Časopis Umělec 2005/1 >> Kampaň na těle a v těle Přehled všech čísel
Kampaň na těle a v těle
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Kampaň na těle a v těle

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Lenka Klodová | fashion | en cs

Když dělala skupina Universálové v roce 2001 v pražském Universal NoD výstavu autorských triček Umělci v triku, v úvodním textu napsali, že tričko se „koncem minulého tisíciletí stalo místem pro sdělování nejrůznějších frustrací, inklinací, poselství, označení, vtipů, apod. Spolu s člověkem, který ho obléká, se tak tričko stává nosičem sdělení, které rozehrává reakce v každodenním životě. Plocha, která obklopuje naše tělo, může být ideální platformou pro lakonické vyřčení pocitu, myšlenky, nebo provokace či otázky.“
V Česku je ale vztah k sobě jako k ploše pro reklamu na sebe sama velmi slabý a neujasněný. Málokdo kriticky reviduje nápisy, které nosí vy- stavené na oblečení na různých částech těla. Velký podíl na této laxnosti má jednak fakt, že se nápisy většinou vyskytují v cizojazyčné podobě, a také – naše komunistická historická zkušenost. Možná v oné doposud trvající ochotě nosit na hrudi napsané cokoliv, jen když to bude anglicky, můžeme vidět pozůstatky z doby, kdy anglicky vypadající nápis byl buď závanem západní svobody a vzpoury, nebo znakem tuzexové majetnosti. Lze tvrdit, že komunistická realita prostřednictvím nedostatku nápisových triček narušila působivost jednoho z prostředků aktivistického boje. Nemáme v sobě kritičnost a tudíž ani respekt k tomu, co nosíme na hrudi.
Podívala jsem se do skříně a zjistila jsem, že mám trička s nápisy: „Vezmi si mé srdce“, „Vrať se zpátky a následuj magii lásky“, „Četa“, „Síla“ a „Stříbrná kočka“, všechno v angličtině. Materiál pro psychologa...
Dosud si můžete v Gender studies o.p.s. v Gorazdově ulici v Praze zakoupit speciální tričko, na kterém je nápis „Tento měsíc menstruuji“ a obrázek vložky nebo tampónu. Tričko je v nabídce v různých barvách a dvou typech – s krátkým rukávem a nátělník. Věta „Tento měsíc menstruuji“, vyvedená proklamativně na hrudi, si zaslouží úvahu. Nikdy jsem nepochopila, co vlastně chce název výstavy, kterou pořádalo Gender Studies o.p.s. v únoru a březnu 2004 v Artfactory v Praze, vystihnout. Ostatně v případě výstavy mě to ani moc netrápilo. Podstatným se to stává až teď, kdy je tento slogan nabízen k proklamaci nošením bez uvedení jakékoliv souvislosti s výstavou.
„Tento měsíc menstruuji“ může nejopravdověji hlásat hruď ženy, která poprvé otěhotněla zároveň se svou první ovulací a rodí od konce puberty jedno dítě za druhým. Najednou zničehonic dostane menstruaci! Nápisem na tričku chce vyjádřit své zděšení z toho, že jedno vajíčko propadlo zkáze, minulo se svým životadárným potenciálem. Nebo by barevný nápis napnutý na vnadných ňadrech mohl znamenat: „Tento měsíc menstruuji, tj. nejsem zrovna těhotná, tj. jsem připravená k oplodnění.“ V takovém případě by nápis plnil funkci náhradního druhotného sexuálního znaku. Tělesné sexuální znaky ohlašující ovulaci, jako je např. zčervenání zadnic u samiček primátů, u lidí vymizely v důsledku evoluce.
Existuje však i tričko, jehož sdělení je mnohem jasnější a absolutnější. Jeho výpověď je tak osobní, že už není ani politická, ale spíše konfesní. Jsou to bílé minišaty bez rukávů. Na podbřišku vpředu mají tmavě červený nápis: „Měla jsem potrat.“ Vzadu stejně nízko na podolku velký tmavě červený kruh. Minišaty jsou skutečným aktivistickým nástrojem, jsou ACT – Art Communication Tool – vyvinutým organizací Women on Waves (WOW) ve spolupráci s umělcem, designérem a profesorem berlínské Universität der Künste Willemem Velthovenem v rámci kampaně za legalizaci potratů. Menstruační i potratové tričko sledují podobnou strategií stejný účel – vizualizaci, a tím veřejné otevření určitého problému. Zatímco tričko o menstruaci obsahuje i určitou humornou notu, v Gender studies si ho mohou z legrace koupit i muži a těhotné ženy, potratové šaty jsou smrtelně vážné. V intencích projektu je, aby si šaty oblékly všechny ženy, které tato událost v životě potkala. Deklarovaly by tak, o jak masový problém se jedná. WOW uvádí, že podle údajů WHO (Světové zdravotnické organizace) prožije každá žena na světě za svůj život 1,5 potratů. Ročně proběhne 55 milionů potratů, z nichž 20 milionů je ilegálních a neodborných. Zemře při nich 80 tisíc žen. Většina lidí se i přes tyto masivní počty domnívá, že potrat je v životě člověka výjimečná záležitost. WOW vidí v tomto zastírání reálné situace nástroj ke snadnější kriminalizaci a ilegalizaci potratů v mnoha zemích.
Kampaň WOW se pohybuje v hraničním území mezi medicínou, právem, uměním a námořnictvím. Ativity WOW byly prezentovány jako umělecký projekt na benátském Bienále v roce 2001, na 1. bienále v Thesalloniki v roce 2003, organizovaném kurátory Rosou Martinez a Haraldem Szeemannem, a na samostatné výstavě v Mediamatic Supermarket v Amsterodamu v témž roce.
Kromě triček „Měla jsem potrat“ (I had an abortion) doplňuje výstavní kolekci internetový projekt Sběrač portrétů žen po potratech a projekt Každých šest minut.
Každých šest minut (Every 6 minutes) je jednoduchá instalace, která se skládá z nápisu „každých šest minut zemře jedna žena na následky ilegálního potratu“ (every 6 minutes, a woman dies from an illegal abortion) a červené lampy, která se každých šest minut rozsvítí. WOW připravovala také server, který by rozesílal přes Internet rytmus úmrtí zapříčiněných ilegálními potraty. Tento rytmus by mohl přijímat a zobrazovat každý počítač připojený k Internetu. Autory děl jsou Willem Velthoven a Rebecca Gomperts, ředitelka WOW.
Nejpříznačnějším dílem WOW, které bylo vystaveno na uměleckém Bienále v Benátkách, je A-portable, potratová loď – zvláštní kontejner na lodi, upravený jako gynekologická ordinace, produkt designérského a uměleckého stu- dia Atelier van Lieshout.
Potratová loď funguje na základě sofistikovaného využití námořního práva, podle kterého právní řády jednotlivých zemí končí ve vzdálenosti 12 mil od jejich pobřeží. Dále se již rozlévají mezinárodní vody a na lodi plující pod dánskou vlajkou s dánským personálem platí zákony dánské. Ženy, které cítí potřebu podstoupit potrat, ale žijí ve státě, kde je potrat ilegální, se nalodí s pasem, informacemi o Rh faktoru, spodním prádlem na výměnu a vložkami na loď. Zhruba za dvě hodiny doplují do mezinárodních vod a potrat bude proveden, aniž se přestoupí zákony.
Vystavení A-portable a dalších projektů WOW na uměleckých přehlídkách souvisí s tendencí zkoumat meze, jak může umění aktivně působit, jak se může zapojit do řešení společensky citlivých otázek. Potratová trička ale vypovídají o určitých mezích, o různosti aktivistického a uměleckého přístupu.
Výtvarný umělecký projev je samostatný jazyk, není pouhou ilustrací verbální myšlenkové konstrukce, kterou může mít za úkol podepřít. Vždy nese další autonomní informace, které nemusí s původním záměrem hladce ladit. Vizuální realita je schopna obsáhnout i to, co nechceme sdělit verbálně. Agresivní výtvarná zkratka triček odhaluje zjednodušující přístup aktivistického zadání, který redukuje nekonečnou pestrost osobních vyprávění na vykřičník. Z palety příběhů o tragediích, nemocech, překážkách, chudobě, divných láskách, lenosti, sobectví, vraždách zobrazuje jen společný esenciální fakt krvavého fleku na zadku.
Instalace triček na výstavách i módní reklamní fotografie na webových stránkách WOW staví vedle sebe potraty a konfekční, módní mechanismy: „Jaké krásné tričko! Jak je možné ho získat?“ Podstatou módních strategií je vyvolat potřebu identifikace s předkládaným vzorem, vyvolat touhu být také taková, patřit k „nim“. Pěkné modelce plné života na obrázku tričko opravdu sluší. Znamená to, že potraty jsou slušivé? To jistě není závěr, k němuž chce WOW svou snahou o zviditelnění masovosti potratů dojít. Zvolená vizuální forma kampaně ale odhaluje určitý cynismus a absurdní morbiditu, které jsou přítomné v příliš zjednodušujícím dotýkání se místa, ve kterém se protínají dva životy. Toto kontrastní spojení – krvavá skvrna na upravené modelce – vypráví příběh, který překračuje ideově motivované snahy WOW. Nápis v kruhu na zadku ženy „I am alive“ lze přeložit jako „Přežila jsem“, nebo jako „(Jen) Já jsem přežila“.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 21 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
540 EUR
588 USD
15 x 22 x 1 cm / 56p offset / cover three channel serigraphy / 1000 ex
Více informací...
12 EUR
13 USD
New book of horror, fun, unexpected adventure and disaster by Mike Diana. Official release date is March 17 2017. More than 112...
Více informací...
29 EUR
32 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS