Časopis Umělec 2003/3 >> Editoriál Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Editoriál

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jiří Ptáček | editorial | en cs

Česká umělecká scéna má svá pravidla, za něž se ještě nepouští, pouštět nechce nebo neumí. Nejlépe to zjistíte, když vyrazíte za hranice a domácí kulturu reprezentujete alespoň tím způsobem, že ti, co vás tam na ni ptají, si myslí, že o ní víte víc než oni. Ke konci listopadu jsem odjel do Berlína, abych mohl napsat o výstavě Things You Don´t Know (str. ) Její vernisáž by proběhla poklidně, kdyby mě nepřepadl drobný, rtuťovitý chlapík s bradkou. Jmenoval se Dmitry Vilensky, pocházel z Petrohradu a po čertech vyzvídal. V každém druhém anglickém slově vyslovil krásný měkký znak, ale přesto vyšlo najevo, že stojí na straně tvrdého jádra levicového umění. Do rukou mi vtiskl dva exempláře novin, v nichž on a jeho komplicové tepou do nesociální světové umělecké praxe a vyzývají k jadrnější akci. Jeho otázkami na Čechy prosakovala chuť navázat spolupráci s těmi, kdo by jejich úsilí rozuměli. S každou odpovědí se však dočkával zklamání. Nejenže české angažované umění zůstává v plenkách, navíc si po politických pozicích nadále spíše efektně bruslí, pyšníc se emblémem individualismu na dresu. Přejdeme-li zapšklou třešničkovou agitku pohrobků normalizace, stěží najdeme někoho, kdo by napříč všemi uměleckými obory obstál v kategorii „levicového umění“.
Jenže Vilensky nebyl první, kdo se mě na české angažované umění ptal. Vlastně se nedivím otázkám na Balkáně, ale na podobné věci se mě v poslední době ptají i rodilí Němci, Rakušané, Maďaři atd. Jakoby se na jedné straně od nás sociální kritika očekávala, jenže jakoby taková očekávání ukazovala, že se umění v Čechách nemá potřebu těchto dimenzích formovat. Ale pro jistotu se ptám: nevíte o někom?
Časopis Umělec má být místem konfrontace. Snad k tomu povedou krátké komentáře k Ceně Jindřicha Chalupeckého (str. ), reakce Jana Šerýcha na „obrodnou“ snůšku české malby Perfect Tense (str. ) nebo pro tentokrát ostřeji laděná Společenská rubrika (str. ). Jana Kalinová se v ní ještě jednou vrací k Pražskému bienále, s nímž jsme se už jednou vypořádali v předminulém čísle. Podobně nesouhlasně jako řada dalších masmédií, to nechme být. Ale když jsem nedávno otevřel slovenský Profil a přečetl si další dva sniperské odstřely, jak na Bienále, tak na paralelní Nejmladší, začala mi z bohorovného mlčení a z neprůstřelnosti kurátorů v čele s generálním ředitelem NG Milanem Knížákem naskakovat husí kůže. Kdy už se zodpovědná místa přiznají, že „vrchol sezóny 2003“ byl ze všeho nejvíc organizačním debaklem?
Jádrem časopisu se ovšem stala dvojí pohádka. Jednak ta, co má znovu nastolit harmonii skrze subjektivní vypravěčství hraničící s vizionářstvím, třebaže někdy ostentativnějším než autentickým (str. - ). A potom ta druhá, která může vznikat a skomírat jako společenská nutnost i konstrukce uprostřed všech dějinných iluzí a osobních zážitků. Dali jsme tentokrát prostor Kosovu (str. ), jež se jako samostatná umělecká entita pro okolní svět teprve nedávno ustavila. Má svůj entuziasmus i radikalitu. Hodně nám pomohl autor této sekce Sezgin Boynik. Doplnil ho kosovský žurnalista Petrit Hoxha a zcela jinak zase americký, pro-romský aktivista Paul Polansky. A my do toho zamotali srbské umění, ne proto, že by mělo nadále stát na druhé straně barikády, ale kvůli tomu, že umění obou Srbska a Kosova se potýká s podobnou zkušeností a je ve své vyhrocené historii sešité těžko viditelnými, ale pevnými stehy. Určitě jsme zase neudělali nic korektního, ale důležitější nám přijde, vynést na stůl karty, o nichž se ví méně, než by se při férové hře vědět mělo.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1999, 21 x 35.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
540 EUR
556 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS