Časopis Umělec 1997/2 >> Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem Přehled všech čísel
Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem
Časopis Umělec
Ročník 1997, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem

Časopis Umělec 1997/2

01.02.1997

Miloš Vojtěchovský | projekt | en cs

V roce 1994 se prý v New Yorku sešlo na potlachu fanoušků panáčka - kovboje GI Joea přes deset tisíc lidí. Počet webových internetových stránek věnovaných Joeovi se podle článku ve Village Voice z prosince loňského roku počítá na stovky a zbrusu nová reedice série repliky původního Joea byla nedávno s úspěchem provedena. Plastikovou figurku vojáka se skutečnými šaty uvedl na trh s hračkami jakýsi pan Done Levine v roce 1964 a od doby vietnamské války soutěží v popularitě s křehkou hollywoodskou Barbie. Statisíce, možná miliony chlapců vkládalo do tohoto miniaturního Johna Wayna svoje sny o cválajících hřebcích, o střelbě na indiány pomalované válečnými barvami a o hrdinné záchraně farmářovy blond dcery od mučednického kůlu, kde se ji barbarští divoši chystali umučit.
Loutka v rukou dítěte ožívá nemotorným položivotem vysněných dobrodružství a může být pro dítě skutečnější než reálný život. Ve věku masové výroby médií a jejich produkce a distribuce, klonování osobních předmětů se množina dětských hraček - idolů promísila s ideálním světem hrdinů seriálů, mýdlových oper, filmů a jejich životaschopnost se ještě posílila. Hračky se staly součástí kolektivního mýtu - ztělesněním zkomercializovaného působení zábavního průmyslu na budoucí konzumenty jiných, složitějších a nákladnějších hraček a mnohem a mnohem nebezpečnějších her.
Joe je profesí voják, který má k dispozici celou řadu náležitostí - koněm počínaje a arzenálem zbraní konče. Vybavení si mohou rodiče průběžně dokupovat a mění se podle aktuálních podmínek. Operaci Desert Storm provedly rojnice GI Joeů přizpůsobených válce v arabské poušti a nutné propriety byly bleskově na pultech obchodů. GI Joe nebojuje jen v Asii, má vybavení pro každou situaci od arktických sněhových plání až k deštnému pralesu.
Figurky na rozdíl od nás nestárnou, a tak je dnes chlapcům, projíždějících kdysi s Joem divočinou, kolem čtyřiceti let. Jeden z nich se jmenuje Charlie Citron a našel kdesi ve skříni hrdinu svého dětství, přivezl ho do Evropy a začal mu ukazovat svět, jak se mu jeví.
Kovboj s ručně šitými šaty cestuje s Charliem po cestě na jih USA, do Izraele, Skandinávie, Baltických států, Polska, Amsterdamu, Maroka a chystá se do dalších neznámých teritorií. Pak je americký homunkul postaven do situace, kdy vyvolává pozornost kolemjdoucích. Tupě stojí, sedí na koni, nebo je opřen o nějakou zeď a mimovolně paroduje turistické zevlounství. Charlie dokumentuje na fotografiích situace, ve kterých se Joe nachází a kde funguje jako nehybný performer, objektivem zvětšený na lidské měřítko. Joe se modlí v Jeruzalémě u Zdi nářků, sedí na skále ve skalním chrámu Petra, na náměstí v Rize zevluje rozkročen mezi hejnem obrovských holubů, sjíždí na loďce řeku jako jeho slavný kolega z plakátů Camel.
Joe je Charlieho alter ego, rád cestuje, pokud možno daleko, intervenuje do prostředí, pod jeho strnulým, věčným úsměvem se subverzivně ukrývá chasidský smysl pro absurditu, směšnost a radost ze zázračné krásy světa kolem. Joe je figurina-conquiskador, neživá loutka, která magicky oživuje prostor kolem sebe. Hrdina jakéhosi seknhendového příběhu na pokračování, TinTin mutant, Zoro mstitel, vetřelec z jiné planety, někdo cizí. Někdo - napůl člověk, napůl voodoo, zombie, trochu Limonádový Joe, Old Shatterhand, Michael Jackson, Charlie Bronson, každopádně objekt, který přitáhne a zadá podnět k rozhovoru. To je asi ta podstata, která je v prostoru mimo rámeček fotografie, ale o kterou vlastně Citronovi běží - navázat rozhovor, poslouchat, vyprávět příběh, smát se a hrozit zároveň. Děti si troufnou přistoupit první. Joe sedí vedle a tváří se nezúčastněně.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
malba na plátně, 1997, 51 x 41 cm
Více informací...
1 860 EUR
1 917 USD
Tovární ulice v Ústí nad Labem, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
598 USD
Jedno z nejdůležitějších prozaických děl spisovatele, herce, loutkoherce, dramatika, hudebníka a umělce S.d.Ch. Text je hořkým...
Více informací...
7 EUR
7 USD
První část čtyřdílného publikačního projektu nejhravějšího českého umělce. Nejobsažnější díl Já je průřezem dosavadní umělcovou...
Více informací...
8 EUR
8 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS