Časopis Umělec 1999/4 >> Radek Váňa: Fenomén Nike i Eurotel útok s přehledem odrazily Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Radek Váňa: Fenomén Nike i Eurotel útok s přehledem odrazily

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

reviews | en cs

Výstava je taková chladná. Není to ostýchavá distance Markéty Othové a už vůbec ne barokní představení Veroniky Bromové. Je prostě chladná. Čím to je, když instalace Kateřiny Vincourové byly vždycky spojované s měkkostí, ženským pohledem a emocemi?
Důvodů je víc. Především - tohle není instalace, ale výstava. Návštěvník už není účastníkem (jako ještě mezi obřími balóny ve Špálovce), ale divákem. Nadlidské měřítko nafukovacích soch sice určitou tělesnou odezvu vyvolá, ale objekty se nabízejí výhradně oku. A oko je studená, pátravá bulva.
Paralelně s formální proměnou došlo i ke změně obsahu. Místo ne zcela přesně uchopitelných významů závislých i na tělesně-emotivní reakci návštěvníka tady máme před sebou výpověď. Je to výpověď nejednoznačná a určitá ambivalence by mohla být jedině prospěšná. Alespoň u první obří tašky to tak je. Krémově bílá, tak trochu sociálně vybledlá nebarva, tvar nic moc, hlavně, že je velká s pořádnýma ušima. Když jí obejdeme, objevíme průhlednou boční stěnu (lezou po ní masařky) a pohled do nitra tašky. Ta je akorát tak velká, že se do ní vejde matrace pro jednoho/jednu. Polštář, prostěradlo, rozhrnutá deka je spíš velký hadr na podlahu. U svítící staré stolní lampičky úpěnlivě klečí obýváková soška ženy. Nejasný příběh něčí osamělosti, vzpomínek obklopených bezútěšnou prázdnotou vytloukanou obsesivním nakupováním. (Shopping Bag Is My Home se v počátku devadesátých let jmenovala berlínská instalace skupiny Art In Ruins.) Tady se ambivalence pojí s intimním rozměrem a objekt funguje.
Výborně vypadá na první pohled další taška, dvoumetrová černá Nike, jejíž logo je zároveň okýnkem dovnitř. Jeskyně je to ale temná a pustá - v černé tašce Nike jsou jenom černé boty Nike. Mohl by to být náhrobek samoty ve světě konzumní komunikace, kde i hluboko uvnitř nenajdeme zase nic jiného než signální komunikační znaky - tu “správnou” značku a trendy design. Tahle “mesidž” je ale narušená. Ne však pozitivním fetišistickým vzrušením autorky, ale stejnou bakelitovou lampičkou jako v první tašce. Proč tam vůbec je? Je její symbolika tak důležitá nebo je to prostě jen dobře vypadající nápad? Když jí pak vidím ještě ve třetí soše, už ji opravdu nemám rád. Právě tady se z nejasnosti stává konfúznost. Potvrzuje to i adorace výstavy Josefem Brožem v Ateliéru (č. 11/99). Hovoří o “pustině globalizace”, “hlubinné prázdnotě všudypřítomné globální komunikace”, ale o téhle tašce napíše jen, že “by mohla být reklamou na jednu z nejznámějších sportovních firem”. Problém je, že by opravdu mohla.
Nejambicióznější je pětimetrový kus CALL... Reklamní nafukovací mobily jako nohy obřího pavouka sice nevypadají dobře, ale daly by se interpretovat různými způsoby jako výpověď o globální pavučině. Jenže k tomu nemám už vůbec chuť, k té produkci potenciálního významu, protože jsem před rokem viděl prakticky totožnou formu v souvislosti se zcela neškodným likérem Malibu...
Připadá mi to, jako by se Kateřina cítila svojí pozicí - naší v této chvíli v zahraničí nejúspěšnější umělkyní - nucená vystoupit ze světa intimně prožívaných zážitků a ukázat, že neumí pouze intuitivně zprostředkovat velmi osobní pocity z určité podivnosti naší současnosti, ale je schopná i reflexe - u nás velmi oblíbené, protože velmi abstraktní - globalizace.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1995, 35.5 x 43 cm (1 Page Only), Pen & Ink Comic
Více informací...
450 EUR
478 USD
2004, 21.5 x 28cm, Mixed Media
Více informací...
332,40 EUR
353 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
234 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.