Časopis Umělec 2005/3 >> ČTĚTE TENTO TEXT Přehled všech čísel
ČTĚTE TENTO TEXT
Časopis Umělec
Ročník 2005, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

ČTĚTE TENTO TEXT

Časopis Umělec 2005/3

01.03.2005

Travis Jeppesen | review | en cs de es

TEXTground
Kurátor Cosmin Costinas
Galerie Display,
28. 4.–17. 5. 2005


První, co jste spatřili po vstupu do galerie, byla slova, která Mircea Cantor nastříkal neónově oranžovým sprejem na zadní stěnu:

KOUSKY KOLEKTIVNÍ PAMĚTI +
ROZVRSTVENÁ REALITA
SPEKULATIVNÍ POCHOPENÍ
DISCIPLINÁRNÍ INFÚZE
SYSTEMATICKÉ ASOCIACE
POTVRZENÉ MODELY = ?

Obrovský blok modré barvy překrýval zeď nalevo od vchodu. Když jste k barvě přiblížili plamínek, rozptýlila se a odhalila tak pod sebou kousky a částečky rukou psaného textu, i když nebylo možné rozluštit vše. Nicméně o to šlo. Autorka Gabriela Vanga nám prostě nedovolila jej přečíst. Tak jako v životě nejsme schopni uchopit celý obraz najednou. Byla to spíš hádanka, kterou bylo třeba rozluštit, abychom objevili její smysl – totiž abychom posléze stejně zjistili, že oním smyslem je hádanka sama.
Je těžké pochopit, jak ohromným komplexem je tento proces od začátku až do konce. Tvorba jakéhokoli uměleckého díla nutně vyžaduje, abychom přiznali existenci rozsáhlého vakua (nebo jej příležitostně vytvořili) a následně toužili jej zaplnit. To s sebou přináší ohromnou motivaci ke konečnému výsledku, který pochopí pouze pár lidí. Když pak veřejnosti představíte svůj projekt, mnoho lidí si bude myslet, že jste blázen. Možná dokonce vy sami začnete přemýšlet o svém vlastním duševním zdraví. Jinak – což je možná nejhorší – budete pravděpodobně jednoduše ignorováni a vaše snahy vyjádřit banální zázrak překryje stín nezájmu bezduchého a nechápajícího davu.
Toto je vágní náčrt těch zjevnějších nástrah povolání umělce obecně. Přidejte k tomu další výzvy uvalené na umělce jeho geokulturní pozicí – fakt, že žijete a pracujete v podmínkách postkomunistické Evropy, v tomto případě v Rumunsku – a pomalu získáte lepší pojem o pocitech beznaděje, které tento obrázek dokreslují. Až do poměrně nedávné doby bylo slovo deprese v diskusích o současném umění tak běžné, že si člověk začal říkat, zda to není všechno možné, jen ne deprese.
Ioana Nemes dokumentovala ve svém projektu svou vlastní soukromou depresi v měsíci říjnu roku 2004. Dílo se skládá ze dvou tabulek. První zachycuje barevným kódem úroveň fyzické energie, emocionální energie, intelektu, příjmů a štěstí v jednotlivých dnech. Intelekt dosahuje nejvyšších hodnot, zatímco všechno ostatní zůstává kolem nuly nebo v záporných hodnotách. Hladina štěstí má nejstálejší hodnotu, zřídka vystoupí nad nulu nebo klesne pod. Emocionální energie začíná na nejnižším bodě -7, aby se postupně během měsíce vyšplhala nahoru, než zase prudce spadne a na konci měsíce zůstane ležet někde mezi -3 a -4.

Druhá tabulka je kalendářem na každý den měsíce a shrnuje aktivity každého dne, za kterými následují znaménka (+), (-) nebo (=), která znázorňují celkové hodnocení dne. Osmého října umělkyně „zjistila, jak mizerně na tom jsem“, což získalo (=). Další den byla „ztracena ve své vlastní neschopnosti cokoli pochopit“; to zasluhuje (-). Třetí den měsíce s sebou přinesl „depresivní náladu + vztek + nenávist vůči komunistickým postojům (-)“, zatímco v lepších dnech (+) se objevují takové události, jako „povrchní rozhovor s lidmi na vernisáži“ nebo „prodala jsem jednu knihu, abych mohla jít na Nicole Kidman a Gaela Garciu Bernala“, patrně do kina.
Lo-fi instalace Cipriana Muresana se skládala ze tří částí. Zaprvé to byla fotografická reprodukce dveří zjizvených dírami po hřebících. Dále to byl krátký, kryptický text osvětlující sklon otce, pravděpodobně umělcova, „trestat“ svého syna tím, že zatluče do dveří hřebík za každý případ špatného chování. Jak syn dospívá, otec odnímá jeden hřebík za každý dobrý skutek svého syna. Další odstavec líčí, jak se otec vrací domů se zafačovanýma rukama pár týdnů po rumunské revoluci v roce 1989. „Dodnes zůstává pravda o tom, co se v těch dnech historického utrpení s jeho otcem stalo, pro Cipriana nejasná.“ Třetí částí byla černobílá fotografie ruky.
Kurátor Cosmin Costinas odvedl dobrou práci, když spojil tyto čtyři textové meditace o zoufalém stavu umění v kontextu současného Rumunska. Pozoruhodná byla i míra, do jaké byla jed- notlivá díla schopná stát sama o sobě, a zároveň vtahovala jedno druhé v dialog, a tak efektivně vytvářela jedinečnou syntézu mezi soukromě-intelektuálním a veřejně-politickým. Muresanův narativistický kus byl dostatečně záhadný na to, aby nás pronásledoval dlouho poté, co jsme opustili galerii, a byl proložen stejným duchem hořké reflexe a skrytého zoufalství, jaký se dal nalézt v Nemesové sebezkoumajících datech. Cantorův text se dal číst tak, jak byl, ale zároveň i jako přesný souhrn všeho ostatního, co bylo v galerii k vidění, zatímco Vanga tam byla proto, aby nám připomněla, že nápis na zdi nemůžeme nikdy přesně rozluštit.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
237 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
861 USD
First English Edition / 128 pages in color on fine art paper / Translated and introduced by Marek Tomin / Afterword by Martin...
Více informací...
14,50 EUR
16 USD
1997, 43 x 19cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
481 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.