Časopis Umělec 1998/3 >> Pět reflexí o nudě Přehled všech čísel
Pět reflexí o nudě
Časopis Umělec
Ročník 1998, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Pět reflexí o nudě

Časopis Umělec 1998/3

01.03.1998

Arno Victor Nielsen | focus | en cs

Po válce byl převládajícím stavem pocit strachu. Ten postupně zmizel a byl v 80. letech vystřídán nudou. „Kdybych si měl představit peklo,“ napsal Erich Fromm, „bylo by to místo, kde se člověk nikdy nenudí.“
Na přelomu roku 1989 byl svět médií otřesen zprávou významného novokonzervativního zaměstnance ústřední administrativy USA Francise Fukuyamy, který prohlásil, že nyní, v době vítězství politického liberalismu a konce historie, nám zbývá pouze výhled na nesnesitelnou nudu konce století.

I. Lidová nemoc (Nemoc lidu)
Je neděle. Dlouhý víkend se chýlí ke konci. Pro někoho znamenal hektickou aktivitu, vzrušení, mnoho kontaktů, společnost. Pro jiné to byla samota, klid, odpočinek, čas k přemýšlení, bloumání nebo jenom čas prostého bytí. Pro mnohé z nás byl však víkend dlouhým pochodem na místě, nesnesitelný a bolestný náklad času, který je pouze potřeba nějak přežít, nehledě na to, jestli jsme sami nebo ve společnosti jiných.
To, co je na nudě tak zajímavé, není fakt, že je tak rozšířená, téměr by se dalo říci, že je to jakási lidová nemoc, ale to, že hlubší porozumění a pochopení mechanismu nudy může osvětlit některé podstatné rysy moderního života. Problém je snad v tom, že máme nudu až příliš u těla, že nám je tak blízká. Moc dobře o ní víme, ale často si ji nepřiznáváme nebo neuvědomujeme.
„O podstatě nudy panuje mnoho chybných představ,“ napsal v jednom románu Thomas Mann. Německý osvícenský filozof J. G. Harder vyjádřil trefně pocit z užírající nudy, když v popisu toho, co nazývá „živou smrtí“ píše: „Nebýt vůbec vystaven vzrušení - jak hrozná to nemoc! To je poušť, nuda, klášter. Je to jako rez pomalu ujídající obnažený meč. Odtud ona zášť a nenávist, která se nemůže přeměnit v zlobu, ubohá závist neschopná proměnit se v čin... Jsou to hroziví hadi, kteří hlodají v lidském těle, nehybné a strnulé šílenství, bezmocné litování, to vše je oním pekelným vlkem požírajícím sama sebe.“
Podle Hardera i podle pozdějších výsledků moderní psychologie je člověk, který se nudí zaskočen v bolestném rozporu: touží, ale ne po něčem určitém, obdivuje, ale ne nic konkrétního, krátce řečeno chce, ale nemůže. Nuda je bezpředmětná touha a nepříjemný pocit z nudy není neopodstatně srovnáván s tím téměř bolestným stavem, kdy máme slovo téměř na jazyku, a přesto jej nemůžeme vyslovit. Když zapomínáme jména některých osob, je příčina často v tom, že jsme je v našem podvědomí potlačili. Pokusy o spříznění se nesetkávají s odezvou, a proto je rozumně vypustíme z hlavy. Ale touha, přitažlivost zůstává, vznáší se však bez cíle a vůle ve vzduchoprázdnu. Takové potlačení cíle mé touhy se časem projeví v tom, že si nejsem schopen zapamatovat jméno přesto, že ho mám téměř na rtech.
Nuda je opravdové trápení a můžeme ji přirovnat k nemoci, protože ochromuje a činí nás bezmocnými a závislými na pomoci, která se tu a tam může naskytnout. Nuda je pobyt na místě, nezná vrcholy ani hlubiny, je jen zdlouhavá, jednotvárná. Němčina má pro nudu výraz Langweile, což poukazuje na to, že nuda má v první řadě spojitost s rozměrem času. Nejběžnější reakce proti nudě je ono plánované „zabíjení času“ - celý zábavní průmysl, který je nám vždy připraven pomoci při ubíjení času a je mnohem větší než veškerý zbrojní průmysl vyrábějící zbraně na ničení celého lidstva.

II. Statické v pokroku
Když v roce 1938 otec psychoanalýzy Sigmund Freud dokončil svou poslední knihu, napsal v předmluvě: „Cítíme téměř jako vysvobození, když jsme v Německu svědky propadu k téměr předhistorickému barbarství bez nálepky nějaké ideje pokroku.“ Dnes, kdy se optimismus stal téměr značkovým zbožím politiků, rozumíme lépe Freudovu zajisté bizarnímu výroku, kdy považuje chybějící ideu optimistického pokroku nacistů za osvobozující. Faktem totiž je, že dnes se musíme smířit a žít s tím, že náš způsob života nemá budoucnost. Jsme si vědomi toho, že svět se blíží ke konci. Je ovšem téměř nesnesitelné, když se tento permanentní stav katastrofy nazývá pokrokem.
Optimismus, který se nám směje v ústrety z královského paláce, z parlamentu i z reklam vzbuzuje vztek a strach. Smějí se snad mně? A spolu s Kierkegaardem mi zní v uších: „... svět se řítí do záhuby za potlesku veselého davu, který si myslí že jde o vtip.“
Když už se zdá, že není žádného východiska, když zmizí perspektiva pokroku, je člověk snadno pohlcen oním stavem, který každý tak dobře zná a který nazýváme nudou. Když se naděje na změnu ztrácí v nedohlednu, zůstává jen to, co je - věčné teď. Nic se neděje, nic nevzniká, vše je jen věčnou, ledovou současností. Vývoj, který se pohybuje od krize ke krizi, je jen šálivým vývojem. Ovšemže se to hemží novými modely aut, nový design stále prosakuje všemi oblastmi. Ale právě móda poslední sezóny dokazuje, o jak falešný příslib něčeho nového ve skutečnosti jde. Nic není pociťováno za tak zastaralé a přežité, jako móda, která byla vystřídána jinou.
V Pascalových analýzách nudy a různých forem úniků před ní z doby od poloviny 17. století vystupuje postava hazardního hráče až nápadně často. Právě hra je časovou perspektivou nenaplnění, bezmocnosti a rezignace. Pro hráče nemá sázka žádnou spojitost se sázkou předešlou ani se sázkou následující. Připomíná to trávení času většiny obyvatel dnešních dnů televizních kvízů a kol štěstěny. Skutečné změny a kvalitativní přeměny v čase jsou nakonec představitelné už jen jako čistě šťastné náhodné shody okolností.
Z historie nudy si uvědomíme, že se nuda šíří jako epidemie v dobách, kdy se existující mocenské struktury zdají být pevně zakotvené a neotřesitelné, kdy lidé žijí ve světě, na který nemají žádný vliv, a proto je také čím dál tím méně zajímá. Příkladem je doba po protireformaci a třicetileté válce, doba absolutní vlády Ludvíka XIV. ve Francii, doby, kdy také Pascal žil. Jako skutečně masový fenomén se ovšem nuda vyskytuje až od poloviny minulého století.
Hudební skladatel Offenbach byl jedním z těch autorů, jehož úspěch a slávu je možné spojovat s nudou a s tím spojenou poptávkou vyvolanou potřebou rozptýlení a odreagování. Sám Offenbach jednou prohlásil: „Bylo vždy mým snem založit vzájemnou pojišťovnu proti nudě.“ Zábavní průmysl realizoval od té doby jeho sen v obrovském měřítku.

III. Nuda zakázána
V roce 1845 navštívil Fridrich Vilém Pruský při cestě do Dánska kodaňský zábavný park Tivoli, který byl v té době pouhé dva roky starý. Panovník byl prý Carstensovou kouzelnou zahradou tak nadšen, že si přál postavit podobný park v Berlíně. K této souvislosti se váže i jeho pozdější výrok, že lidé se nemají seskupovat, ale rozptýlit. Rozptýlení, zábava měla tenkrát stejně jako dnes nejen vyplnit - zabít - čas, ale také přimět „... každého občana zapomenout na konstituci,“ jak to vyjádřil Christian 8. Tedy zapomenout na potřebu politických změn. Tivoli se stalo součástí a článkem starého neuzákoněného, ale účinně působícího imperativu: zákazu nudit se, jinými slovy zákazu přemýšlení a reflexe o nudě a její podstatě.
Od Platóna až dodnes se vládci vždy obávali nudy, protože ta nutí k přemýšlení pokud není pokořena a sublimována. Ve středověku byla nuda považována za jeden ze sedmi smrtelných hříchů a jako taková je například vyobrazena na obraze „Sedm smrtelných hříchů“ od Hieronyma Bosche (asi 1475). Kolem poloviny 17. století zasvěcuje nudě obšírnou kritiku Pascal. U Pascala to není nuda jako taková, proti které se obrací, ale všechny ty způsoby, kterými se jí člověk snaží uniknout. Autor vykládá přemíru užívání zábavy a rozptýlení naší neschopností snášet nudu, v níž si uvědomujeme naši ubohost. Pro Pascala, a od té doby i pro Schopenhauera, je nuda základní podmínkou naší existence, já se přikláním spíše k názoru, že jde o důsledek neschopnosti vypořádat se se skutečností, se kterou nemůžeme nic dělat.
Boj proti nudě byl poprvé ustaven do systému za samovlády na francouzském dvoře. Monopolizace a soustředění vlády do rukou jediného neomezeného krále odsoudila do té doby vlivnou šlechtu do postavení nesvobodné nečinnosti, do zívající, vleklé nudy. Protože však nuda jako permanentní stav, jako trudomyslnost a melancholie je potenciální zdroj anarchistického pocitu revolty, který může vést k úplnému rozpadu osobnosti, přitáhl Ludvík XIV. bezmocnou a nečinnou šlechtu na svůj dvůr a bavil je od rána do večera. Nuda by totiž mohla vést k pučení a zárodku útoku na samotný mocenský aparát a rozložit jej. Kdyby se včas nezasáhlo - tedy nezabavilo, hrozil by rozpad individuální i celého systému. Na dvoře bylo nudění nemyslitelné, nuda byla téměř prohřeškem a bylo děláno vše pro to, aby se nikdo nudit nemohl. Takto exkluzivní doba zplodila balet, klasické francouzské drama, velkou operu a tyto umělecké formy pak převzal lid a naplnil je realistickým obsahem.

IV. Paradox zábavy
Nudící se člověk je zaskočen v sžíravém dilematu - hledá náhradní uspokojení, ukojení, stimuly, zabavení, vzrušení, ale ty nesmí být zas až tak zábavné a vzrušující. Zábava mu v žádném případě nesmí připomínat jeho skutečné potřeby. V mechanice nudy je proto snad možné nalézt klíč k sobotní zábavě v televizi a k rozhořčení, které vyvolává, když je moc nudná nebo naopak moc zajímavá. Nejen sobotní zábavní pořady, ale veškerá zábava by měla umět rozptýlit nudu nudně. Tomu se říká všestrannost.
V polovině minulého století se zmiňuje francouzský filozof a kunsthistorik Hyppolite Taine o hudbě: „Hudba je přímým, přirozeným a úplným výrazem procítění. Vyvolává nechtěně naše sympatie a je lépe něž jakýkoli jiný druh umění vhodná k vyjádření bezpředmětné a bezcílné touhy, směsi bolestné tesklivosti a vznešenosti, která drásá v neklidném srdci a která se upíná ke všemu a k ničemu se nemůže uvázat.“
Spojitost mezi hudbou a lidským charakterem, který označujeme jako melancholický, byla od té doby podepřena mnoha vědeckými výzkumy vnímání hudby. Ten, kdo se nudí, může nalézt určité uspokojení v hudbě.

V. Zdroj porozumění
Nuda, jak napsal německý filozof Walter Benjamin koncem 30. let, je „spící pták, který je spřízněn se spánkem“. Ve spánku je tělo zcela uvolněné. V nudě je uvolněn intelekt. Málokdo by snad dnes odporoval tvrzení, že sny a výklad snů nám zjevují určité pravdy, o které bychom byli bez snění ochuzeni. Zvláště umělci a filozofové dospěli od poloviny minulého století k názoru, že nuda není „endogenní deprese“ - lidská chyba, ale že je stavem „ducha doby“. Namísto útěku před nudou za pomoci celého zábavního průmyslu, který je připraven nudu pokořit, by se měl člověk s nudou potkat a obrátit ji proti těm okolnostem a podmínkám, které ji vyvolávají. Abychom opět citovali tentokrát Karla Marxe, jde o to „donutit zkostnatělé podmínky tancovat zpíváním jejich vlastní písničky.“ Ale vše vypadá obráceně - zamezit prožití nicoty a stanutí tváří v tvář prázdnotě je imperativem dne. Oddat se nicotě, ztratit se v ní znamená vlastně již povědomí o jejím protikladu. Nuda, pokud si ji uvědomíme, se může stát vstupní branou opravdové zkušenosti.
Není náhoda, že nuda jako zdroj poznání a uvědomění se projevuje spolu s aperspektivní malbou, která se obrací zády k motivu, s atonální hudbou, která nemá téma a s impresionistickým románem, který se odklání od kontinuálního děje. V těchto moderních uměleckých výrazech je vše sloučeno bez hierarchie, vše je stejně důležité nebo nedůležité.
Ale schopnost nudit se se vytratila. Je stejně exkluzivní jako to umění, které se jí zmocňuje. Zmizela spolu s těmi aktivitami, které byly intimně svázány s nuděním se. Kdo se například dnes promenáduje, neřku-li prochází? Jít na procházku patří minulosti. Tělo spočívá samo v sobě, je svým vlastním pánem. Jeho rytmus mu není diktován zvenčí. Ne, dnes člověk běhá, všichni cvičí nebo pochodují. Čekáme na Godota. Nuda je právě to, když nevíme, na co čekáme. A čekání se mění v očekávání.

autor je filozof, profesor na univerzitě v Bergenci (Norsko)
Přeložil Tomáš Lahoda





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD
Light by Martin Zet
Více informací...
5,50 EUR
6 USD
Výjimečná velkoformátová publikace obsahující stejnojmenný cyklus černobílých fotografií. Šest pohledů na okolí člověka, které...
Více informací...
12,07 EUR
13 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS