Časopis Umělec 1999/4 >> Bytovka Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Bytovka

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

Eva Husáková | reviews | en cs

Žijeme ve městě, které z mnoha důvodů (devastující průmyslová minulost a problémy přenesené do “prosperující” současnosti, problematické společenské rozvrstvení podmíněné vykořeněností a nezaměstnaností) nepovažuje kulturní scénu, její znovuobnovení a podporu za nosný prvek rozvoje. Město se sto tisíci obyvateli má tak jedinou nekomerční galerii (Galerie E. Filly) a pár vyčpělých, stěží přežívajících galerií charakteru Díla. Chybí zde místo pro menší akce,které nemusí být ani nadčasové a nadregionální, ani komerčně rentabilní, ale mohou být důležitým živlem pro oživení celkové atmosféry. Menší akce člověku umožňují udržet kontinuitu a mohou pomoci znovuvzkřísit kulturní “komunitu” (navíc je relaxace potřebná).
Právě existence okruhu uměnímilovných lidí je schopna podnítit obnovení bývalé tradice zájmu o umění, o kulturní dění, které není “posvěceno” megamediálními strukturami. A tak se zdá, že opět nastává doba malých, mimořádných akcí – pro jejich nezaměnitelnou, radostně intimní atmosféru setkávání s přáteli a zajímavými lidmi. To je významné pro udržování pocitu sounáležitosti, jenž může být iniciačním momentem při vytváření kulturního zázemí (a povědomí) ve městě či regionu, kde se na tuto dříve přirozenou součást života pozapomnělo.
Proč kvůli tomu pořádat bytovou výstavu? Nejde ani tak o únik do skuhrající, undergroundové opozice, ostatně takový čin by nebyl v současnosti příliš smysluplný. Řešení v podobě bytové výstavy je jen rychlým tahem, protože možnost otevření nové galerie zaměřené na prezentaci současného umění je více než svízelná. A tak se malý pronajatý byt proměnil ve výstavní prostor, ve kterém bylo nainstalováno přes šedesát obrazů Martina Koláře.
Jeho práce jsou intimně nenápadné – zdálky působí jako čisté, nedotčené (bílé, hnědé, černé) plochy. Teprve zblízka rozlišíte jemné předivo linií, skvrn a chuchvalců. Kolářovo výtvarné uvažování pramení z běhu života, z úseků, jež nejsou možná dostatečně zřetelné, avšak čistota a cílenost autorových záznamů (kompoziční, cyklická) a často až přebujelá estetika poznamenává paměť diváka mnohem déle. Obrazy Martina Koláře jsou připomínkami přírody, krajiny kolem Ústí nad Labem (České Středohoří, zahrada v Brně), poznámkami z výletů i pěších návratů nočním městem. Jeho programová existenciální asocialita ho vede k použití minimálních výtvarných prostředků a gest. Bílá, černá, přírodní pigmenty na téměř monochromní ploše plátna. Body, z nich složené linie a obrazce vytvářejí nepostřehnutelné, a přesto zásadní symboly krajiny Kolářovy existence. Jeho obrazy fungují vždy v mnohosti, v sériích, které neúnavně megalomansky produkuje.
Obrazy Martina Koláře zatím bylo možné shlédnout v čistých, sterilních prostorách galerií (Galerie E. Filly, Galerie mladých Brno a další), kde se zesiluje jejich neskutečná prchavost, až se stávají téměř neuchopitelnou, výlučnou chimérou. V prostoru žitém, v soukromém bytě, jako by náhle “sestoupily”, otevřely svá zákoutí a jejich neprůhlednost zprůsvitněla. Proměnily se v důvěrně známé “výseky zorných polí” – jako prasklinky na zdi u postele, které bychom dokázali nakreslit i poslepu. Bylo možné se na chvíli vloudit do světa, který jinak může zůstat ukrytý i proto, že to tak chceme.
Martin Kolář. Výstava v soukromém bytě v Ústí nad Labem, slavnostní otevření 6. 4. 1999.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Strong, 2002, acrylic painting on canvas, 24 x 20,5, on frame
Více informací...
900 EUR
980 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD
Beach Scene, 1986, acrylic painting on canvas, 76 x 182 cm, five panels
Více informací...
3 200 EUR
3 483 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS