Časopis Umělec 2002/2 >> Terorista ve slovenském obýváku Přehled všech čísel
Terorista ve slovenském obýváku
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Terorista ve slovenském obýváku

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Linda Osyková | reviews | en cs

Re:Location 1: Juraj Dudáš, Jerry Frantz, Dany Prum, Casino Luxembourg — Forum d’art contemporain, Lucemburk, 9. 3.–9. 6. 2002, Galéria Jána Koniarka, Trnava, 29. 6.–31. 8. 2002
Výstavou Re:Location 1 uspořádanou Casinem Luxembourg — Forum d’art contemporain a Galerií Jána Koniarka v Trnavě odstartoval 8. března 2002 v Lucemburku rozsáhlý umělecký projekt evropských center současného umění, která tvoří mezinárodní síť Art Centers of Europe (ACE).
Do projektu se zapojila řada evropských uměleckých institucí: Bunkier Sztuki — Galerie Sztuki Współczesnej v Krakově, Centrul Cultural Sindan v Cluji, O. K. Centrum für Gegenwartskunst v Linci, Villa Arson — Centre National des Arts Plastique v Nice, Migros Museum — Museum für Gegenwartskunst v Curychu a Künstlerbund v Berlíně. Projekt v létě 2004 zakončí společná evropská výstava současného umění Re:Location Shake, která bude probíhat simultánně ve všech zúčastněných galeriích.
V rámci prvního kola Re:Location si lucemburský kurátor a umělecký ředitel Casina Luxembourg Enrico Lunghi vybral mladého slovenského umělce Juraje Dudáše. Kurátorka Galerie Jána Koniarka Viera Jančeková se zase rozhodla pro lucemburskou uměleckou dvojici Jerry Frantz a Dany Prum. Jerry Frantz prožil měsíc na Slovensku a Juraj Dudáš v Lucembursku, přičemž Dany Prum s kolegy komunikovala prostřednictvím internetu.
Lucemburskou dvojici silně ovlivnila skutečná událost — přátelům Jerryho a Dany se narodila dcerka Lisie, což rozhodlo o charakteru jejich společného projektu. Jerry Frantz tedy zvolil Lisie jako médium pro poznávání Slovenska. Cestoval s panenkou, která suplovala skutečné lucemburské děvčátko. Fascinovaly ho extrémy slovenské reality a zároveň mu poskytly zdroj inspirace. Na jedné straně podoby postkomunistické země, temné industriální čtvrtě, zanedbané historické stavby, na straně druhé obyčejný každodenní život Slováků.
Lisiny zážitky a zkušenosti prezentovala dvojice formou typického slovenského obýváku, v němž se — podobně jako v celém státě — spojují různé ambivalentní prvky (nevkusný nábytek z doby socialistického materiálního nedostatku a kvalitní “kapitalistická” počítačová technika). Návštěvník se může usadit v obývacím pokoji, listovat v albech plných fotografií (nejsilnější z nich si vychutná instalované na stěně vytapetované příznačnou “dobovou” tapetou), prohlédnout si videozáznamy s malými příběhy, které Lisie na Slovensku prožila.
Loga televizních stanic používaná na zpravodajských mikrofonech vystavil Juraj Dudáš jako ready-made v mega rozměrech. Vybral televizní stanice, které odpovídaly umístění první fáze projektu Re:Location — lucemburskou RTL a slovenskou veřejnoprávní televizi STV. K nim přidal mezinárodní masmediální superstars jako CNN a jejího potenciálního konkurenta Al Džazíru (vystavené záměrně vedle sebe), BBC a ARTE. Volí charakteristické prvky mediální estetiky a používá schematismus mediálního průmyslu. Využívá přitom stejných postupů, jaké používají mediální tvůrci, ale s kontratextem — výpovědí s nesmyslným obsahem, čímž podstatu masmédií demaskuje. Vnímá masmédia přes optiku selekce — jsou jí determinována a zároveň jejím prostřednictvím degenerují. Sám divák si může vyzkoušet a uvědomit, do jaké míry odolává televizním kamuflážím a nakolik mohou být zneužity jeho vědomosti a nevědomost. Juraj Dudáš poukazuje na to, že lidé jsou ochotni přijímat otevřenou i skrytou televizní manipulaci. Vychází z principu, že pravda je všeobecně uznávaná hodnota, a je tedy lákavá pro každého manipulátora, který pravdu interpretuje požadovaným způsobem a použije ji k vyfabrikování finálního produktu. Dokázal zviditelnit něco, co je chápáno jako složitý proces ovlivňování veřejného mínění informacemi pravdivými, částečně pravdivými nebo lživými, které jsou vydávány za pravdivé.
Média však zároveň Juraje Dudáše přitahují, má je rád jako každý mediální recipient. Fascinují ho úvodní znělky televizního zpravodajství, které zařadil v těsném sledu za sebou, a vytvořil tak jedinou vizuálně působivou úvodní znělku televize CNN-BBC-RTL-ORF-STV-Markíza-ČT-Nova-MTV.
Kromě instalace z log Dudáš pro výstavu vyrobil krátké videosekvence. V animaci Intellectual Melodrama na první pohled nic intelektuálního nenajdete, protože je autor realizoval formou banálního příběhu s jednoduchou animací. Hlavními protagonisty jsou DJ Giorgio, VJ Lin, pes a labuť, i když je třeba říci, že labuť do děje příliš nezasahuje. Za příběhem, možná absurdním, stojí skutečné a filmové zážitky DJ Giorgia alias Juraje Dudáše. Těžko tyto zážitky přisoudit jen jednomu z nich, protože jejich životy se často navzájem prolínají.
V další animaci Ilegální umění převáží zboží přes hranice Evropské unie hlavní postava (opět) DJ Giorgio aka Juraj Dudáš v (opět) navenek absurdně působící story, v níž mu ještě sekundují art-teroristi Killer Jerry a Killer Dany alias Jerry Frantz a Dany Prum. Jenže kdo sleduje výše zmíněné selektivní televizní zpravodajství, najde v příběhu zakódovanou a mixovanou současnou politickou a sociální problematiku regionálního evropského kontextu (pracovní problémy slovenských řidičů kamionů pracujících v Lucembursku), ale i mezinárodního charakteru (přístupová jednání a podmínky pro vstup kandidátských států do Evropské unie, válka proti terorismu, situace v Afghánistánu). DJ/J.D. je pašerák hodnot nejen duchovních: “katholic art”, heavy metal, hard core, soft porno, intellectual melodrama, Lisie…




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
84 USD
S.d.Ch.: Varlénův slavín, 99,5 x 69 cm, koláž a kresba
Více informací...
900 EUR
1 005 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
84 USD
Cyklus 28 digitálních fotografií autorkou okouzlenou pozorováním studené anonymní krajiny i pokusem vnutit snímacímu mechanismu...
Více informací...
2,01 EUR
2 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.