Časopis Umělec 1999/5-6 >> Umění pro zvířata Přehled všech čísel
Umění pro zvířata
Časopis Umělec
Ročník 1999, 5-6
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Umění pro zvířata

Časopis Umělec 1999/5-6

01.05.1999

Michal Koleček | reviews | en cs

Tázal jsem se květin,
kde myšlenky jejich jsou nejzdravější.
Jakub Deml

Na přelom léta sezvali kurátoři Josef Daněk a Tereza Petišková na vlkovskou Sýpku bezmála třicet autorů, aby společně připravili Výstavu pro zvířata. Zadání jistě neobvyklé a vůbec ne jednoduché, ke kterému lze přistupovat z různých úhlů. Když před téměř pětaosmdesáti lety rozmlouval básník Jakub Deml v nedalekém Tasově s květinami, byla ještě příroda přirozenou součástí jeho duchovního i světského života. Dnešní zkušenost je bezesporu odlišná a to nejenom proto, že louky mezi Vlkovem a Tasovem rozřízla čára hučící brněnské dálnice. Pro stále větší část lidí je příroda zvláštní událostí, něčím, co není napořád, nýbrž jen občas, na omezenou dobu.
Tuto situaci záměrně redukovanou na „zvířecí otázku“ přitom kurátoři i autoři konfrontovali s problémem percepce umělecké výpovědi. Výstava byla sice dedikována „všem našim chlupatým, mourovatým, rohatým, šupinatým a pernatým bratrům a sestrám“, ovšem projekty přímo a nezprostředkovaně pro zvířata, byť ve spojení s estetickou formou, připravil jenom málokdo. Například Jiří Valoch sestavil z kostkového cukru a kousků chleba dvě minimální textové realizace, které nabídl přítomným koním ke konzumaci. Sladké obrazy - pasti Zdeny Kolečkové lákaly k smrtelně nebezpečné návštěvě rozličný hmyz. Řada na vernisáži přítomných psů vstoupila do dialogu s lentilkovo-uzeninovou instalací Viktora Pivovarova. Bez ohlasu nezůstala ani venkovní intervence Jiřího Surůvky, který na nápis CEREAL (starší práce z roku 1996 od M. Potaše) nad vchodem do Sýpky rozvěsil věnce buřtů.
Ostatní autoři využili deklarovaného zaměření projektu především jako předlohy nebo jako tématu, které vztahovali k širšímu kontextu. (Spíše než se zvířaty tedy rozmlouvali o zvířatech.) Jan Merta vystavil téměř magické portréty šelem propracovaný do neuvěřitelné hloubky. Zneklidnění vyvolávala lehce rozmlžená černobílá fotografie myši od Michala Kalhouse. Zdenka Ságlová ve svých malbách prolnula zvířecí motivy v podobě struktury i znaku. Pavel Ryška relativizoval jednoznačnost hlasových povelů pro psy jejich převedením do textové podoby (tedy jakýmsi polidštěním). Marian Palla naopak připravil pomocí kresby na cigaretových papírcích nástěnný slovník základních slov a termínů pro „muchy“. Petr Lysáček a Kamera Skura nechali ve svých pracech zaznít pocit industriálního odcizení a představili zmutované mediální odrazy vycházející ze zvířecí říše. V jistém smyslu na ně navázala také Jana Kalinová, která zhotovila sterilní, předvařené a vakuované potraviny do krmelců i misek. V bezprostředním okolí Sýpky nalíčil Roman Ondák imaginární budky z krabic od bot, jejichž relativitu neúprosně odhalil vernisážový déšť.
I když byla Výstava pro zvířata veskrze prázdninová, naplněná lehounkým a osvobozujícím humorem, nebránila se ani občasným hlubším tónům. (Přesto jsem osobně a tedy neobjektivně postrádal větší důraz na ekologický rozměr vymezeného tématu.) Nakonec nejsilněji mi tento globalizující tón zazněl ve videoprojektu Kulturní krmelec (1996), který byl součástí a zároveň jakýmsi neoficiálním mottem výstavy. Jeho autor Josef Daněk v něm medituje nad možností dohnat skrze konzumaci umění „zpoždění“ mezi vývojem lidských bytostí a zvířat. Co si ovšem počít v situaci, kdy množina lidí bez zábran přijímajících současné umění se příliš neliší od množiny kulturně zaměřených zvířátek?

Výstava pro zvířata. Kurátoři Josef Daněk, Tereza Petišková. Galerie Sýpka. Od 7.8. do 22.8. 1999.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
21.5 x 28cm, Colour Drawing
Více informací...
336 EUR
346 USD
A review volume from the 1996 Symposium on the Renewal of Dobrš, problems concerning the protection and maintenance of...
Více informací...
6,04 EUR
6 USD
1997, 43 x 19cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
460 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS