Časopis Umělec 2004/2 >> (Falešné) identity Miodraga Krkobabiće Přehled všech čísel
(Falešné) identity Miodraga Krkobabiće
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

(Falešné) identity Miodraga Krkobabiće

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Zoran Erić | en cs

Mrakodrapový příběh
Ve svém prvním videu, 6=36, využil Miodrag Krkobabić dokumentární vyprávěcí formu, aby nám zprostředkoval příběh o vztazích svých přátel z dětství k němu samému i mezi sebou. Všichni se narodili ve stejné budově a zhruba ve stejnou dobu, a všichni se po dlouhé době znovu setkali, aby si o sobě navzájem vyprávěli.
Po společném dětství se Krkobabić vydal na uměleckou dráhu a odpromoval na Fakultě výtvarných umění v Bělehradu. Po návratu domů zjistil, že jeho přátelé žijí stejným životním stylem jako dřív a že on je jediný, kdo ze čtvrti odešel. Krkobabićova metoda zkoumání je podobná display behaviour (výrazovému chování), jak jej definuje Erving Gofman ve svých studiích o genezi identity – jeho definice se posouvají z úrovně individuálně-psychologické přes mikro-sociologickou až ke kulturní. Pro Gofmana je důležité, aby vztahy druhých k jedinci byly zprostředkovány vědomím, že jedinec bere na vědomí mínění druhých o něm samém.1 Pro Krkobabiće bylo otázkou jeho vztahu s přáteli: „Známe se doopravdy, nebo známe obraz, který jsme si vytvořili o sobě či o lidech, které známe?“2 V zásadě pojednal problém naší neschopnosti zachytit osobní identitu, která se stále mění a realizuje se ve vztazích.
Toto pojetí může být podloženo tezí Ernesta Laclau, že identitu nelze chápat jako něco fixního; není to předmět a vždy by to měl být proces. Laclau rozvíjí tuto polemiku dále a klade důraz na nutnou neukončenost formování identity. Jak sám říká, „pole sociálních identit není polem naplněných identit, ale polem selhávání jejich konečného ustavení“.3 Argumentuje tím, že všechny předměty zkoumání sociálních věd jsou svou podstatou nedokončené, protože se vymezují navzájem vůči sobě. To, co je od sebe odlišuje, je konkrétní historičnost. Ta jim poskytuje síly k narušení, jež blokují ustanovení úplnosti. Proto je každé vyjádření identity dočasné, vždy z části sestává ze sil, které mu protiřečí (konstitutivní vnějšek), a průběžně závisí na přežívajících protikladech, které zahrnuje (síly dislokace).4 V případě Krkobabićova videa by mohla být tato diskuze vyjádřena jeho větou, že „příběh 6 mužů se stává příběhem 36 identit“.5
Společenská realita Jugoslávie devadesátých let byla realitou země, která ztratila svou kolektivní identitu, trpěla izolací od okolního světa a náboženskými válkami. Navíc byl systém hodnot postaven na hlavu etnonacionalismem, populismem, xenofobií. Nenávistná rétorika ovlivňovala veřejnost extrémní brutalitou a především se to podepsalo na mladší generaci. Krkobabićovy příběhy vypovídají o „méně šťastných“ přátelích, pracujících na černém trhu, o pašeráctví a drobných podvodech.
Problém identity a identifikace se proto jevil jako jeden z klíčových společenských problémů. Byl často zneužíván politickou oligarchií, aby svedl mladou generaci k nacionalisticky ideologickému matrixu. Tyto traumatické společenské podmínky ovlivňovaly srbské umělce, ale zanechaly je většinou v izolaci, osamění a bez zpětné vazby. Opožděně, v devadesátých letech, začali někteří z nejprominentnějších srbských umělců reflektovat problém ztráty identity a zmatek obyvatel neschopných přijmout zodpovědnost za realitu, jíž stáli tváří v tvář.
Jedním z prvních příkladů uměleckých děl, jež pojednávala o identitě a identifikaci, byly videoinstalace Milici Tomićové – XY Ungeloest (1997) a I am Milica Tomić (1999). Zatímco první práce měla silnou politickou motivaci, protože umělkyně se v ní identifikovala s albánskými oběťmi demonstrací v Kosovu, druhá videoinstalace se zabývala utvářením srbské národní identity a jeho důsledky pro proces Tomićové osobní identifikace. Dá se říci, že tato práce otevřela diskuzi o politice identity a o vytváření identity na srbské umělecké scéně. Několik mladších umělců, z nichž nejaktivnějším byl Miodrag Krkobabić, se tohoto problému chopilo a rozvinulo jej v celé šíři.
Tato generace umělců vstoupila na scénu koncem devadesátých let a od začátku prosazovala silný konceptuální přístup. Začala využívat různé strategie, vždy v nejpříhodnějších médiích, aby se dotkla různých aspektů procesu identifikace a podchytila sociální, náboženskou a ze všeho nejvíce profesní, uměleckou identitu.
Na úrovni světového umění je otázka politiky identity často zkoumána umělci, kteří zdůrazňují svou regionální či etnickou kulturní příslušnost. Specifičnost těchto kultur a jejich místní „folklór“ se stává stále více středem zájmu umělců, jejichž práce získala uznání a začala se vystavovat na velkých mezinárodních výstavách, které tuto tendenci celé roky opatrují, vrcholem byla Documenta 11.
Porovnáme-li s tímto trendem umělce jako Krkobabić, zjistíme, že sledují jiné vztahy v procesu utváření identity. Konkrétně jeho dílo užívá strate- gii osobního, ale velmi analytického zkoumání a čtení konkrétních otázek identity jedince, jejích neustálých proměn a posunů, včetně nemožnosti zachytit ji.

Falešná identita
V sérii následujících prací začal Krkobabić používat formát dokumentů osobní totožnosti a policejní postup při dokumentování osobní identity pomocí fotek, osobních čísel, atd.
Tato technika vznikla během reformy soudního systému rozlišování identity, když Alphons Bertillon6 vyvinul metodu známou jako antropometrie. Zahrnul do ní řadu pečlivých tělesných měření, fyzický popis, a co je pro budoucí vzhled občanských průkazů a dokumentů důležité – fotografii. Z oblasti kriminologie se fotografická identifikace postupně rozšířila na celou populaci. Toto zdů- vodnění je velmi důležité pro pochopení billboardů Falešná identita (Fake Identity), digitálních fotografií Portrét neznámého muže s bradkou (Portrait of an Unknown Man with a Beard) a digitální videoinstalace Osobní průkaz (Personal ID Card). Ve všech Krkobabić rozvíjí svou myšlenku, že úplné zachycení osobní identity je nemožné.
Jakým způsobem kombinuje identifikační techniky s analýzou procesu budování osobní identity, si můžeme všimnout u projektu Portrait of an Unknown Man with a Beard. Krkobabić používá formu policejní fotografie, en face a dva profily, ale do své tváře montuje oči svých přátel a kolegů. Každou fotografii označuje číslem občanského průkazu člověka, jehož identitu si „půjčuje“. Proces své vlastní identifikace propojuje s tímtéž procesem u členů své rodiny, přátel a kolegů z uměleckého světa. Tato životní i profesní setkání ovlivňují a formují osobní identitu umělce, vždy k ní něco přidávají a určují cestu jejího utváření, která nikdy nebude úplně zakončena a určena.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2002, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS