Časopis Umělec 2001/1 >> Opera Totale 6 | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Opera Totale 6Časopis Umělec 2001/101.01.2001 Michaela Freeman-Vlková | média | en cs |
|||||||||||||
Program Opera Totale 6, jednodenního sympozia v Mestre u italských Benátek, na první pohled obsahoval poněkud asynchronní sled prezentací: choreografickou variaci na hudbu Bély Bartóka, interaktivní instalaci o dětském světě, automatického internetového DJ, italské hackery, seriózní projekt z MIT, kanadské tanečnice a ospalou anglickou rockovou hvězdu. Podtitul festivalu: Hudba, představivost a nové technologie.
O 0100101110101101.ORG internetová komunita slyšela poprvé, když vymysleli identitu srbského umělce Darko Mavera. Až do doby, kdy byla Maverova fiktivnost prozrazena na minulém Bienále, se toto jméno objevovalo na mailing listech a jeho práce na několika výstavách. Poté 0100101110101101.ORG přes protest Vatikánu zaregistrovali a více než rok používali doménu www.vaticano.org. Další akcí těchto enfants terribles net artu byl útok na server Hell.com, pokoušející se přesunout zájem o internetové umění na komerční úroveň. Iniciátori Hell.com chtěli vystavovat net art, ale zároveň omezovat, komu bude uděleno heslo nezbytné k prohlížení stránek. 0100101110101101.ORG, kteří se naopak snaží prosazovat dostupnost a otevřenost informací, na nichž je internet založen, proto považovali za nutné celou akci bojkotovat zkopírováním souborů na svůj server. Nejnovější projekt 0100101110101101.ORG, Sdílení_života (jako parodie na Sdílení_souborů), spočívá v možnosti virtuálně se pohybovat v jejich počítači, bez omezení ale i bez alterace. Je to podobné situaci, kdy byste mohli kdykoliv navštívit něčí ateliér, aniž byste ho přitom rušili, říkají. Na sympoziu se objevili i dva ze zakladatelů Hell.com, Auriea Harvey a Michael Samyn, aby mluvili o www.entropy8zuper.org. Chápala bych, že net artoví umělci mají právo své umění zpeněžit (stejně jako ti, co pracují s jinými médii), ale poplatek $8,50 za shlédnutí jejich skinonskinonskin se mi adekvátní nezdá. Zatímco Earshot skupiny Deepdisc, který buď automaticky nebo interaktivně vyhledává a mixuje audio soubory z internetu, je v podstatě, co do konceptu i výsledné hudby, “undergroundový” projekt, po něm následující performance Golana Levina a Scotta Gibbonse vycházela z profesionálního výzkumu v MIT. Pozadí jejich čmáranice (Scribble) tvoří pět základních modů, které si lze představit jako abstraktní hudební nástroje reagující na pohyby myší a to předem danou sestavou vizualizací a zvuků. Zbytek už je improvizace, stejně jako v telematické performanci Isabelle Choiniere a Alyson Vishnovské. Zde (každá na jednom konci ISDN spojení) pohybem těla iniciují zvuky, navzájem vysílané do druhého z prostorů. Všechny projekty prezentované na Opera Totale 6 byly výsledkem spolupráce několika lidí bez nutnosti vymezování a definování autora buď jako “umělce”, “kurátora” nebo “programátora”. V nových médiích se tyto role posouvají. Umělec, který diktuje požadavky “programátorovi”, začíná fungovat jako kurátor. “Programátor” do projektu nutně dává svoje chápání (čtení), čímž přesahuje svou původně technickou funkci; a naopak role “kurátora” se stává kreativnější, i když na druhou stranu ztrácí výhodu své dřívější distance. Unikátní zkušeností bylo vidět naživo mystickou skupinu 010010111-0101101.ORG, jinak vystupující anonymně. Nevyhnutelná je ovšem myšlenka, že i oni, stejně jako jejich Darko Maver, by mohli být pouhým konstruktem někoho úplně jiného. http://www.avu.cz/~vivid/operatotale.html RtMark v Praze Koncem dubna se v prostoru NoD představí legendární aktivista RtMark. Do povědomí vstoupil především svou kritikou korporativního světa za použití jemu vlastních prostředků. RtMark založil společnost s ručením omezeným, která však negeneruje zisk, snaží se o “podporu sabotáží (změn v toku informací) průmyslových produktů od panenek, vzdělávacích nástrojů pro děti po elektronické akční hry.” Mezi jeho projekty patří také “investiční fondy”, které mají shromáždit investice na akce jako vytoření lobby, jejímž cílem bude prosadit, aby video kazety a DVD disky byly označeny stupněm tzv. product placement, čili skryté reklamy na produkty. Stupnice by sahala od 0 (Vhodné pro celou rodinu) po 5 (Obsahuje výslovnou průmyslovou reklamu). RtMark se v Praze představí 24. dubna v rámci průběžného festivalu Datatransfer, který navazuje na přehlídku Umělci v nových médiích (Heath Bunting, Paul deMarinis, Alexei Shulgin, Graham Harwood, Stelarc, OneDotZero, Digital ZOO). Letos budou prezentace mediálních umělců pravidelnější: 24. 4. – RtMark a Podebal, 29. 5. – Grant Gee: dokument o Radiohead, říjen – Sadie Plant: kyberfeminismus, listopad – Digital ZOO1: Vuk Čosić, Scanner, Matt Fuller (vš)
01.01.2001
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář