Časopis Umělec 2001/4 >> Malý úvod do veletrhu s uměním Přehled všech čísel
Malý úvod do veletrhu s uměním
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Malý úvod do veletrhu s uměním

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

Ivan Mečl | news | en cs

Celá řada českých teoretiků umění i umělců má stále dojem, že veletrh umění je cosi jako temná skvrna na seznamu událostí současného mezinárodního uměleckého dění. Pragmatičtější z nich považují tyto akce minimálně za nutné zlo, někdy se je i odváží navštívit, ale tradicí zůstává se o nich následně vyjádřit s dostatečným despektem.
Je to však jen strach ze skutečnosti a panická hrůza pohlédnout do zrcadla současné výtvarné scény. Veletrh umění totiž, ať se nám to líbí nebo ne, ukazuje skutečnou situaci v současném umění, samozřejmě nejen tu vizuální a obsahovou, ale také jeho společenskou a sociální sebereflexi. Jeho kulturnost i nekulturnost, jeho chytrost i hloupost, jeho kalkul i naivitu — to vše bez ochranné ruky kurátorovy. Prostě to tu náhle vše visí nahé a bezbranné, rozprostřeno s větším, menším či žádným ekonomickým talentem. A ono to musí stále fungovat.
Je to taková specialita našeho českého intelektuálního světa, zatracovat obchod s uměním jako duchovním statkem. Ale současná společnost už ničím reálnějším, přenosnějším a univerzálnějším než penězi měřit neumí. Takovou společnost jsme si všichni vybrali a můžeme buď akceptovat její hodnoty, nebo si z nich dělat legraci. Vážně je však napadat je jen “kálením si do vlastního hnízda”, pokud ovšem nepřipravujeme revoluci, která jediná může takové jednání ospravedlnit.
Předpokládejme, že nejsme revolucionáři, nýbrž teoretici umění. Ale chováme se jako revolucionáři a tvrdíme, že obchod s uměním je špatný a umění škodí. A říkáme to umělcům ve vážných rozhovorech, varujeme je před lákadly trhu, slibujeme jim život v labyrintu grantů, stáží a výměnných pobytů. Zkrátka život umělce, zešílevšího z vlastní geniality měřené komisemi sestavenými z intelektuálů podobných osudů. Umělec pak, frustrován tímto poznáním, bojí se často říci, jak rád by byl zastoupen nějakou komerční galerií a také na nějakém tom veletrhu. Rád by něco prodal nebo přímo prodával, aby nemusel mít další zaměstnání, nemusel si půjčovat a stal se ekonomicky nezávislým. Neboť i pocit ekonomické nezávislosti podporuje nezávislost duševní.
Abychom dokázali, že není odporným činem hodným opovržení pokusit se uvést svá díla na trh s uměním, je potřeba vyvrátit některé pověry.
Není pravda, že se prodává jen špatné nebo hloupé umění — umění vytvořené pro obchod sám. Nemá smysl vysvětlovat, že na současném trhu s uměním neexistují žádná limitující kritéria, která by omezovala možnosti jakéhokoli díla nebo umělce dostat se do oběhu. Budeme-li přesto trvat na výše zmíněné pověře odsoudíme tím všechny kupce a zájemce do role zabedněných hlupáků, kteří jsou manipulováni zákeřnými, ale omezenými galeristy. Odsoudíme je jako existence bez vůle a schopnosti vlastního úsudku, který jsme my sami pilovali spousty let na specializovaných školách. Nebojíme se náhodou, že současné umění nemůže odborně nevzdělaný řádně ohodnotit? A to tak, že pozná nebo akceptuje jeho cenu?
Není pravda, že veletrh sám o sobě je deprimující. Je to jen individuální pocit strachu profesionála, že tomu přestává rozumět. Je mu jako vegetariánovi, který spadne do velkého hrnce jehněčího guláše. Párkrát za život se mu to totiž stát musí, aby přesně věděl, proč je vegetariánem.
Není pravda, že se s vámi nikdo z personálu nebaví, když nic nekupujete. Skutečnost, že už jste tam pro každého znamená, že možná jednou, až budete mít soudnost a nebudete se chtít nechávat uměním jen obdarovávat.
Není pravda, že většina galeristů sází na jistotu a vystavuje na veletrzích jen zaručené kusy. Naopak, někteří galeristé riskují s novými jmény víc, než by člověk na takovéto akci očekával. Některá díla někdy opravdu čekají na progresivního a citlivého kupce, kterému jde skutečně spíše o to mít vybranému dílo nablízku, než v něm zhodnotit své peníze.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Z názvů vybíráme: O princezně, která hajlovala, Prase pes, Puch, O otylé rybičce, Paraolympiáda, Planeta hlav a tak podobně. ,...
Více informací...
4,02 EUR
4 USD
Volcano, 1992, acrylic painting on canvas, 60,5 x 50 cm, on frame
Více informací...
2 200 EUR
2 394 USD
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
605 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS