Časopis Umělec 1999/5-6 >> Alfred Kubin - kouzelník se smutným výrazem Přehled všech čísel
Alfred Kubin - kouzelník se smutným výrazem
Časopis Umělec
Ročník 1999, 5-6
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Alfred Kubin - kouzelník se smutným výrazem

Časopis Umělec 1999/5-6

01.05.1999

Otto M. Urban | umělec | en cs

„Opravdové peklo spočívá v tom, že tato paradoxní dvojí hra v nás pokračuje. Láska sama má těžisko mezi kloakami a latrinami. Vznešené situace propadají směšnosti, haně a ironii.
Tvůrce je bytost podvojná.“
Alfred Kubin, 1908
(závěrečná slova románu Země snivců)

Jedno z nejstarších dochovaných děl Alfreda Kubina (1877 - 1959) pochází z roku 1883. Kresba tužkou se jmenuje Kouzelník - šestiletý chlapec na ní zobrazil čarodějný rej plný levitujících démonů, netopýrů, hadů, kostlivců, ve vzduchu se vznáší dokonce rakev, královská koruna, vojenská vyznamenání či biskupská berla atd. Technická stránka díla příliš nepřekvapí, odpovídá jak Kubinovu věku, tak jeho nadání, neobvyklý je obsahový koncept díla, který zdaleka přesahuje infantilní ilustraci strašidelné pohádky nebo vyprávění. Kresba ukazuje bujnou fantazii čerstvého školáka, ve které jsou spojeny motivy světské i církevní moci, s ironickými narážkami na peníze a svět kapitálu, to vše je prostoupeno hermetickými a zednářskými symboly. Postava kouzelníka s bezradně rozpřaženýma rukama a smutným výrazem ve tváři působí spíše jako neurózami zkoušený mnich či poustevník. Začíná chaos, kouzelník ztratil svou moc a není schopen přivolat démony zpět, svět začíná žít v divokém rytmu své vlastní nespoutanosti a šílenství. Nikoli kouzelník, ale to, co jej obklopuje, je zosobněním zla, bídy a perverze. Zřetelná se zdá být Kubinova vlastní identifikace s kouzelníkem, s jeho mocí i fatálním smutkem, ale i jeho schopností nahlížet: být voyerem.
Kdo tedy byl Alfred Kubin? Taková otázka napadla snad každého, kdo se s Kubinovou tvorbou setkal. Kdo byl autor takovýchto vizí z pekla a předpeklí? Lakonická odpověď by mohla znít: rakouský kreslíř a grafik (ilustroval také desítky knih, např. Thomase Manna, Edgara Allena Poea nebo Gustava Meyrinka), autor jediného románu a pozoruhodné autobiografie, spolupracovník expresionistického sdružení Der Blauer Reiter, v Čechách by se ještě neopomnělo připomenout, že se Kubin narodil v Litoměřicích (kde však žil pouhé dva roky) a jeho vztah k českému prostředí nebyl bez určité zajímavosti. Často připomínaná je také jeho obliba dekadentních symbolistů Odilona Redona, Féliciena Ropse či Jamese Ensora. Právě Ensor se zdá být Kubinovu vnímání světa nejbližší. Jeho smysl pro ironii, či spíše bizarní sarkasmus nalezl v Kubinovi nadšeného stoupence. Spojení nízkého a vysokého, bídy a bohatství, špíny a lesku, odvahy a strachu, gracie a trapnosti poskytuje pro tristní hrdiny jejich děl vhodné scény pro inscenaci těch nejzvláštnějších záchvěvů lidského nitra. Pro Kubina (a něco dříve i pro Ensora, se kterým má Kubin společný i obsesivní zájem o lidské exkrementy) svět postupně přestal být osudovou a zcela vážnou otázkou, respektive otázky, které přinášel, byly stále častěji spíše směšné než vážné, nebo přes svou vážnost směšné.
Láska sama má své místo mezi kloakami a latrínami, vznešené je ponížené, uražené, směšné, pouze strach a utrpení mají ještě nějakou vážnost a tajemství. Ale i to se pro Kubina, pesimistu formátu Fedora Sologuba či Ambroise Bierce, pomalu začíná vytrácet. Na období, kdy psal román Země snivců, vzpomínal: „uzrálo ve mně poznání, že nejen v bizarních, vznešených a komických chvílích spočívají nejvyšší hodnoty jsoucnosti, nýbrž, že v tom, co je trapné, lhostejné, každodenní a vedlejší, jsou tatáž tajemství (...).“ Tedy tajemství reálného života a existence, jež jsou zbaveny mytické dimenze, ale získavají bohatství v každodenní bolesti, která je stejně trapná, jako všudypřítomná. Kubin zásadně odmítl zjednodušující alegoričnost a v průběhu prvního desetiletí se začal odpoutávat i od složité symboliky rané moderny, aby se přiblížil k voyerské poetice dekadence. Nahlížet a rozkrývat, ale přitom nebýt viděn. Fascinace detailem je při tom stejně důležitá jako neodbytná trapnost okamžiku, obojí nalezne o několik desítek let později svůj filmový pandán ve filmových opusech Georga Romera či v opeře La Grand Macabre Georga Ligetiho. Fascinace nízkostí, její studium a popis a následně až sentimentální zalíbení prostupují moderní kulturou všemi směry. Pokleslé žánry, kýč a masová zábava jsou ve srovnání s předcházejícími epochami přijaty moderním uměním daleko vstřícněji a s pochopením. Stávají se jednou ze základních inspirací, překvapivým okysličením v novém kontextu. Kubin nevytváří neskutečné světy, i jeho nejbizarnější kompozice působí dojmem reality, skryté sice za rouškou únavy, halucinace či neurózy, přesto však přítomné v každé částečce, atomu nebo buňce. Kubin nebývá začleněn do běžných učebnicových přehledů dějin moderního umění, je jaksi mimo. Do tradičních interpretací se příliš nehodil, a možná i proto se paradoxně stal jedním z nejvlivnějších autorů 20. století. Málokterému autorovi byla (a je) věnována tak kontinuální pozornost a tolik přímých odkazů. Řada umělců vděčí Kubinovu odkazu za mnohou inspiraci, za všechny stačí jmenovat Rolanda Topora, Arnulfa Rainera (oceňoval i Kubinovu techniku kresby), Franze Blaase, Vladimíra Kokoliu, Joea Colemana, ale i Francise Bacona nebo Joela-Petera Witkina atd.
I dnes, čtyřicet let po Kubinově smrti, je stále podnětné a vzrušující vnikat do Kubinových vizí, stávat se jejich součástí, prozkoumávat tajemná zákoutí na periferiích měst, potýkat se s příšernými monstry, hýřit s démony a lehkými holkami na apokalyptickém večírku, okouzleně sledovat přírodní scenérie a podmořské pralesy, a to vše jen proto, abychom nalezli cestu do bizarního snu města Perly, města, kde vše je nakonec stejně a rebour.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Kniha o virtuálnách světech konzumu, politiky a médií rakouské umělkyně Susanne Schuda.
Více informací...
10 EUR
10 USD
Experimentální literární dílo malířky Kamily Ženaté vychízející z konverzací na internetových seznamkách.
Více informací...
4,83 EUR
5 USD
1999, 43.5 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
1 118,40 EUR
1 153 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS