Časopis Umělec 2005/1 >> "Houstone, máme problém" Sestup božské filozofie umění do pozemské sféry vyučování umění pro dospělé Přehled všech čísel
"Houstone, máme problém" Sestup božské filozofie umění do pozemské sféry vyučování umění  pro dospělé
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

"Houstone, máme problém" Sestup božské filozofie umění do pozemské sféry vyučování umění pro dospělé

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Theopisti Stylianou | theory | en cs

Je filozofie umění na nebi umělecké výuky vzdálenou, blikající hvězdičkou, či zářícím sluncem? Z praxe pedagoga vyučujícího umění dospělé vás mohu ujistit, že přechod od filozofie umění k výuce umění není snadný. Proč tomu tak je, se pokusím vysvětlit v tomto článku. Ukáži, jak filozofie umění ovlivňuje teorii pedagogiky a poté rozebereme problematiku práce s dospělými, kteří mají různá očekávání a potřeby.

Filozofie umění a teorie výuky umění

Mezi filozofií umění a současným uměním existuje celkem složitá a dynamická obousměrná interakce. Jak vidíme, když se změní jedna veličina, změní se i druhá. Nepřekvapuje, že součástí této dynamiky je také teorie výuky umění. Musí se přizpůsobovat, aby odpovídala současné filozofii a uměleckým hnutím. Ideální by bylo, kdyby změna měla stejný vliv i na praxi ve vzdělání (viz obr. 1).
Dobrým příkladem jsou Spojené státy během padesátých let 20. století. Převládajícím uměleckým hnutím byl tehdy abstraktní expresionismus. Převládající teorií a filozofií v umění byl formalismus, jehož hlavními příznivci byli teoretik umění Clive Bell a kritik Clement Greenberg.
Bell (1914) věřil že: „V každém uměleckém díle se linie a barvy kombinují jistým způsobem, jisté formy a vztahy forem se dotýkají našich estetických emocí. Tyto vztahy a kombinace linií a barev, tyto esteticky dojímavé formy nazývám signifikantní formy (significant forms).“
Bell se také domníval, že „abychom mohli posoudit umělecké dílo, nesmíme si s sebou přinášet nic ze života, žádné myšlenky a zážitky, žádné emoce“. Umělecké vzdělávání kráčelo ve stopách abstraktního expresionismu a formalismu, dokud školy a umělecké akademie podporovaly studenty, aby se soustředili na barvy a formy, aby vyjadřovali emoce abstraktně, osvobodili se od předmětů a dostali se blíže k fyzičnosti plátna a barev.
Hnutí jako pop-art, minimal art a konceptuální umění rozevřela v šedesátých letech mezeru mezi vzděláváním v umění a profesionálním uměním. Studenti stále bojovali s konceptem výrazu skrze barvu a formu či s tradičními problémy reprezentace (Haanstra, 1999). Co se týče filozofie umění, od šedesátých let je převažující a stále ještě nezdiskreditovanou teorií institucionální teorie Arthura Danta a George Dickieho. Danto (1964) věří, že „abychom něco považovali za umění, potřebujeme něco, co nemůže být hodnoceno okem – atmosféru umělecké teorie, znalost historie umění: artworld.“ K tomu, abychom mohli posoudit umělecké dílo, nestačí jeho formy, barvy a linie samy o sobě. Bez znalosti teoretického a historického pozadí uměleckého díla nemůže „nevinné“ oko plně pochopit důležitost této práce.

Kvůli těmto změnám se teorie umělecké výuky musela přizpůsobit současným uměleckým hnutím, a tak se také stalo. American Art Education Association (americká asociace pro výuku umění) reagovala na myšlenky institucionální teorie a současného umění tak, že několik posledních let podporuje používání metodiky Discipline Based Art Education (DBAE, metodika výuky umění). Podle DBAE, což je čtyřdílný systém na zlepšení a doplnění tradiční výuky umění, musí být umělecká produkce doprovázena uměnovědou, kritikou umění a estetikou. Některé evropské země využívají do určité míry komplexnější přístup k výuce umění, když věnují více času analýze a dějinám umění (Haanstra, 1999).
Současné přední filozofické a umělecké teorie proto očekávají od studentů, že budou schopni analyzovat, interpretovat a tvořit v systému současného umění. V tomto světle je hlavním cílem učitelů výtvarné výchovy rozvíjet vizuální a interpretační dovednosti ruku v ruce s technickými. Dokážeme ale v praxi dosáhnout tohoto cíle, když jednáme s dospělými, kteří mají různé potřeby a očekávání?

Praxe výuky umění u dospělých
Ve skutečnosti není vždy snadné smířit teorii s praxí. Když pracujete jako pedagog a vyučujete umění dospělé, Dantův artworld se zdá být na míle daleko – či alespoň dále než praktické otázky, které se mohou objevit a také se objevují.
Již dva a půl roku vyučuji malbu a kresbu v patrně jediném centru pro výuku umění pro dospělé v Praze, které nabízí kurzy v angličtině. Mí studenti pocházejí z celého světa – ze Švédska, Holandska, Irska, Británie, Německa, Španělska, Francie, Spojených států, Korey, České republiky, atd. – a tak vzniká velmi různorodé a dynamické prostředí.
Zajímalo mě, proč se studenti rozhodli chopit se tužek a štětců a zabývat se – mnohdy poprvé ve svém životě – tvořivou činností. Ze zvědavosti jsem dala svým studentům krátký dotazník na začátku každého osmi- nebo jedenáctitýdenního kurzu. Mezi jinými zde byla i otázka: „Proč jste se přihlásili do tohoto kurzu?“ Výsledky dotazníku a myšlenky, které jsem se dozvěděla z neformálních rozhovorů, byly celkem překvapivé.

Cílově orientovaní studenti versus
studenti orientovaní na proces

Vypůjčíme-li si Houleouvu (1961) terminologii, existují tři typy dospělých studentů: cílově orientovaní, orientovaní na proces a studijně orientovaní. Většina účastníků mých tříd spadá do prvních dvou kategorií. V následujících odstavcích hodlám definovat kategorie cílově orientovaných i orientovaných na proces a ukážu také, jak do těchto kategorií zapadají mí studenti. Čtenář by si při tom měl uvědomit, že lidé jsou často orientovaní zároveň na cíl i na proces, ale k jedné z těchto orientací se obvykle přiklánějí více.

Cílově orientovaní dospělí studenti:
Cílově orientovaní studenti jsou ti, kteří „využívají vzdělání jako prostředek k dosažení přesně stanovených cílů“ (Houle, 1961).
Typické odpovědi z dotazníků, které zapadají do této kategorie:
(Kurzu se účastním abych) rozvinul své kreslířské schopnosti. Zajímám se především o stínování, proporce, chci vyzkoušet pracovat s jinými materiály, protože dosud jsem kreslil jen tužkou.
Rád bych zdokonalil své kreslířské dovednosti. Tvořím si portfolio pro studium módy a kostýmního designu. Rád bych zlepšil své kompoziční schopnosti a práci s barvou.
Lidé cílově orientovaní mají specifický cíl, kterého chtějí dosáhnout na konci kurzu.

Dospělí studenti orientovaní na proces:
To jsou „ti, kteří se účastní, protože za okolností studia nacházejí význam, který nemusí mít nutně spojitost, a často ji ani nemá, s obsahem či ohlášeným účelem činnosti“ (Houle, 1961). Byla jsem překvapená, když jsem zjistila, kolik účastníků zmínilo právě motivy orientované na proces.
Některé z odpovědí, které zapadají do této kategorie, jsou:
1. Je to dobrý způsob, jak se setkat s jinými lidmi – s Čechy, ale i s cizinci, je to příjemná změna po celodenním vyučování angličtiny.
2. Líbí se mi, že když na něčem pracuji (maluji), úplně se soustředím a na chvíli zapomenu na svět kolem.
3. Starám se o syna a nikdy nemám čas si sednout a kreslit, a tohle je příležitost s něčím začít.
4. Má to cenu, protože mě to uklidňuje.
Některé sociální důvody, jako je setkávání s lidmi, jsem očekávala. Nicméně při neformálních diskuzích se studenty jsem si uvědomila, že některé z jejich důvodů pramení ještě hlouběji. Pozoruhodné je, že většina mých studentů jsou ženy – je to nejméně 75 % studentů. Často jde o mladé matky nebo těhotné ženy, a právě ty často patří do kategorie orientované na proces. Někdy se do kurzu přihlásily dvě přítelkyně, aby strávily společně večer, kdy nemusí být doma s mužem a dětmi. Jejich cílem je obvykle užít si příjemný čas, setkat se s novými lidmi a zároveň se něco nového dozvědět. Dalším příkladem orientovaných na proces je pár, který jsem jednou učila – zaměstnaný obchodník a jeho těhotná žena, kteří chodili do kurzu, aby spolu kvalitně trávili čas. Jako pro pedagoga je pro mě jedna věc být zodpovědná za výuku základních uměleckých technik a jiná věc je nést zodpovědnost za něčí jediný večer strávený mimo domov či kvalitně prožitý společný čas manželského páru!
Předchozí výzkum také podporuje má zjištění, protože ukazuje, že lidé často chodí do výtvarných kurzů ze společenských či „terapeutických“ důvodů, stejně tak jako z důvodů vzdělávacích. Buell (1996), instruktor vnímání hudby, poukázal na to, že dvě třetiny jeho třídy „chodily do kurzu z důvodů, které lze nejlépe popsat jako terapeutické – proto, aby se dokázali lépe vypořádat se stresem a rodinnými problémy, od úzkosti ze společnosti až po léčbu smutku“. Ostatně nabídka uměleckých kurzů zacílených na specifické skupiny jako například na ženy není nic nového. Feministické umělkyně – pedagožky nabízejí umělecké kurzy, které jsou přímo vytvořené ke zvládání obtíží, jimž ženy v dnešní době čelí. (Clover, 2001)

Je analýza umění a výuka dějin umění plýtvání časem?
Podle Haanstra (1999) většina účastníků do uměleckých kurzů „...přichází, aby se naučili malovat, a ne analyzovat umění. Z jejich pohledu je doba věnovaná analýze umění a jeho dějinám víceméně ztrátou času.“ Je pravda, že nikdo z mých studentek a studentů neřekl, že hlavním důvodem, proč se zúčastňuje kurzu, je, že chce lépe porozumět světu profesionálního umění, a jsem si jistá, že mnoho studentů by souhlasilo s výše uvedeným prohlášením. Všeobecně jsou lidé spokojení, když se mohou naučit základním dovednostem a technikám, užít si tento proces a setkat se s novými lidmi. To samozřejmě souhlasí s jejích osobními cíli.
Proto tedy mnoho studentů odmítá seznamovat se s uměnovědou, kritikou a estetikou. Výsledkem tohoto přístupu je, že také odmítají umělecké kurzy související se současnou uměleckou filozofií, která klade důraz na rozvoj vizuálních a interpretačních dovedností.

Velké dilema
Vezmeme-li v úvahu, že mnozí z dospělých studentů chodí do kurzů, aby uspokojili potřebu, která nemusí být primárně vzdělávací – může být společenská či emocionální –, čelíme následujícímu dilematu:
Máme se soustředit na kvalitní kurzy, které jsou vedené v souladu s filozofií umění a pedagogickou teorií, ale zčásti ignorují potřeby studentů? Nebo se v první řadě zaměříme na potřeby studentů a následkem toho zredukujeme filozofii na vzdálenou a nedosažitelnou hvězdu? To je velmi těžké rozhodnutí.

Odkazy:
Buell, T., (1995), The Therapeutic Function of Adult Education in the Arts. In J. David, B. McConnell & G. Normie (Eds.), One World, Many Cultures: Papers from the international Conference on Adult Education and the Arts (pp. 50–56). Scotland: St. Andrews.
Clover, D. E., (2001). Feminist Artist-Educators and Community Revitalization: Case Studies from Toronto. CASAE-ACNNA National Conference 2001, Twentieth Anniversary Proceedings. Retrieved November, 2004, from http://www.oise.utoronto.ca/CASAE/ cnf2001/clover.pdf
Danto, A., (1964). The Artworld. The Journal of Philosophy, LXI, 571–584
Dickie, G., ( 1969). The Institutional Conception of Art, 7–19
Haanstra, H. F., (1999), The Dutch Experiment in Developing Adult Creativity. New Directions for Adult and Continuing Education, 81, 37–45.
Houle, C. O., (1961). The Inquiring Mind. Madison, Wisc.: University of Wisconsin Press.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
81 USD
1996, 61 x 45.5 cm, Painting on Canvas
Více informací...
2 667,60 EUR
2 874 USD
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
20 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.