Časopis Umělec 2007/4 >> V utajení s Lucianou Lamothe Přehled všech čísel
V utajení s Lucianou Lamothe
Časopis Umělec
Ročník 2007, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

V utajení s Lucianou Lamothe

Časopis Umělec 2007/4

01.04.2007

Chris Gill | umělec | en cs de es

Ve škole jsem nesnášel vynucenou poslušnost. Reagoval jsem na ni tak, že jsem se přátelil s dětmi, které měly spíše sklony k působení chaosu než k učení. Strkali jsme chlupy do svačiny, házeli bláto do vlasů a zdravě jsme přehlíželi školní osnovy. Takové děti jsou v každé škole. Když jsem přešel do profesionálního světa, překvapilo mě, jak hluboko a systematicky je tento útlak zakořeněný. A tak jsem pokračoval dál a přátelil se s problémovými lidmi i v tomto prostředí.

Je mi jasné, že právě tento nevyvinutý smysl pro pochopení jemných přechodů mezi rozumným a antisociálním chováním mě dohnal k umění Luciany Lamothe. Bylo by snadné zaškatulkovat tuto anarchistickou argentinskou vizuální umělkyni, která způsobila v Buenos Aires spoušť, když převracela květináče v obchodních centrech, ničila veřejné záchodky a nenechala spát obyvatele drahých nájemních bytů, protože jim celou noc zvonila na zvonky. Takové zlomysl- né akce – i když vypadají legračně – nejsou ale pro její práci zrovna reprezentativní. Luciana Lamothe mi k hravému vandalismsu svého umění řekla: „Uvažuji o umění jako o potenciálu, který obsahuje jistou míru anarchie, převážně z estetického hlediska. Snažím se provádět operace dotýkající se uměleckého svědomí, například něco proděravět, něčím posunout, zabránit někam v přístupu či způsobit vyčerpání obyvatel tím, že jim zvoním na zvonky, nebo vytvářet všeobecný zmatek. Moje akce jsou upřímné, bez autorizace. Jde o vymanění se uměleckým institucím. A to dělá z mé práce anarchii.“ Poprvé jsem zpozorněl, když jsem sledoval Autor Material (2005). Desetiminutové video je vizuální palicí a zároveň jemným nástrojem chirurga. Úvodní sekvence (možná nejikoničtější z filmu), v níž Lamothe zničí splachovadlo záchodu, je toho důkazem. „Ta toaleta je v nákupním centru v Buenos Aires. Mým záměrem bylo vymodelovat paradoxní prostorovou situaci. Odšroubovala jsem splachovadlo, hodila jsem jej do mísy a konec šňůry jsem přivázala ke dveřím. Tím jsem se uzavřela uvnitř a musela jsem ze zamčené toalety odejít vrchem – a později musel někdo rozbít dveře, aby vytáhl splachovadlo ze dna záchodu.“ Ještě než toaletu opustila, přeřízla Lamothe šňůrku a vyhodila zbytek, čímž dokázala naprostou kontrolu nad tímto prostorem. Koncepty prostoru jsou zkoumány v celém Autor Material. Jedna z velmi intenzivních sekvencí ukazuje Lamothe, jak uhlem vyrývá obrys stínu vrahaného rádiem, které hraje Mozartovo Requiem. V dalším záběru kope obrovskou díru za koly bagru. Parametry uzavřeného prostoru jsou hlavním tématem série fotografií, které Lamothe poslala do Umělce. Sbírka ukazuje obrázky zavřených dveří s jizvami po pokusech o nelegální vstup, pozůstatky rozteklých barev a zabarikádovaný vstup do obchodu. Když Lamothe opouští záchod ve výše popsané scéně, krátce se podívá do zrcadla, a ti, kdo se budou dívat pečlivě, zahlédnou její umělecký nástroj. Autor Material natočila podomácky vyrobenou kamerou upevněnou na čele. Divákovi nabízí osobní pohled – pohled očima autorky. Osvobodila tak své tělo a mohla vše zachytit bez cizí pomoci a – co je možná důležitější – beze svědků. Tato me- todická introspekce není nová, ale je nezbytná pro výtvarného umělce, který potřebuje mít možnost rychle uniknout. Patrně díky této kameře se Lamothe může chlubit tím, že ještě nikdy neměla problémy s policií.

Soundtrack jako kritika materialismu

Lamotheové zájem o prostory a materiály použité k jejich konstrukci ukazují také na její zájem o materialismus. Své umění a následné útěky považuje za útok na výstřelky konzumerismu a materialismu v moderní argentinské společnosti. „Moje akce čelí materialitě věcí, napadají jejich vlastnosti. Vždy pracuji na místech, se kterými nemám na osobní úrovni nic společného. Více než cokoliv jiného mě zajímá rozkládání podstaty materiálů.“ Pro svou kritiku materialismu používá Lamothe přes svůj weblog Communion také internet. Finanční a sociální důsledky ničivého ekonomického krachu Argentiny v roce 2001, který zanechal miliony lidí v bídě, jsou stále citelné – ukazuje je řada fotografií, které zdůrazňují ekonomiku černého trhu. Obrázky zachycují náklaďáky tak přeplněné Coca Colou, že se podobají protřepané lahvi, která vybuchne, když se ji pokusíte otevřít, autobusy plné krabic s Budweiserem pod sedadly cestujících a ozbrojené celníky u silničních zátarasů, jak objevují náklaďáky plné zapalovačů. A přesto Lamothe tvrdí, že ji politika zajímá pouze z estetického hlediska: „Pašované zboží mě nezajímá o nic víc než jiné utajované situace.“ Lamothe se, jak se zdá, tíhne spíše ke každodenním, jednoduchým a krásným aspektům života. V jednu chvíli v Autor Material leží na člunu a zasněně se dívá na modrou obloku, mezi špinavýma, masitýma nohama svírá rezavou řetězovou pilu. Takové poklidné obrázky doprovázené přirozenými zvuky stojí v protikladu k rychlým zábleskům čisticích vozů, těžkotonážním stavbám a laserovému šílenství videoheren. Téma inovativní manipulace zvukem a obrazem se v Autor Materia stále vrací. Od tlumeného těžkého dechu uvnitř zavřené toalety k mírným vlnám a cvrkotání poklidné vyjížďky lodí až po ostré a uširvoucí výkřiky zvonků a pozdravů unavených a rozzuřených Argentinců – Lamothe je mistryně v ozvučení situací. „Zvuky jsou obzvláště důležité. Považuji je za generátory smyslu. Dodávají situaci na intenzitě, jsou jádrem dramatu,.“




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
On Top, 2002, coloured photocopy, 29,7 x 21 cm
Více informací...
260 EUR
268 USD
Po České a Umělecké trilogii završuje nakladatelství Divus edici dramatických opusů S.d.Ch. vydáním Lidské trilogie. Opulentně...
Více informací...
13 EUR
13 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS