Časopis Umělec 2004/2 >> Anri Sala a otázka identity v situacích kolektivní amnézie Přehled všech čísel
Anri Sala a otázka identity v situacích kolektivní amnézie
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Anri Sala a otázka identity v situacích kolektivní amnézie

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Sezgin Boynik | en cs

Anri Sala je pravděpodobně jedním z nejreflexivnějších mladých albánských umělců. Každé z jeho děl je plné ironie, pro- vokuje množstvím ideologických či politických debat – je to proces, který se datuje od jednoho z jeho prvních videí, jež vzniklo v roce 1997, když bylo Salovi 23 let, a nese název Intervista. Video zachycuje rozvíjející se dialog mezi umělcem a jeho matkou.
Sala náhodou narazil na videokopii rozhovoru s jeho matkou, které vysílala albánská televize na konci 70. let, kdy byla lídrem Mládežnického výboru Albánské dělnické strany. Byly to ale jen obrazy bez zvuku, který byl očividně nahraný zvlášť. Sala byl zvědavý, co jeho matka říká, a tak se jí zeptal. Ona si však nemohla vzpomenout na jediné slovo. Sala tedy našel novináře, který rozhovor připravoval, ukázal mu obrázky, ale ani on si nemohl na nic vzpomenout.
Novinář i matka utrpěli naprostou amnézií. Novinář vysvětlil paradox tak, že i když už udělal tisíce rozhovorů se stejnými otázkami a odpověďmi, nemohl si vzpomenout ani na otázky, ani na reakce!
Sala nezanechal svého úkolu a chopil se role dovedného detektiva (podtitulek videa zní Hledání ztracených slov). Šel do školy pro hluchoněmé. I tady byl úkol rozluštění němých slov náročný, protože po smrti Envera Hodži v roce 1985 měli studenti potíže s rozluštěním ideologických termínů, které se už přestaly používat.
Když se Salovi konečně podařilo rozluštit obsah interview, ukázal matce přepis, kde matka vyslovuje svou podporu marxisticko-leninským principům boje proti kapitalismu a imperialismu. Matku to šokovalo. Trvala na tom, že si nemůže pamatovat něco, co řekla před dvaceti lety. V okamžiku takového negativního prohlédnutí a konfrontace s útlaky minulosti začala Salova matka plakat a řekla synovi, že ji přemohly „silné emoce“.
Z psychoanalytického pohledu je spontánní a přímý dokument matčina traumatu fascinující. Zatímco tento druh psychoanalytické desublimace může být vystopován v mnoha psychických náladách, absolutní amnézie je extrémnější pro lidi, kteří žijí v zemích, jež prochází procesem zásadní přeměny.
Podobnou situaci můžeme najít nejen v Salových dílech, ale i u dalších umělců v Albánii. Sala vypráví tragikomickou anekdotu, kterou zažil jako žák: „Když jsem byl ve škole, vždycky, když zazvonil zvonek, učitel skončil hodinu a poslední slova odložil na hodinu příštího dne. Jednoho dne se ale systém zhroutil, a učitel, který vyučoval marxisticko-leninskou ideologii náhle neměl jinou možnost, než přijít s novou filozofií. Nastalo vakuum a toto vakuum přetrvává.“
Listujeme-li stránkami poezie z doby před patnácti či dvaceti lety, jsme konfrontováni z verši věnovanými partyzánům, Titovi, pionýrům a socialismu. Žádný z autorů se na to ale nepamatuje.
Totéž se týká Kosova nebo dalších post-socialistických zemí. Ti, kdo kolektivně trpí tímto stavem amnézie, se snaží vyrovnat se s minulostí tím, že ji popisují jako pohádku – pohádku zosobněnou jako to jiné, skrze něž jsou naše minulé přítěže osvobozeny, jak je historie sublimována do nehistorické situace: to, co se stalo, byla jen pohádka, která s námi nemá nic společného! Příkladem je dnešní Srbsko, jehož obyvatelé říkají, že jsou všichni proti Miloševičovi. Ale to je jen další důkaz kolektivní amnézie, jež končí eskapismem (či pohádkou, v níž „toto byly roky izolace a sankcí“).
Současné umění a kulturní zřízení jsou zodpovědné za demaskování kolektivní amnézie, která umožňuje mytologizaci dějin tím, že je vypráví, katalogizuje, traumatizuje, a tak i zviditelňuje problémy minulosti.
Stejně jako u Saly, který si může pamatovat neznámou minulost skrze svou matku, tak učinili dva ruští avantgardní umělci, Komar a Melamid. Na konci sedmdesátých let si vzpomněli, jak chodili navštěvovat Leninovo mauzoleum se svými dědečky, a potom Stalinovo a Leninovo, a pak zase jen to Leninovo.
Pokud muži píší dějiny, ženy je osvobozují. Feminizaci dějin popsal Walter Benjamin ve své úplné analýze vztahů mezi dějinami, útlakem a amnézií. Ve Vzpomínkách z Berlína popisuje procházku po ulicích německého hlavního města na začátku 20. století. Jeho vzpomínky jsou důležité, protože Benjamin přišel o celou svou rodinu za druhé světové války, a on sám se pokusil o sebevraždu, aby unikl nacistům. Text Vzpomínky na Berlín argumentuje tím, že Židé žili v kolektivní amnézii před druhou světovou válkou, a proto byli schopni uvěřit a předstírat, že jsou součástí křesťansko demokratické německé buržoazie.
Benjamin rozvíjí teorii „probuzení se z dějin“, podle níž každá zapomenutá fyziognomie historie může sloužit jako důkaz každodenních politických a ideologických ukázek. Benjamin byl na procházce se svou matkou, když jej osvítil nápad o iluminaci jeho kulturně-ideologického původu; Sala našel stejnou formu z promluvy se svou matkou, aby se probudil z kolektivní amnézie minulosti.
Může to být velmi náročný úkol, ale individuální pokus každého z nás může vést k jistému kolektivnímu a kulturnímu bodu, a pak můžeme začít mluvit o otázkách identity.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR
24 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Někdy smutná ale v podstatě veselá pohádka sochařeTomáše Vejdovského o jedněch neobvyklých vánocích zvláštní rodiny. Příběh pro...
Více informací...
6 EUR
7 USD
2000, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
609 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS