Časopis Umělec 1999/3 >> Recepty na domácí umění Přehled všech čísel
Recepty na domácí umění
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Recepty na domácí umění

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Tim Gilman-Ševčík | new york | en cs

„Martha, Bob, Charlotte, Eileen, Angela, Jared... Sedím ve svém šatníku a píšu jména na každou cihlu, která vyčuhuje zpod opadané omítky. Moje cihly. Nemůžu říct, že bych kdy před tím cítil něco k cihlám, ale teď, když vím, že tam jsou, nesou na sobě napsaná svá jména a čekají na mě, až přijdu domů a pověsím bundu, jsem si jistý, že na ně budu myslet mnohem víc.“
Mnohé ze „101 uměleckých nápadů, které můžete realizovat doma“ od Roba Pruitta, které byly vystaveny v Gavin Brown Enterprise, včetně výše uvedeného (zapomněl jsem ale jeho číslo), fungují jako protilék na odcizení. Americká vykořeněnost (Američané se v průměru stěhují patnáctkrát za život) a globální ekonomika budou mít za následek naše neustálé stěhování, pohyb. Když si ale cihly v domě, květiny nebo sklenice s kompotem pojmenujeme, jak to naznačuje Pruitt, můžeme transmutovat neosobní a standardizované v neznámé a vítané. Procházení se domáckou směsicí v galerii, kde Pruitt realizoval výběr vlastních nápadů podlé své knihy stejného názvu, je téměř jako zkušenost s new-age náboženstvím.
Pruitt ve strohém galerijním prostoru v Chelsea vytvořil téměř domáckou atmosféru. Hned u vchodu vás uvítá šik přes větráky natažených nafouknutých nátělníků, které nesou nápisy zdravící vás hned v několika jazycích. Z jedné stěny vyčnívá fontána naplněná rybičkami, která je vyrobená z krabic od lahví s vodou. Vysmívá se a zároveň přitakává povzneseným názorům o nezbytné integritě materiálů použitých na skulpturu. Naproti fontáně je stůl kustodů, obklopený tapetou vyrobenou ze zápisů vzkazů na Pruittově záznamníku. V jednom ze šuplíků je fluorescentní písek z akvárka, který vytváří „tajnou Zenovou zahradu“, jež skutečně jakoby vyzařuje konejšivý pocit. Každý z realizovaných nápadů je označen modrým číslem a popiskou odpovídající nápadu v knize, čímž se z galerie stává prostor pro jejich demonstraci.
Vybrané nápady a metody vypracování jsou vtipné a osobní, ale zdají se být příliš svévolné, z čehož vyvstává pocit, že každý nápad je otevřený bezpočtu možných manifestací. Jenom proto, že Pruitt udělal ze „Zakreslete se do svého oblíbeného komiksu“ krásnou nástěnnou malbu s maličkým Robem Pruittem jako jednou z postaviček party Peanuts, neznamená, že se nemůžete namalovat třeba jako součást Simpsonových nebo Supermana. Klidně můžete, když vám to bude dělat dobře. Pruitt svoji práci naplňuje upřímností, humorem a chytrými vtípky, což diváka naplňuje dobrým pocitem bez toho, aby dostal závrať ze zlatavé záře Hollywoodu, jež obvykle roztomilý šmejd doprovází. I když výstava nepostrádá lehkost a vtip, skrývají se za vystavenými pracemi kořeny sahající až do konceptualismu 60. let. Abych parafrázoval Lawrence Weinera: umělec může dílo vyrobit, může ho za něj vyrobit někdo jiný, nebo ho nemusí vyrobit vůbec. Tak jako Weinerovy ranné katalogy/knihy, je i Pruittova malinká kniha nápadů stejně sporá a neškodná. V obou případech se na stránkách objeví pouze několik černou barvou vyvedených slov na prázdné stránce, které po přečtení nabízejí různé varianty výkladu a obohacují čtenářovu představivost. Rozdílem-aktualizací smrtelně vážného ladění ranného konceptualismu je to, že jeho práce, věrná své době, je anti-manifestem. Místo, aby incestně přenášel zkušenosti skutečného světa do uměleckého boje, naznačuje splynutí toku umění a života, kde se umění a domov mohou setkávat a mísit se. Pohledem zpět stírá rozdíly a odlišnosti, které byly mezi oběma těmito póly pociťovány ve formalismu a prezentaci.
Namalujte si obraz za použití make-upu, píše Pruitt. Výsledkem jeho verze takového obrazu je ušmudlané štěně na plátně s očima jako panenka a lesklým kabátkem. Klidně by se na plátně mohl objevit obraz „Butterfly Kisses“ od Janine Antoni, který vyrobila mrkáním svými řasami nad papírem. Pročítal snad Pruitt kunsthistorické knihy a časopisy, aby nasbíral své nápady? Nebo snad žurnál Receptář? Nebo obojí? Nedělá si žádné zbytečné nároky na originalitu a nechává osobnost zaplnit rámec vzhledu díla, ať je to jeho vlastní práce, nebo ta vaše doma, či práce jiného umělce (nebo ženy v domácnosti) spoutané asociací.
Některé nápady, jako například kreslení obličejů na staré žárovky (čímž vzniká socha) nebo psaní na banány (abyste mohli vidět, jak vaše čmáranice zhnědne), vypadají spíše jako činnost frekventantů výtvarného kroužku. Jiné zase okamžitě připomenou působivá díla známých umělců („rozsypejte flitry“ jako Kabakovovy konfety, „namíchejte si kazetu“ jako Tiravanijaovy galerijní jam sessions). Jeho nápady jsou jako recepty: záleží na kuchaři, jestli zvrtá večeři nebo připraví skvělou hostinu. Mohly by obě z možností vyústit buď v příjemný domácí kýč nebo muzejní dílo? A je mezi oběma vůbec nějaký rozdíl, vyjmeme-li je z kontextu a lidových názorů? I když na první pohled mohou vypadat hloupě a nesouvisle, jdou přímo ke zdroji umělecké produkce, hledají inspiraci, vyrovnávají se s a zahrnují sebe do ohromujícího, vířivého světa vizuální kultury a projekce vnitřního a osobního do vnějšího a prezentovatelného. Ať už jsou skvělé, hloupé, poetické, legrační nebo moudré (což nakonec jsou), představují jednu z možností a jasně ukazují, že všechny nápady jsou plné slibného potenciálu uspět nebo selhat na jakékoli úrovni.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Rok vydání: 2014 || Počet stran: 312 || Vazba: vázané || Formát: 220 x 255 x 50 mm || Grafická úprava: Robert V...
Více informací...
44 EUR
48 USD
A Gothic Novel by Zinovy Zinik. Limited edition on fine Munken paper with 11 full page illustrations and cover painting by...
Více informací...
18,90 EUR
21 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS