Časopis Umělec 1999/5-6 >> Film Přehled všech čísel
Film
Časopis Umělec
Ročník 1999, 5-6
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Film

Časopis Umělec 1999/5-6

01.05.1999

Tobiáš Jirous | texty | en cs

červenec 1999

Tmavěmodrá tma, pruh světla rozsvětluje pokoj o velikosti 8x6 metru. Není jasné, co je to vlastně za prostor. Ložnice - skladiště - pracovna? Kamera je umístěna na pohyblivém jeřábovém rameni 3 metry nad podlahou.
/zvuková stopa - Anton Bruckner, Adagio, 9. symfonie /
Detail - rozsypané diskety 3,5 palce, bezejmenné CD disky, malé kulaté zrcátko, telefonní karta, bankovky smotané do ruličky. Polocelek - křeslo, oblečení, nájezd na plochu stolu. Detail - popelník, zmačkané balení žvýkaček Orbit, několik nedopalků ručně balených cigaret. Chipsy. Kamera snímá lupínek po lupínku až narazí na počítačovou myš. Sledujeme jízdu kamery po přívodním kabelu. Kamera plynule transfokuje do polocelku. Před námi stojí 19ti palcový barevný monitor. Je temně modrý.
Tytulky : DIGITÁLNÍ DANDY 99
Souběžne na modrém pozadí monitoru : Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho. Hlaváček Karel / ENTER.
/střih/
Ruce nad počítačovou klávesnicí si zapálí cigaretu.
/střih/
Detail - obrazovka monitoru, kouř z cigarety. Modř monitoru se projasňuje.
Prolínačka - exteriér, náměstí Jana Palacha, den.
Celkový záběr - obloha, kamera vertikálně klesá až se zastaví na větracím poklopu uprostřed náměstí.
/zvuková stopa - reálný zvuk města/
/střih/
Kamera sleduje asi tak 25ti letého muže, je to lovec zvuků, na uších má velká masivní sluchátka a v ruce drží dlouhé bidlo s mikrofonem.
/střih/
Tramvajový ostrůvek plný lidí.
/zvuková stopa : z nekonkrétního šumu města se oddělí ženský hlas : Proč nemají Japonci astronauty? Jsou přeci o tolik napřed. Menší auta, menší mobily, menší počítače...
Druhý hlas (kamera v davu konečně našla hovořící dvojici) - Menší rakety, menší skafandry, menší...( Smích.) Dívky se podívají do kamery jako by byly přistiženy při něčem nepřístojném.
/střih/
Stále tentýž exteriér, náměstí Jana Palacha, lavička, starší muž a nezletilá baletka.
Muž hovoří, baletka poslouchá, její nohy nemohou vydržet v klidu.
/zvuková stopa - zvuk rozhovoru se pomalu zesílí, až zřetelně vystoupí nad hladinu šumu města./
Hrála sis někdy na schovávanou?
Ano.
I s chlapci?
Ano.
Kolik vás bylo?
(Dívka přemýšlí, v duchu počítá.)
Víc než deset?
Ne, to ne.
Představ si plnej dům dětí, třeba jako tuhle školu.
Padesát?
Třeba i ještě víc.
/střih/
exteriér, náměstí Jana Palacha, chodník, dva studenti umělecké školy.
/zvukova stopa : začátek rozhovoru zaslechneme dříve než chlapci vstoupí do záběru./
A : Umění je vlastně určitej druh hříchu, nebezpečně se podobá marnivosti.
B : A co móda, to je u tebe taky hřích?
A : Ne, to je dávno už jen byznys.
B : Celej život můžeš pojmenovat jako lépe nebo hůře provedenej byznys.
A : Ne, všechno okolo nás je především chaos. Nepochopitelnej dynamickej proces.
B : Pokud bez problémů můžeš přijmout fakt, že výrazem lidského snažení a inteligence je dynamickej chaos, tak prosím.
A : Je to jen hra.
B : Ne, je to matematika.
/střih/
ext. lavička, muž a baletka
Představ si, že ten dům má tři patra.
Ale tenhle jich má nejmíň pět.
Tři úplně stačí. V každém tom patře si hrajou děti na schovávanou. Odpočítají, jdou se schovat a pak se hledají.
Jo, tak to taky děláme.
Ale občas se stane, že trochu zlobivější děti napadne taková zlomyslnost...
/střih/
interiér, budova, široké schodiště; kamera sleduje běžící dítě po stoupajících schodech
/střih/
polostín, polodetail; vidíme jak velká ruka chytne dítě za rameno, tak jak to známe z laciných hororů, rychle, nečekaně. Dítě se klidně otočí do kamery a sebejistě se usměje.
/střih/
ext., lavička, muž a baletka
Prostě se jen schoval v jiném patře, mezi cizí dětí.
Takže ho vlastně našli ti, co ho nehledali.
Ano, ale oni si v ten okamžik neuvědomili že někoho našli, řekli jen - Co ten se tady plete?
Aha, a co ty děti z prvního patra?
Nic, pro ně se stal perfektním ztracencem.
Perfektní ztracenec?
/střih/
interiér, internetová kavárna; kamera sleduje pohyb servírky v úrovni jejího pasu až dojde k dvěma mladým mužům, co sedí vedle sebe u počítače.
C : Mohl jsem jim to všechno komplet shodit, stačilo jen stisknout ENTER.
D : A co jsi teda udělal?
C : Nic.
D : Cože? Půl roku makáš na tom se tam dostat...
C : Klid, sámošku ti taky nevypálej dřív, než ti nabídnou ochranu...
D : (smích)...Jasně, počítačovej čas je drahej.
C : (smích)... A pro někoho bude ještě dražší.
/střih/
ext., internetová kavárna; servírka projde okolo smějících se mužů, ti zmlknou a otočí se čelem k počítači. Kamera jim stojí za zády.
/zvuková stopa - vzdálená střelba a klávesové rejstříky bojové počítačové hry.
C : Investice do ochrany těch svejch beden stejně odepíšou z daní.
/střih/
kamera se vnoří do temné modři počítačového monitoru /zatmívačka/
interiér, pokoj 8x6 metrů jako na začátku, pruh světla osvětluje jen malý výsek z toho, co bychom rádi viděli. Kamera se snáší od stropu dolů, rozeznáme postel, knihy, umělé květiny, nepořádek. Kamera se zastaví u bosých nohou na pestrém koberci. Postava sedí v křesle, my však během celého monologu potupně neuvidíme víc, než tyto dvě nohy. Scéna je zalita modrým světlem, které jako by vycházelo z mužova rozkroku.
monolog:
Měl jsem pocit, že televize přestala vysílat už v půl čtvrté ráno. Zkontroloval jsem svůj e-mail a poslechl si záznamník. Samé zprávy, které jsem zapomněl smazat. Je pravda, že shromažďuju mnoho informací, ale proč, to vám rozumně vysvětlit nedokážu, k ničemu je nevyužívám. Takhle dvě tyčky kokosu a trochu kalcia, to můžu doporučit, ale proč tady sedím a poslouchám dialog herců za protější stěnou? Žena - střední věk, muž mlčí, ale je tam, cejtim ho. Žena mluví, protahuje konce slov. Trochu výčitek, řekl bych. Muž mlčí, nebo má hlas posazen tak hluboko, že ho už nelze vnímat. Nerozumím jedinému slovu. Občas také sleduji modré chryzantémy na protějším okně. Zalévají je modrou skalicí. Umírají, nebo kvetou?




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
870 USD
88 stran, 33 x 22,5 x 1 cm|Texty: Pavel Vančát, Marek Pokorný|Překlady: Jeffrey Buehler, Alice Ondruchová, Kateřina Štěpánková...
Více informací...
24,15 EUR
26 USD
Livre dépliant / 20 x 28 x 1 cm / 22 pages / sérigraphie 5 pass couleur + couv 1 passage / 200ex
Více informací...
30 EUR
33 USD
2008, 21.5 x 28 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
216 EUR
235 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS