Časopis Umělec 2003/1 >> Benátky nad Abslolutkou Přehled všech čísel
Benátky nad Abslolutkou
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Benátky nad Abslolutkou

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Pavel Vančát | benátské bienále | en cs

K mnoha zprávám o letošním Bienále bych se rád připojil douškou spíše osobní a turistickou, houpavě plovoucí na vlnách parných dnů tak jako vratké gondoly na benátských kanálech. Jinak řečeno, dvouapůldenní pobyt, který jsem absolvoval pod patronátem firmy Absolut, mi dovolil poznat nejen služby společnosti Alitalia a komfort pětihvězdičkového hotelu, ale i horečku sobotní benátské noci, kdy den před odjezdem člověk přemítá o tom, kolik toho vlastně neuvidí, nepochopí a především nevypotí. Vskutku těžká práce.

Absolut Venezia: ekonomika mimetiky
Výrobce švédské vodky Absolut se v očích svých zákazníků snaží již po léta vzbudit dojem, že stojí ve středu současného uměleckého dění. Absolut Warhol, Absolut Saudek, Absolut Pepper, široký záběr dává často tušit nepříliš jasnou dramaturgii. O její sjednocení a především povýšení se pokusil letošní projekt Absolut Generations, prezentující dvanáct dvojic a jednu trojici umělců. Z každé země si jeden tvůrce starší generace zvolil jednoho mladšího kolegu (Rosemarie Trockel pak zvolila dvě své následovnice). V případě všech umělců starší generace se jednalo o známá jména na špici s Louise Bourgeois, v těsném závěsu se pohybovali například Oleg Kulik, Wim Delvoye či již zmíněná Trockel. Z mladší generace mě výrazně zaujala Béatrice Cussol, francouzská autorka vypjatých přestav přetavovaných do absurdních akvarelů (“Pokud v jednom z mých obrazů dívka řeže někomu ruku, není to tak špatné, protože je to přinejmenším způsob komunikace. Je důležité nalézat různé formy komunikace.”). To všechno prezentované s pomocí koktejlů omamných jmen i účinků vyústilo v jeden z mých nejveselejších benátských zážitků, který mi však svými důsledky výrazně zkomplikoval valnou část dalšího dne. Ale dost zábavy, zpátky k umění.
Klíčovým problémem celé výstavy dle mého názoru nebylo slabé obsazení, ale především ikoničnost celého zadání, svádějící k přehnané dekorativnosti a doslovnosti. Ačkoliv se v expozici objevilo i mnoho volných děl, “Absolut Art”.jednotlivých účastníků vázal nejvíce pozornosti a byl zároveň největším zklamáním. Renesanční představa mecenášství, která se jen těžko dostává ze spárů prosté mimetiky, si tak často plete umění s designem.
Z hlediska České republiky je výsledná dvojice Jan Saudek
- Veronika Bromová poměrně nesourodá, pomineme-li důraz na tělesnost a provokativnost. V Benátkách již známá Bromová se do konceptu Absolutního Umění zapojila remakem své starší práce Já (1997), doplněné o dvě lahve jmenovaného nápoje, kterým přisoudila barevné akcenty představující věčné protipóly sluneční energie a lidské krve. “Koneckonců si myslím, že všechno má stejnou hodnotu, ať je to láhev Absolutky, lidské tělo, koberec nebo videokamera. Všechno je věc, a svět je složený ze spousty věcí,” dodává Bromová. Těžko polemizovat. O něco zajímavější byly její velkoformátové fotografie, volně reagující na “domáckou” povahu Saudkových fotografií i vnitrozemskou uzavřenost českého umění. Veronice Bromové lze také připsat k dobru, že jako jediná koncept výstavy prodloužila o další generaci a do české expozice přizvala své studentky z pražské Akademie Janu Doubkovou a Silvii Málovou s rozverným videem A1 Analysis.
Je jistě neopominutelným faktem, že podle slov organizátorů se výstava “Absolut Generations” stala první výstavou pořádanou soukromou firmou, která byla zařazena do oficiálního programu Bienále. Jde jistě o model hodný následování. Jsou-li umělci považování za původce či alespoň prostředníky programů, vizí a idejí, je jejich sepětí s ekonomicky úspěšnými značkami vskutku pochopitelné dokonce třeba i pro starou dobrou Mattoni. Je možné, že od galerijního systému se časem dostaneme ke korporativnímu uměleckému provozu (či spíše jeho legitimizaci).

Globalizace a klimatizace
Tak jako byly na počátku novověku Benátky střediskem importu exotických komodit, jsou i na počátku nového tisíciletí místem importu nových idejí z krajů nám povětšinou velmi vzdálených. Z objemu i významu jednotlivých expozic je zřetelná neustále rostoucí integrace zemí mimo euroatlantické umělecké kruhy. Sledování zrcadlení této tradice klasického umění patří k nejzajímavějším momentům každé takové současné “světové” přehlídky. Od let formální inspirace éry kubismu se umění v našich vodách vydalo svým vlastním směrem, který odráží nejen samu civilizaci, ale především její “nadstavbu” (viz Marx). Ti, kdo nevlastní ani prostředky, ani jim příslušné ideje, jsou odkázáni buď k vystavování samorostů
a samorostlosti, nebo k dojímavé imitaci toho, co pomalu začíná zaplavovat i jejich vlastní kraje. Právě v tomto zrcadle se nejlépe rýsují možné odpovědi na věčnou otázku “(Co) je (dnes) umění?”.
Snad nejpovedenějším vyjádřením tohoto ambivalentního vztahu byl koncept Wong Hoy Cheonga, představený v rámci výstavy Zone of Urgency v Arsenale, který prezentoval fiktivní televizní dokument a webové stránky o dvousetleté nadvládě malajského krále nad alpskými zeměmi. Důkladná a navýsost vtipná persifláž, prezentovaná v dekoraci vídeňského obývacího pokoje doplněného malajskými suvenýry, se pro mě stala nejdokonalejším vyjádřením a zároveň jednou z prvních katarzí problematického vztahu mezi euro-atlantickou civilizací a zbytkem světa.
Kromě obvyklé záplavy umění, která bez souhrnného katalogu (o váze přibližně dvou cihel) po ruce v naprosté většině splývá v jednu dlouhou řadu zajímavých, ale nepřekvapivých nápadů a přístupů, bylo v Benátkách v polovině června nejnesnesitelnější parno, jaké jsem kdy jako umělecký kritik zažil. Bez občasné sklenky chlazeného Prosseca a častého posedávání ve stínu se prostě nedalo mimo klimatizované prostory vůbec existovat. Jestliže se mnoho zúčastněných autorů ve volném překladu zabývalo otázkou: Může umění zabíjet? V Benátkách v půlce června, kdy se člověk potí i o půlnoci, určitě mohlo.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
81 USD
22 x 31 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 5 pass. couleur / 200 ex || Gravures de Rémi Pierlo, Adolpho Avril, Benoit Montjoie...
Více informací...
30 EUR
32 USD
21,5 x 30 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 14 passages / 200ex
Více informací...
35 EUR
38 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.