Časopis Umělec 2008/1 >> Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce Přehled všech čísel
Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Národní sbírka na nové zuby pro umělecké instituce

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Edith Jeřábková | closer look | en cs de es

Byla jsem zvyklá galerie vnímat tak nějak trpně jako výstavní síně, jako prostory pro umění. V poslední době se z nich stávají živoucí bytosti, které jednají, chovají se, mají rozmanité návyky. Měly je vlastně trochu vždycky, ale teď jich mají ještě více. Galerie dnes taky samy mluví. Třeba taková Staroměstská radnice na výstavě Marka Thera říká, že jeho videa sice vystavuje, ale jinak s nimi nechce mít nic společného. Vždycky jsem si myslela, že výstavou chce kurátor a instituce něco říct světu. GHMP však dává současnému umění najevo, že by mělo být rádo, že jej prezentuje. Divák je tady turistou ve fast foodu – tady to máte a běžte si to sníst někam jinam, kdyby vám z toho náhodou bylo blbě.
Taky nově otevřená Špálovka mluví, prostřednictvím svého kurátora Pavla Humhala. Chatuje s Gumou Guar: Guma Guar: „Tato galerie je placená reklamní agenturou.“ Špálovka: „Tito umělci by-li v minulosti placeni reklamní agenturou.“ Jako u Mikešů. I boty tam mají (Shoah, Pode Bal). Představitelé Galerie Václava Špály Edith Jeřábková obracejí naruby více věcí. Staví galerii do role umělce aktivisty tím, že jí nutí reagovat na vystavené umění, které kurátorsky sami zahrnuli do výstavy. A přitom se onen umělec, ztělesňující galerii, pod tu ceduli klidně mohl podepsat sám, tak jak to udělala Guma Guar. Nebo je pseudonym u aktivismu košer? Další podivně pokroucený koncept předvádí kurátor obecně svou první výstavou. Umění sice může používat prostředky a postupy reklamy a naopak, ale v čem se obě oblasti liší, a lišit by se měly, jsou jejich funkce a cíle. To se Pavel Humhal snaží výstavou ve Špálovce popřít. To ovšem nelze ospravedlnit ani tím, že z toho stvoří koncepci. To, že si kurátor udělal z umění reklamu, je sice odvaha, ale dopadlo to dosti chudě. Navíc výstava problematiku komplikovaného vztahu reklamy a umění vůbec neřeší a zůstává tak jen demonstrací prvoplánové strategie, která má obhájit sepjetí investora a vedení galerie. Vůbec bych se nebránila, kdyby kurátor zneužil umění pro něco smysluplného, ale pro výkřik do oken reklamních kanceláří je některých umělců škoda. Radikálnější by bylo ukázat prázdný rekonstruovaný prostor Špálovky, který by byl sám sobě lepší reklamou. Nevyžaduji žádnou pietu, ale nechápu, proč mám vyjít z galerie jako z obchodu s výprodejem, ze kterého si domů navíc nic nenesu? Jen červenou pru-hovanou mlhu před očima.
Ale o tom jsem vlastně vůbec nechtěla psát. Vrátím se ke galerijnímu „behaviorismu“ (závažně odpudivý termín). Třetí galerií, kterou jsem tady chtěla zmínit, je Vernon. Že se komerční galerie postaví za svého umělce – skupinu Guma Guar, nově Milan Knížák –, ve zdravém uměleckém provozu připadá každému zcela samozřejmé. U nás je ale třeba si toho zvláště povšimnout, byť by to byla zároveň skrytá reklama. Galeristka a kurátor z Vernon Projekt dali skupině naprostou volnost, nezveřejnili předčasně její zájmy a nereagovali na intervence paní Knížákové za zrušení výstavy. Nikomu se neomlouvali a v médiích koncepci skupiny obhájili. Navíc žádají v současné době o grant Hlavní město Prahu, kde je v komisi zastoupen také Milan Knížák. Pokud si tímto postojem galerie udělá dobré oko u generace mladých a progresívních umělců a kritiků, nevidím v tom žádný problém.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
223,20 EUR
243 USD
Ice Cream, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS