Časopis Umělec 2005/3 >> SLIDers Přehled všech čísel
SLIDers
Časopis Umělec
Ročník 2005, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

SLIDers

Časopis Umělec 2005/3

01.03.2005

Jana Kalinová | review | en cs de es

Barbora Klímová, SLIDers, Atrium Pražákova Paláce, Moravská galerie v Brně; Moravské náměstí, Brno. 17. 6.–28. 8. 2005

Popis situace: Na Moravském náměstí v Brně byly podle návodu Barbory Klímové nainstalovány do sodíkových pouličních lamp spínače reagující na pohyb. Fungovaly na stejném principu, díky němuž se rozsvítí světlo při vstupu ke vchodovým dveřím nebo jímž si vytyčují své teritorium majitelé nebo uživatelé ploch, které jsou součástí veřejných komunikací. Náhodný nebo poučený chodec procházející ve večerních až ranních hodinách Moravským náměstím, mohl zaregistrovat zhasnutí některých lamp, pod nimiž prošel, a poté, co místo pod nimi opustil, jejich opětovné asi minutu trvající rozsvěcování. Situace, jak jsem se nedávno dozvěděla, trvala týden, což byla nejdelší doba, která se dala s městem usmlouvat. Pro mě to bohužel znamenalo, že jsem propásla možnost osobně si ji zažít. Z vyprávění očitého svědka a kurátora výstavy Petra Ingerleho, který si náměstí prošel a potom, usednuv na lavičku uprostřed parku, sledoval děj, vybírám následující: po třech chodnících z venku dovnitř parku k vodotrysku šly zhruba současně tři skupinky. Než vstoupily na centrální plac, zhasly v přibližně stejnou chvíli lampy, pod nimiž se právě nacházely. Protože je místo obklopené stromy, byla tam asi minutu úplná tma. Poté co se skupinky u vodotrysku sjednotily, začaly se zhaslé lampy opět rozsvěcet. Tento až spartakiádní efekt podle svědka nevyvolal žádné okamžitě viditelné reakce. Z reakcí a pocitů má ale v budoucnosti na svého nositele často větší vliv to aktuálně neventilované, to, co zapadne a postupně se střádá.

Poslední práci Barbory Klímové jsem dlouhou dobu spolehlivě dokázala charakterizovat jen emotivně podbarveným: „moc se mi líbí“. Protože takový posudek spíše diskvalifikuje než vynáší, rozhodla jsem se sobě i vám zdůvodnit proč. Poslední půlrok, kdykoli jsme se s Barborou setkaly, byť i náhodně a krátce, ale často, protože Brno je malé, vyprávěly jsme si vzájemně zážitky z příprav k realizacím našich veřejných prezentací. Technické záležitosti. „A to máte: jeřáb, elektrikáře, komunikace, stavební povolení, potom ještě pozemkový úřad.“ A dojmy. Nebezpečně často jsme začínaly slovy: „No tak původně jsem to chtěla...“ Všechny takové informace z Bářiny strany se týkaly její intervence do veřejného osvětlení. O druhé části její práce, vystavené v Atriu Pražákova paláce Moravské galerie v Brně, jsem předem nevěděla nic, obecně stran jí ani zainteresovaných neodcházely informace. Nevím, jestli to byla strategie, ale pokud ano, byla s ohledem na povahu věci účinná. Venkovní část výstavy žila totiž už delší dobu před samotnou realizací jako legenda v ústním podání. K tomu, aby zafixovala svoje kořeny, scházela už jen realizace. Vzhledem k nepominutelnému faktu, že realizaci nelze zdokumentovat jinak než fotografií rozsvícených lamp a potom jinou fotografií lamp zhaslých s náhodným chodcem pod nimi, který ale není moc vidět, byla k ústnímu podání odsouzená. Přestože by se efekt dal o něco lépe zvěčnit na videozáznam, skutečné zdokumentování intervence do osvětlení neumožňují limity dokumentační techniky a především se mu brání sama autorka. Podstatným efektem, který svým zásahem uměle vyvolává, jsou smíšené pocity náhodných chodců a objektivní dojmy vymezené běžně za hranice subjektivity. Tytéž pocity navozené přirozenou nedokonalostí městského osvětlení, jež zažila na vlastní kůži, ji motivovaly k tomu, aby je uměle vyvolala. Reakce na nedokonalost (která je pro městskou krajinu, v níž se kumulují děje závislé na lidském faktoru, typičtější než pro venkov) považuji za základní z motivačních faktorů k standardizaci dosažených kvalit civilizace.
Z umění ve veřejném prostoru se čím dál běžněji stává jen reklama na někoho nebo něco uvnitř galerie, viz odstrašující případ pravidelného zamoření Václavského náměstí objekty k výstavě v Gallery Art Factory. V o něco snesitelnějším případě „veřejné prezentace“ by se sdělení určená divákům dala shrnout do zoufalého „chci vám říct, že vám mám co říct“. Vážím si proto prací, které nezacházejí s veřejným prostorem jen jako s rozšířenou a exponovanější výstavní plochou, ale jako s materiálem, jehož specifické vlastnosti přiměly autora s ním pracovat.
Druhou Barbořinou prací byla zeď z reflexních skel připevněných k ocelové konstrukci, která přepažila prostor Atria tak, že přístupná byla jen jeho třetina. Při takto zmenšeném prostoru, navíc s odrazem diváků ve skle, byla galerie během vernisáže plná. Expozice připomínala frontu před prázdným výkladem zavřeného obchodu, s poslední nabídkou sledovat vlastní odraz ve skle, jako by šlo o ten prázdný prostor uvnitř.
Během zahájení jsem si všimla návštěvníka se sluchátky na uších u malého rádia na stolku v rohu galerie. Nesabotoval proslov, věnoval se třetí části výstavy, rozhovorům s přispěvateli webu http:// paranormal.about.com vysílaným pirátským rádiem s dosahem asi pěti set metrů v okruhu galerie. Přispěvatelé popisovali svoje zkušenosti s jevem nazvaným jejich americkými kolegy „SLIDers“ (Street Lamp Interference). Jde o situace, kdy, jak oni věří, mohou někteří jedinci pouhou svojí přítomností narušit chod přístrojů založených na elektromagnetickém vlnění nebo způsobit kolísání až krátkodobý lokální výpadek elektrického proudu. A ten se prý nejčastěji projevuje zhasnutím pouliční lampy.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
19,5 cm x 29,5 x 0,7 cm / 48 pages / offset / 1000 ex / Co-édition Picture Box
Více informací...
15 EUR
16 USD
First Communion, 2005, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
172 USD
Katalog byl vydán k projektu Redase Diržyse "Buďme součástí systému" pro bílinskou radniční věž.
Více informací...
9 EUR
10 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.