Časopis Umělec 2000/6 >> Deportační třída Přehled všech čísel
Deportační třída
Časopis Umělec
Ročník 2000, 6
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Deportační třída

Časopis Umělec 2000/6

01.06.2000

Vladan Šír | focus | en cs

V době, kdy německá socialistická vláda a dokonce konzervativní pozice ve snaze o zastavení ekonomického propadu volají po přijímání imigrantů do země, uprchlíci jsou spolkovou policií stále deportováni. Jejich vyhánění přenáší otázku hranic do vnitrozemí, protože utečenci jsou většinou odesíláni přes hraniční přechody na hlavních letištích.
Jako reakci na situaci a účast hlavní německé letecké společnosti Lufthansa na deportacích uspořádala aktivistická skupina Kein Mensch ist Illegal online a offline výstavu plakátů výstižně pojmenovanou Deportation.Class (Deportační.třída). Plakáty od různých umělců si hrají s oficiálními reklamními a propagačními materiály Lufthansa, mění jejich text a design, a tak kritizují roli německé letecké společnosti při deportaci uprchlíků. V květnu 2000 skupina výstavu umístila na website novin Kölner Stadtrevue.
Deportation.Class přišla jako odpověď na rostoucí počet případů zneužití utečenců policií a pohraničníky. V květnu 1999 zemřel na palubě letadla Lufthansa Aamir Ageeb. Spolková pohraniční policie údajně zneužívala 30-letého Súdánce tak brutálně, že se během vzletu udusil. V srpnu 1994 byla během letu Lufthansa nahlášena smrt Nigerijce Kola Bankole. Deportovaní jsou většinou přiváděni do letadel zadním vchodem, aby nerušili ostatní cestující, a často je od ostatních dělí závěs. Kein Mensch ist Illegal má zprávy, že ročně je deportováno 10.000 lidí jenom z letiště Rhein-Main, z čehož polovina letí s Lufthansou.
Šest měsíců poté, co noviny Kölner Stadtrevue vystavily na svém websitu plakáty, požadovali po nich právníci Lufthansy, aby byla díla odtraněna. Tvrdili, že použití identických barev a loga společnosti je protiprávní. Zašli dokonce tak daleko, že některé plakáty na-značují přímé spojování Lufthansy s pravicovými extremisty. Společnost hrozila, že kdokoli zneužije její podnikovou image, bude pokutován do částky 10.100 marek.
Kein Mesch ist Illegal se hrozbami nedali zastrašit a oznámili, že budou všechny deportace prováděné Lufthansou monitorovat a věnovat jim zvýšenou pozornost i na mezinárodní úrovni. Mnohé servery se nabídly, že budou online výstavu plakátů aktivistické organizace hostovat.
Zanedlouho se Kein Mensch ist Illegal spojila s podobnými organizami v Evropě a společně vytvořili Deportation Alliance (Deportační aliance, www.deportation-alliance.com). Tato síť monitoruje a podporuje různé formy protestu proti deportaci uprchlíků do svých domovských zemí nebo zemí, z nichž přijeli. Na websitu se v poslední době objevil nový podpůrný projekt, který využívá populární programy pro frekventované cestující připravované různými leteckými společ-nostmi. Když se aktivista zapojí do Active Miles Program, může, vždy když zorganizuje protest jakéhokoli druhu, získat zdarma “míle” navíc. Počet mil, jež aktivista vyhraje, závisí na významu akce a investované energii. Například malá e-mailová kampaň vynese akti-vistovi deset mil. Protest trvající celý víkend, který uspořádala jedna z účastnících se organizací, byl odměněn 250 mil. Vítězní aktivisté dostanou oprávnění vstoupit na websitu Deportation Alliance do tak-zvaného Border.Lounge.
Kromě informací o účasti společnosti Lufthansa na deportací website odhaluje zapojení i další evropských leteckých společností, například British Airways, KLM, Iberia, Austrian Airlines nebo Tarom. Místo použití jejich propagačních materiálů aktivisté Deportation Alliance často pozměňují internetové stránky společností a vkládají do nich text, který kritizuje jejich roli v deportacích. Kampaň Kein Mensch ist Illegal (www.contrast.org/borders/kein) začala v červnu 1997 po skončení výstavy Documenta X v Kasselu. Během několika týdnů se do ní zapojilo na 200 skupin a organizací.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
299 USD
1995, 43.5 x 28cm, Print
Více informací...
132 EUR
136 USD
1996, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
669,60 EUR
690 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS