Časopis Umělec 1999/7 >> Die Kunst is unser Leben (Ivan Vosecký) Přehled všech čísel
Die Kunst is unser Leben (Ivan Vosecký)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Die Kunst is unser Leben (Ivan Vosecký)

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Radek Wohlmuth | reviews | en cs

UMĚNÍ JE NÁŠ ŽIVOT, proklamuje v názvu své výstavy Ivan Vosecký (1963) a už ten výrok stojí za úvahu. Je náš ŽIVOT UMĚNÍM? Nebo je UMĚNÍ naším ŽIVOTEM?
Je snad už schopnost člověka zemřít stářím - ve zhoršujících se ekopodmínkách, uprostřed xenofobních válek, teroristických útoků a zájmů globalizačních politicko-ekonomických establishmentů na konci druhého milénia - uměním hodným pozdvihování? Nebo jde o opak všedního postmoderního přežívání?
Včerejší „prověřený svět“ se dnes rozplývá v mlze abstraktního internetového univerza. Ulpívá v paradoxní SÍTI, která nespoutává, kde vládne totální svoboda, blížící se božství. Není nakonec právě cyberspace tím absolutním uměním, které pomalu vytváří novou skutečnost našeho života?
Výhradně těžko soudit. Oba modely jsou stejně přítomné. Groteskní je, že v zásadě nejsou nepodobné středověkému přijímání řádu světa. Snad jen, že „virtuální spásu“ - ochranu před dominujícími stavy úzkosti a životními nejistotami - zdařile simuluje už komunitní bezpečnost novodobého internetového „mnišství“.
Konečně, Ivan Vosecký volně postihuje obě paralely. Reflektuje dehumanizující poměry vymezené byrokratickými systémy a jejich regulátory - stav, který už na začátku století Max Weber nazval železnou klecí racionality - i expozici izolovaného člověka v odcizeném, zájmově strukturovaném západním světě. Jeho velkoplošná instalace, která dokonale ovládá prostor Malé dvorany, ale zároveň pracuje výhradně s technoimaginativními prostředky - technicky formulovaným písmem a technickými obrazy a ve spojení s funkcionalismem Veletržního paláce vytváří dojem abstraktního, pojmově fotoikonického panoptika.
Voseckému leze západní společnost na nervy a na jeho naléhavých ekofilozofujících textech i konfrontačně vyhrocených snímcích je to znát. Ve své charakteristické, diverzantsky ironizující otevřenosti agitačním prostředkům režimů, se kterými měl tu čest, si však nedokáže odpustit „si pohrát“. S nimi i s námi. Vědomě pracuje s principy manifestačních hesel v totalitním kabátě i s taktickým arzenálem reklamních spotů a billboardů. Přímočará účelovost, otevřený „tah na branku“ a snaha o kolektivní zmanipulovatelnost jsou nakonec oběma oblastem společné. Tak se u Voseckého objevují nástěnková estetika hybridních polystyrenových písmen i úderný apel černobílé mediální fotografie, reflexní a kontrastně vystavěná barevnost a monumentální, lidský rozměr daleko přesahující, měřítko jako čistokrevné „přesvědčovací prostředky“, které po formální stránce až pavlovovsky ryzím způsobem masírují podmíněně reflexívní psychiku člověka s dvojí politicko-ekonomickou zkušeností.
Antagonistické kategorie „osobní a systémový“, „nezávislý a oficiální“, „empirický a mediální“ Vosecký komplementárně směšuje. U šesti nazvětšovaných fotoobrazů vedle sebe klade polohu důvěrnou (spánek, dětská hra, pláč), systémovou (start vojenských stíhaček, kampaň) i jejich konfrontační střet (rozehnání demonstrace). Jednotící podoba zpravodajských fotografií, však smývá obsahové diference, osobní mění ve veřejné, a vytváří distanc „neskutečného“, každodenní virtuální nářez novinových zpráv. Z bezprostředního záznamu se stává neosobní obrazová reprodukce. Podobně je tomu i u textové složky instalace. Forma proklamativního hesla dělá z informace titulek a poněkud „skrývá“ konkrétní význam jednotlivých sdělení. Ta se co do obsahu i citového zabarvení pohybují v široké škále od neutrálního varovného konstatování (Reklama způsobuje ozónovou díru), přes apel (...zůstaňte doma, cestování je neekologické) až po expresivní osočující výkřik (Já a moje jsou příčinou utrpení, nebo vy všichni jste idioti).
Konkrétní poselství i významové odstíny obrazů i textů jsou však postupně dešifrovány a cesta od osobního k neosobnímu se stává obousměrnou. Směšováním a zahalováním jednoho v druhém Vosecký zneklidňuje a díky tomu se mu daří vytvořit zvláštní, důrazný druh napětí mezi formou a obsahem i dějinami a živou současností.
Voseckého nespokojené apely i jejich hravě rafinovaná forma v některých případech dokážou to, co je zvlášť u nás čím dál tím méně běžné, tedy neredukovat umění pouze na kratochvíli nebo udýchaný komentář, ale postavit ho jako společenský korektiv, který se bezprostředně „plete do života“. Horší už je to, když se Vosecký snaží také o východisko. Jeho postřehy, poznámky a výtky se v čase různí, zmnožují a také nabývají na významu, ale „řešení“ naopak zůstávají konstantní. Tak jako během the sixties i dnes Voseckému zůstávají jen LOVE a LSD. Na začátku byla možná tato cesta přirozená, po několika letech a akcích (např. Hybernatus, Villa 96) už bohužel cituje jen sám sebe. Tak i v tomto případě. Monumentální lennonovská Láska, vyvedená na podlaze ve žlutočervených pruzích z umělohmotné izolepy, které citují socdesign pytlíku na burizony, se pohledu chodce alespoň rozkladně „vzpírá“ a není bez ironie, že pošlapat ji musí v podstatě každý, kdo dvoranou projde. O to víc zazáří při pohledu shůry, kdy se člověku dostane zázraku nadhledu, jiné perspektivní roviny. TRY LSD v hlavním průhledu, které je druhým bezvýchodným evrgrýnem, tentokrát „křížovkářsky“ nakopnutým poukazem na „jinou podobu“ chemie, závislosti a nadnárodního byznysu je bohužel jen vyprázdněnou klišé-šablonou, smutným příkladem toho, že opakování má v tomto případě k matce moudrosti daleko.

Ivan Vosecký - Die Kunst ist unser Leben, kurátor Radek Váňa, Malá dvorana Veletržního paláce, Praha, od 17. 9. do 14. 11. 1999.

Fotografie z instalace Ondřej Pecka





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Kolážový comiks „na hraně existence“, tento „deník všední úzkosti“ je pravou arcikuriositou pro nelíčené fajnšmekry,...
Více informací...
5 EUR
5 USD
1997, 24 x 37.7 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
607 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS