctví a návratu k totalitě. K tomu je ovšem třeba odpovědět na otázku, čím je skutečná politika. Žižek ji vykládá tak, že musí být slyšen i hlas těch, kteří nejsou sice přesně zařazeni v sociálním řádu, ale vznášejí své požadavky jako reprezentanti celé společnosti, zastupující celou univerzalitu. Jejich pozvednutý hlas je vlastním politickým konfliktem uvnitř strukturované společnosti. Identifikace této části společnosti s univerzálním principem je podle Žižka elementárním gestem politizace a můžeme ho zaznamenat ve všech velkých událostech od francouzské revoluce počínajíc. Stejný smysl mělo i vzbouření televizních pracovníků v prosinci minulého roku a v malém i demonstrace studentů Akademie výtvarných umění. “Politika a demokracie jsou synonymem v tomto přesném smyslu a základní cíl antidemokratické politiky je vždy a podle definice depolitizace.”3 To znamená vrátit věci zpět k normálu, do standardní situace, aby byly odvedeny do prostoru mimo ideologické spory, kde konflikty řeší expertní znalci a právníci, paralyzující nebezpečný požadavek přeměny celého sociálního prostoru. Politika se však stejně vrací zadními vrátky na jedné straně jako pravicový populismus a na druhé straně jako nestandardní, divoké domáhání se práva, které moc opět pokládá za iracionální a které jí připomíná staré ideologické boje.
Na západě se v diskusích o kultuře častěji hovoří o globálním úspěchu konzervativismu, který zvrátil hodnoty 60. let, jejich revolučnost, jejich politické boje a přisvojil si jako svůj nástroj populární kulturu. Lawrence Grossberg např. v rozhovoru s Christianem Hollerem4 ukazuje, jak neokonzervativci využívají populární kultury, jak hrají na “afektivní dimenzi ideologie” a vyzývají k “disciplinované mobilizaci”. Disciplinované, standardní, protože jiné způsoby nepatří do spořádané a dospělé společnosti.
Průvodním jevem, přispívajícím ke konzervativnímu naladění společnosti, je privatizace života. Mizí tím prostor pro skutečně politické a podle Grossberga odpolitizování nakonec zpochybňuje tři hlavní podmínky skutečné politiky: 1. povědomí, že existují širší kontexty a struktury než jen privátní; 2. že se musíme starat o modely společenství, sdružování a aliancí; a 3. že musíme mít důvěru v možnost něco změnit, intervenovat, jednat. Jinak společnost upadá do apatie, má sklony k pouhé ironii, pouhé grotesce a cynismu nebo uniká ke stupiditě (za oslavu stupidity pokládají západní kritikové např. filmy typu Forest Gump). Depolitizace jako zdroj konzervativismu je bezvědomí, zastavení času a stupidní sen, ale také odmítání všeho, co je vně, s čím bychom se měli konfrontovat.

Také v české kulturní společnosti se konzervativismus stal už delší dobu tématem. Důvodů je celá řada. Umění především ztratilo svou funkčnost jako morální alternativa establishmentu a po ztrátě své opoziční role v minulém režimu se stalo okrajovým problémem. Vize společnosti se totiž uskutečňují spíš v technickém a ekonomickém světě. Logika přestavby starého systému, tj. přestavby podle liberálně demokratického modelu, je tu vydávána za jedinou realitu, která musí být odpolitizovaná, řízená experty, aby dosažení ideálního cíle — globalizované společnosti — probíhalo pokud možno přirozeně, normálně, nebylo rušeno nedospělými excesy nebo pokusy o návrat starého režimu.
Zaujetí konzervativního postoje je v této situaci zřejmě jedním z účinných protiléků proti ztrátě prestiže současného umění. Využívá jeho krize — neschopnosti silně formulovat aktuální pozici — a do hry nechává vstoupit i ekonomickou strategii: jak najít konkrétního diváka a kupce, tedy trh. To je zvláště vítané v době, kdy většina umělecké produkce je odkázána na finanční podpory z anonymních zdrojů jako granty atd. a na úmornou administrativu s tím spojenou.
Své zdroje konzervativní proudy hledají jen výjimečně v klasickém moderním umění nebo postmoderně, zato se obracejí k 19. století s jeho mýty národní identity a s jeho srozumitelnými akademickými obrazy. Aktuální výstavy jsou blokovány nebo veřejně odsouzeny, zatímco předminulé století se tu nabízí k nostalgickému přijetí dnes už neproblémového světa. Tento postoj je také přirozeně institucionalizován. Dramaturgie výstav ve vrcholných institucích i teoretické úvahy o “posledních obrazech” a obrany klasického systému umění proti jeho rozkladu, jsou neseny na “křídlech slávy” předminulého století. Obraz akademického pseudorealismu a fundamentálního populismu, Brožíkův Jan Hus na Koncilu kostnickém, předznamenává dnes expozici českého a francouzského moderního umění v Národní galerii.
Vinu na tom nese i kritika moderny, s níž přišlo postmoderní hnutí. Měla často podobu absolutního soudu a vyvolala nejistotu. U nejvíce znejistěných a nejvíce konzervativních velmi brzy pervertovala v odpor vůči všemu, co zpochybňuje originalitu, jedinečnost, v nevoli ke konceptuálnímu myšlení a “instalačnímu stylu”. Proti tomu byla oslavována ruční práce (ručně malovaný obraz), jako objev ryzí archaické aktivity (“práce pterodaktylů”) a posvátný úžas při shledání s údajně prvotní realitou. Programově byly tyto myšlenky vysloveny v katalogu výstavy Poslední obraz v Rudolfinu, v katalogové publikaci Osvobozování jistoty. Fenomén klasické malby 90. let, v Knížákově článku “Zbavit se konceptu a stáří vpřed” a v článku B. Dlouhého “Úvaha”.5 Nadčasovost a magie vzniku díla je tu kladena jako protihodnota tzv. instalačních návyků. Na přetřes přicházejí i požadavky integrovat národní tradici a barokní esenci do současného umění. Starší teze o barokní konstantě, oživovaná i v 60. letech v postsurrealistické estetice, je znovu aktualizovaná např. výstavou Aktuální nekonečno v GHMP, která je také pokusem ukázat nekonfliktní kontinuitu vývoje českého umění.
Konzervativní myšlení vyvolává obraz současného umění jako dekadence, rozpadu formy a jejího technologického systému. Galvanizovaná paměť pro vzdálené 19. století a všechno předmoderní je ovšem rubem potlačené, blokované paměti vzhledem k vlastní moderní minulosti. Avantgardní minulost pervertuje do konzervativních postojů jako u zmíněného článku Milana Knížáka “Zbavit se konceptu a stáří vpřed”, a koneckonců i na mnoha místech ve stálé instalaci Veletržního paláce. Není bez zajímavosti, že autoři expozice instalují moderní umění v dimenzi měšťanského interiéru, s nímž se muselo spokojit v době svého vzniku. Modelem mohou být dobové fotografie např. interiéru Gertrudy Steinové nebo Loosových vil aj., včetně tapetových potahů a dalších doplňků. Tedy intimizace a retrospektivní usazení do předmoderního prostoru, který byl vsunut do radikální konstruktivistické stavby Veletržního paláce.
Jednou ze zásadních sporných věcí, když pomineme rozpačitý závěr expozice 80. - 90. let a jeho hodnocení M. Knížákem v Ateliéru, je pojetí a instalace avantgardy. Obraz českého umění je tu konstruován jako splývavý, hladký vývoj v elegantních barvách bez zásadních rozporů a s akcentem na mainstream modernismu a novorealismu. Není tu zachyceno napětí a rozpor avantgardního a konzervativního modernismu, jak se ustavil už před válkou rozštěpením kulturní fronty a jak se ve 40. a 50. letech objevil jako “pravda” předválečné doby. Jak už konstatovali někteří recenzenti, absenci K. Teiga, klíčové osobnosti české avantgardy v meziválečné i v rané poválečné době, nemůžeme odbýt obvyklým argumentem, že nelze všechno vystavit. Uvádíme tento příklad nejen jako detail z řady sporných míst trvalé expozice, ale především jako otázku, jaký je důvod neokonzervativních postojů. Pravděpodobně jde o potřebu prezentovat populární, srozumitelný obraz umění, akceptovatelný jako národní produkt (což je již zmíněná “afektivní dimenze ideologie”), zaručující účast veřejnosti a establishmentu. Zakrývá se přitom, bohužel, obtížné, rušivé, ale zato živé napětí v českém výtvarném umění. Pozitivem je jistě, že se uspokojil maximální počet výtvarných umělců, protože je jim přiděleno jasné místo v dějinách a v panteonu slávy. Ve skutečnosti však zvítězila globalizující “politika identit”, umožňující prosazení dílčích názorových variant v jednom splývavém obraze. Zásadní odlišnosti a rozpory se v něm redukují na pouhé (a klamné) uplatnění dílčích specifik. S překvapením a pobavením musíme nakonec konstatovat, že stojíme před depolitizovaným a zneškodněným obrazem umění, shodujícím se nádherně s cíli globální společnosti. A jsme v pokušení ptát se, jestli je požadavek tolerance a liberálního soužití všech uplatňován kvůli snadnějšímu získání veřejnosti a zejména proto, abychom neztratili své politické partnery.
Odpolitizování a mírové bezkolizní soužití má nicméně svůj rub. Je jím militantní populistická politika, vylučující jakoukoli kritiku a bránící vehementně svou hierarchii. Musí shodit kritické postoje jako iracionální, lživé, nedospělé a dokonce jako spiknutí (frakce) zpunktované za účelem návratu k totalitě předrevolučního režimu (viz interview M. Knížáka v Zemských novinách z 18. 12. 2000, či jeho sloupky v Reflexu ze začátku roku atd.). Všechny tyto jevy souvisí s posttotalitní atmosférou. Zmizela z ní základní polarita a nutnost definovat se proti zlu. Současná tzv. demokratická společnost personifikovatelné zlo postrádá, jak píše Raymond Rehnicer6. Proto je třeba oživit starou intoleranci, podsunout do diskusí s protivníky hrozbu návratu a rozvrat demokracie jako něco skutečně skutečného. Nebo konceptuální postoje obvinit z katastrofálního ohrožení věčných hodnot klasického umění.
Mladá generace českého umění v takové atmosféře sleduje jednak model předmoderní tradice, únik do bezvědomí a do snu o Raffaelovi s ulehčením, že nemusí hrát žádnou roli ve svém čase; jednak se snaží zapojit do translokálního kontextu, ucházet se o přízeň a stimulovat libido konzumentů s velkým vnějším leskem. Oba modely jsou handicapem, pokud jsou přijaty z nouze a bez snahy reflektovat vlastní situaci.
Vedle toho je jistě pozitivní snahou hledat vlastní možnost prezentace, třeba bez kurátorů, a promluvit z neinstitucionalizovaného prostoru. Ani tito umělci si nekladou obecnější otázky, důležité je pouze, že se zbavují stereotypů a devalvují záměrně hodnoty. Jejich prostor je prostorem nepatrných diferencí a umělec v něm balancuje až na samém okraji umění. Při povrchním pohledu konstatujeme příbuznost s 60. lety, zbavenými však revolučnosti včetně toho, že jazyk je evidentně pouze vypůjčen. Minimalizované a konceptualizované produkty mladé generace obsahují často paradoxně příběh, respektive stupidní nepříběh, jakýsi náznak toho, že jsou ještě schopni nalézt zkratku k realitě.
Co je však společné všem, je žití v nehistorickém prostoru s pocitem svobody bez závazku. (Často ignorance předchůdců i současného kontextu.) Vytlačují přitom ze svého situačního okruhu to, co je ohrožuje, cynickou ironií a novou estetizací, cynickou hrou se všemi modely, pozitivními a negativními, aby náhodou neupadli do podezření, že jsou naivní. V konzervativní atmosféře, a ještě k tomu bez trhu a bez určeného místa ve společnosti, je jejich odpor postavený na apolitických základech. Jsou podle optimisticky vyslovované západní diagnózy první generací, která nevyrostla v komunismu a první generací, která nestartuje umění v politickém kontextu. Tato diagnóza, pronášená blahosklonně ze západního centra, nemůže být pochopitelně žádnou zárukou kritického postoje.
P.S: Konzervativismus je iluzí, že se všichni lidé poznají ve věčném a přesto datovaném obraze, který vytvořili jakoby pro všechny časy. To jsou zhruba slova Rolanda Barthese z jeho Mýtů každodennosti7. Je s podivem, že původně akční umělci dávají přednost neměnné hierarchii, že se kryjí tradicí a přeměňují v trvalost (a vlastnictví) to, co je procesem a historií. Podle Barthese taková přeměna, která historické představuje jako přirozené a přírodní, nevinné a čisté, je mýtem. Protože “mýtus je depolitizovaná výpověď”, musí mýtotvorci rezignovat na to, něco udělat, pohnout věcmi, a musí unikat skutečným otázkám. Těžko rozhodnout, jestli je takový únik a zneškodnění umění účelovým krokem, upevňováním moci, nebo jestli je regresí, podlehnutím nepřekonatelné přítažlivosti krásných obrazů a minulosti, anebo únikem z naivity či ignorance.

Poznámky (doporučená četba):
1. Piotr Piotrowski, Künstler und Geschichte: Über die Grenzen der Polnischen Gegenwartskunst, in: Der Riss in Raum, Positionen der Kunst seit 1945 in Deutschland, Polen, der Slowakei und Tschechien, katalog výstavy v Martin-Gropius-Bau, Berlin 1994-5, str. 63-64.
2. Slavoj Žižek, The Post Political Denkverbot, in: After the Wall, Art and Culture in postCommunist Europe, katalog výstavy v Moderna Museet, Stockholm, 1999, str. 092 n.
3. Slavoj Žižek, tamtéž.
4. Fluchtweg. Versperrte Ausgänge. (Uniková cesta. Zatarasené východy), rozhovor Lawrence Grossberga s Christianem Hollerem, springerin, Bd. II, Heft 2, Juni-Juli 1996, str. 38 n.
5. Poslední obraz, Galerie Rudolfinum 1998-8, texty M. Slavické, J. Dolejše, M. Saláka, K. Balcara. J. Procházky, Víta Soukupa a Tilo; Osvobozování jistoty (fenomén klasické malby 90. let), Eminent, Praha 1997. Texty P. Šimon a Z. Beran; Milan Knížák, Zbavit se konceptu (a stáří vpřed), Bedřich Dlouhý, Úvaha, Ateliér 25-26/1999, str. 3.
6. Raymond Rehnicer, Nesnesitelná jednoduchost modernosti, Mladá fronta 1999, str. 125 n.
7. Cit. z vydání: Roland Barthes, Mythen des Alltags, Suhrkamp Verlag, Frankfurt a. M. 1964, str. 147.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Daniil Kharms:, A Shortish Gent, The Carpenter Kushakov, The Plummeting Old Women, , Daniil Kharms & Alexander...
Více informací...
11,67 EUR
12 USD
1995, 43.5 x 28cm, Print
Více informací...
132 EUR
140 USD
malba na plátně, 1997, 51 x 41 cm
Více informací...
1 860 EUR
1 975 USD
Mask, 2005, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
170 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.