Časopis Umělec 2001/3 >> Lhář nebo genius Přehled všech čísel
Lhář nebo genius
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Lhář nebo genius

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Ivan Mečl | reviews | en cs

Málokdy se podaří vytvořit výstavu. A to skutečně ve smyslu slova “vytvořit” jako jedno dílo, které nese svůj smysl, a důležité je i slovo “podaří”. Kdo chtěl zažít metaforu životního, tvůrčího i myšlenkového zlomu, mohl ji vidět na výstavě Sory Petra Písaříka. Někteří tomu ale nevěřili a považovali výstavu za umění.

V naší ulici nikdy nebydlel ten skvělý hodinář, který dokázal nejen opravovat nejdoucí strojky, ale i vymýšlet a sestavovat nové. Důmyslné a roztodivné zázraky na měření času plnily jeho krám. Mnohdy si lidé ani nebyli jisti, zda tyto přístroje stále ještě měří tak samozřejmou věc, jakou je čas, když samy jsou spíše neuvěřitelné.
Jednoho dne se hodinář rozhodl vytvořit orloj. Stroj, jako mezník na jeho cestě. Svůj záměr oznámil všem ve městě a radnice se rozhodla vystavět pro jeho dílo věž.
Práce trvala několik měsíců. Hodinář použil mnoho vzácných kovů, na jejichž opracovávání potřeboval různá náročná zařízení. Na sestavování tak velkého stroje si musel najmout několik pomocníků.
Celé město se těšilo na budoucí chloubu a radní chystali bohatou ceremonii. Věstníky již rozdmýchávaly netrpělivost; i sám mistr při setkáních s přáteli nešetřil výmluvností.
V ten slavný den, kdy zbývalo jen sestavit všechny připravené díly dohromady a dát dílu život, však mistr přišel a rázně všechnu práci zastavil. Ti, co nesli velkou hřídel ke stroji, se museli zastavit a položit ji tam, kde byli. I ten, co připevňoval ozubené kolo k pružině, jej musel pustit ve chvíli tak nešťastné, že viselo bezvládně ven z okna věže na rozvíjející se spirále.
Odpoledne, když se všichni shromáždili pod věží, našli orloj nedokončený. Všude se válely kusy přístrojů neuvěřitelných tvarů, plné důkazů zručnosti. Pomocníci a radní nešťastně rozhazovali rukama a křivili rozpačitě tváře, hledíc na mistra, zda celou situaci vysvětlí. Zoufale ukazovali nákladně provedené díly a odvážnou architekturu věže.
“Jednou možná dílo dokončím!” rozkřikl se za odcházejícím publikem hodinář. Pak také odešel.
Zanedlouho se rozkřiklo, že mistr skutečně dílo dokončí. V určený čas se opět někteří sešli pod věží. Mistr vystoupil na věž a zvolal: “Dílo již nedokončím.” Pak zase odešel domů.
Radní po nějakém čase nechali do věže pověsit zvon a určili muže, který zvonil vždy, když někdo umřel. Neobyčejné součástky zmizely bůhvíkam.
To všechno jsem viděl a ještě více jsem o tom slyšel. Jednoho dne jsem hodináře potkal. Seděl jakoby nic v kavárně a usmíval se. Všiml si mého zájmu a pozval mě ke stolu. Náš hovor se samozřejmě stočil i na příhodu s orlojem. Dal jsem najevo, že mi celý příběh nedá spát, stále hledám a nacházím různá vysvětlení, se kterými nejsem spokojen.
Hodinář se ke mě naklonil a tiše řekl: “Řeknu ti pravdu ... jestli chceš?”
Nechtěl jsem.

Zvětšenina obrazu digitálně vytištěného na plátno. Originál obrazu namalovaného na papír autor koupil od umělce prodávajícího svá díla po restauracích. Velké plátno mělo být vypnuto do rámu a osvětleno. Části rámu a další řemeslně zpracované komponenty, které bez znalosti záměru nelze přesně určit, se povalují kolem. Na zemi je autorem navržený otočný servírovací stolek nejlépe využitelný pro japonský způsob stolování.
Jeden z největších autorových obrazů, který též nedokončil. Dle stavu malby a pomocných materiálů rozházených kolem lze odhadnout, ve které fázi autor obraz opustil. Jindy precizně navazující plochy kompozic jsou nepropojeny a některé části chybí úplně. Mezi nimi zůstaly prázdné koridory po odstraněných krycích páskách usnadňujících vytváření klidných ploch obrazu.
Zvětšenina obrazu digitálně vytištěného na plátno. Originál obrazu namalovaného na papír autor koupil od umělce prodávajícího svá díla po restauracích. Velké plátno mělo být vypnuto do rámu a osvětleno. Části rámu a další řemeslně zpracované komponenty, které bez znalosti záměru nelze přesně určit, se povalují kolem. Na zemi je autorem navržený otočný servírovací stolek nejlépe využitelný pro japonský způsob stolování
Velkoformátová fotografie Oka sepie, pro kterou byl zhotoven speciální lightbox. Původně měla být zavěšena na stěně.
Exponát Stůl s barevnými plochami, obklopený dalšími součástmi dalších děl, jejichž přesnou sounáležitost nebo rozpornost nelze přesně určit.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Po České a Umělecké trilogii završuje nakladatelství Divus edici dramatických opusů S.d.Ch. vydáním Lidské trilogie. Opulentně...
Více informací...
13 EUR
13 USD
Stu Mead's paintings touch the art world at a tangent. Not that he's exactly an outsider, having received a formal art...
Více informací...
55 EUR
57 USD
Bride, 2004, etching,39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
165 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS