Časopis Umělec 2004/1 >> Denisa Kera rozmlouvá se členem skupiny Re-code | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Denisa Kera rozmlouvá se členem skupiny Re-codeČasopis Umělec 2004/101.01.2004 Denisa Kera | info | en cs |
|||||||||||||
Denisa Kera: Jaké byly první reakce lidí na vaši "službu" nebo spíše "parodii čárových
kódů"? Re-code: Nejdříve o stránce hodně mluvilo na weblozích a na osobních stránkách lidí, kteří sledují satiru po internetu. Většinou oceňovali náš humor a svými komentáři se nás snažili podpořit. Když jsme pak obdrželi výhružný dopis od právníku zastupujících obchodní řetězec WalMart, celé věci se chytla tisková agentura Associated Press. V tom okamžiku nám začaly chodit i maily vyjadřující pobouření a nesouhlas. Byly to reakce jednotlivců, kteří nic nevědí o dějinách mediálních parodií a performancí v kultuře, takže nás vidí tak, jak se naučili - jako zloděje. DK: Jak vás podobná věc s čárovým kódem napadla? Myslíte si i nyní, že to stálo za to? Re-code: Nápad s výměnou nálepek na zboží je starší a používal se ještě dřív, než byly zavedeny čárové kódy. Ten nápad jsme dostali ještě jako děti od našich přátel. Rozvinout ho do podoby parodické webové stránky, to byl jen další nápad, kterým jsme se nějakou dobu bavili s přáteli. Chtěli jsme využít kooperativních vlastností internetu. Dalším impulsem byly otravné reklamní kampaně firem, které se snaží zpeněžit popularitu takových věcí, jakými je Che Gueverra a další. Celou stránku jsme pak vytvořili za několik dní. DK: Řekl bys nám něco o umělcích a organizacích, které projekt uskutečnily? Re-code: Pracuji v kolektivu Carbon Defense League (www.carbondefense.org), pro které píši od roku 1997. Je to volné sdružení, které pracuje nepravidelně a většinou vytváří projekty, které si různě hrají s technologiemi nebo využívají média pro účely subverze a kulturní rebelie. Členové naší skupiny jsou také součástí velké sítě skupin sdružených kolem webového portálu Hactivist Tactical Media Network (www.hactivist.com), kam patří i Tylerova (další clen Re-code) skupina Conglomco.com. DK: Jaké problémy teď řešíte a jaké jsou vaše další plány? Uvažujete, ze byste spustili slibovanou P2P službu, když vám zakázali sdílení databáze čárových kódu na webu? Re-code: Stále o tom uvažujeme, ale osobně jsme velice zaneprázdnění s dalšími CDL projekty, což by mohlo ohrozit spuštění budoucích verzí podobného softwaru umožňujícího krádež. Zatím se P2P aplikace odkládá naneurčito. DK: Myslíš si, ze zákazy různých technologií a stránek ukazují slabosti a zaostalost dnešních průmyslových odvětví, prostě to, že zaspaly technologický vývoj, nebo tyto zákazy ukazují neobvykle velký mocenský vliv, kterou průmyslové organizace mají na právní systém? Re – code: Věřím, ze zákazy ukazují obojí - čím větší monstrum, tím pomalejší pohyb, ale o to větší síla. Jak tato monstra stárnou a rozšiřují se, zpomalují. Nikdy nemohou soutěžit s umělci, aktivisty a rebely. Mají ovšem moc, která smete každého, kdo jim stojí v cestě příliš dlouho. WalMart se připravuje tento rok použít RFID bezpečnostní etikety (vlastně mikročipy používající metodou radiofrekvenční identifikace), které znemožní krádeže a změny čárových kódu, tedy větší omezení, to je pro podobné giganty typické řešení. DK: Jak bys popsal vztah umění a aktivismu? Re-code: My tvoříme kulturu. Musíme si uvědomovat naši kritickou povahu jako deviantní a zviditelnit se, abychom přitáhli ostatní a pak zmizeli v podzemí. Není to válka, ale spíše hra se slovy, jako je scrabble – získávat a udržovat stále širší slovní zásobu. Čím jednodušší a pomalejší taktika, tím víc podpoří vznik takového ZOO, které spojí všechny rebely. Umělci, aktivisti, kdokoli - všichni jsme, zdá se, jako kritičtí a deviantní profesionálové.
01.01.2004
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář