Časopis Umělec 1998/1 >> Manifest současné fotografie (Poznámky z fotofestivalu v Groningenu) Přehled všech čísel
Manifest současné fotografie (Poznámky z fotofestivalu v Groningenu)
Časopis Umělec
Ročník 1998, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Manifest současné fotografie (Poznámky z fotofestivalu v Groningenu)

Časopis Umělec 1998/1

01.01.1998

Aleš Kuneš | výstava | en cs

Nizozemský Groningen je v této zemi nejdále na severu. Město přibližně velikosti Plzně a vzdálené od Amsterdamu dvojnásobek cesty z Prahy do Plzně. Na hranice s Německem bychom dojeli z obou míst za stejně krátkou dobu. Ale tím svá srovnávání raději ukončeme. Rozdíl vzdálenosti obou měst od moře je možná stonásobný a stejný rozdíl platí i pro možnosti regionů podporovat umělecké aktivity, které dokáží jeho hranice důrazně překročit. Je pravda, že do kláštera v Plasích u Plzně přijel kdysi za minulého režimu z Paříže na vernisáž výstavy 9+9 kultovní klasik dokumentární fotografie Henri Cartier- Bresson (ale vše se tehdy dotýkalo soukromých mimoinstitucionálních aktivit).
Počátkem podzimu byl v Groningenu opět otevřen fotografický festival Noorderlicht, který má dostatek sebevědomí v jasně deklarovaném názoru na soudobou fotografii, aby se mohl stát jedním z manifestů pohledu do světa prostřednictvím tohoto média.
Na rozdíl od velké části fotografických festivalů, rozmělněných nejčastěji v mnohosti expozic, soustředilo vedení festivalu (Ton Broekhuis a Wim Melis) veškerou energii k hlavním třem projektům a ty pouze doplnilo dílčími autorskými prezentacemi v menších galeriích po městě. Ústřední témata preferují především nutnost naťukávání důležitých okruhů aktuálních myšlenek před subjektivními autorskými exhibicemi. Je to patrné i v téměř třísetstránkovém katalogu, kde sami jednotliví kurátoři ustupují jak jen lze do pozadí stručným, skromným, ale hutným a pronikavým textem. Fotografové nejsou řazeni systémem obrazových bloků (jak bývá až entomologickou posedlostí mnoha podobných publikací), ale je preferováno řazení samotných obrazů, jejich vzájemné souvislosti a vzájemná gradace. Známí tvůrci se tak ocitají v jedné řadě s autory mnohem mladšími a téměř neznámými.
Nejrozsáhlejší je ústřední expozice „The Garden of Eden“ Wima Melise. Již užitím slova „Eden“ hebrejského původu a nikoliv obecnějšího „Paradise“ se jednoznačně obrací k židovské a křesťanské tradici pojetí ráje bez hříchu s bezprostředním vztahem k Bohu. Příběh první části Pentateuchu Genesis (Kniha zrodu) je pouze absolutním srovnáním s atomicky rozptýlenou chvilkovou slastí našich životů.Teprve mimo ráj si člověk mohl uvědomit své vědomí. Partikulární kulturní a sociální kontext je nazírán v aktuálních příbězích většinou velmi narativních motivů. Idylické místo je častěji nahrazováno pouze separátním prostorem. Ráj není skutečnost, ale segment vědomí. Individualizace je fenomén charakteristický pro nový věk. Koncepty „ráje“ postavené na socialismu či liberalismu, (lidé pod kontrolou - manipulace a ovládání), „ráje vědy a technologií“ jsou jen dílčími okruhy z mnoha iluzí XX. století. Všechny zločiny kultury směřovaly k „ráji“. Koncentrační tábory, Osvětim i Hirošima - vše směřovalo k „lidskému ráji“. Schopnost komunikace či vypjatá osobní zkušenost, intelektuální nebo emocionální dotyk naší nostalgie po ráji. Hřích je nepochybně vždy potrestán a návraty k ráji jsou dnes především hříchem. Nebo je ráj tehdy, když zapomeneme sami sebe? Člověk se zkrátka musí mít na pozoru.
Fotografie „rajské zahrady“ jsou osobní interpretací v mnoha expresivních variacích mezi kontexty neobyčejně rozdílného světa. Kolik prostoru se tu najde pro nové miliardy lidí. Manifestem návratů do ráje jsou místa zlomu kultur. Informativní konfigurace snímků se náhle ukazují v nových, překvapivých celcích.
Důsledné zdůraznění charakteristických výrazových prvků média může být pro diváka dostatečně semletého libovůlí vypjaté subjektivity soudobé fotografie překvapením. V době možností jakékoliv počítačové manipulace obrazem se zdá návrat do „osobního příběhu“ v dobrodružství nevyzpytatelné situace bez artificiality „události“ návratem do ráje. Dobrodružství cesty, která se otevírá zastavením, renesance momentky, která nikdy nebude oním flusserovským „peklem“ „opakování téhož (nebo velmi podobného)“. Intenzivní inspirace v tradicích klasického dokumentu i v humanistickém pojetí fotografie (Steichenova „Family of man“ - 1955) jako reakce na individuální svévole nemusí být špatnou volbou.
Bohatě je zde zastoupena inspirace v tradiční americké dokumentaristické škole technicky precizních velkoformátových černobílých i barevných snímků. Robert Lyons (1944) v mistrovském naznačení prostředí minimem prostředků udává tón i obrazovým symbolem výstavy - fotografií nahého do sebe uzavřeného černocha za jemnou záclonou chýše - který byl na pozvánkách i na titulu katalogu. Lyonsovy snímky byly zachyceny na různých místech v Africe. Tento je z Kakuma Campu v Keni z loňského roku. Některé autorovy práce se možná už dotýkají kultivované špičkové časopisecké produkce, ale většina stojí zcela nezávisle. Tina Barney (1945) představuje proud ironicky barvotiskových sentimentálních snímků americké rodiny, kde pod povrchem rajské idyly jiskří nepředvídatelné nárazy, jiným způsobem v černobílém dětském portrétu objevuje toto jiskření uvnitř jedince britský fotograf Clement Cooper (1965). Ráj bezrukého chlapce od Billa Burkeho (1943) v neutěšené pusté krajině je v banalitě kouření jediné cigarety. Uvnitř tradičních, konzervativně pojatých velkoformátových portrétů hledá vstup do ráje v Pákistánu Fazal Sheikh (1965). Stejně tradičně vyznívají i komplikované montáže aranžovaných objektů a zátiší z fragmentů negativů Mexičana Pabla Ortize Monasteria (1952), působících až barokním dojmem. Rafinovaně inscenované fotografie tohoto autora, procházející celou knihou, vlastně komentují převládající dokumentární snímky zaostřením do „umělé“ oblasti a upozorňují na umělost zdánlivé přirozenosti. Z výtvarné oblasti zde nalezneme i snímky vycházející z nové věcnosti stejně jako z nové topografie.
Od dynamického dokumentárního pojetí s překvapivými pohledy Larryho Towella (1953) až k síle nehledaných momentek Erica Hamelinka (1964), Peruánce Jorge Heredia (1958) nebo Adrienne van Eekelen (1963). Neznatelně režírovaný ráj neútěšných sadomasochistických salonů Paola Pellegrina (1964) vrcholí velkou fotografií ve stylu báječných amerických momentek čtyřicátých let (Weege): plačící ženy na rameni muže s kloboukem a prsteny kdesi v garážích. Oba v sobě mají kousek ráje v tragédii okamžiku vyhnání.
Holčička ořezávající klacík nebezpečně vypadajícím nožem na louce, nemocní a umírající - kdo vlastně ví, proč je situace taková, jaká je?
Slovní hříčka „Unbeschreiblich weiblich?“ německé punkové zpěvačky Niny Hagen uvádí další expozici, připravenou kurátorkou Anne Karen de Boer. Výstavu „Nepopsatelnou a ženskou“, ačkoliv se na ní stejnou měrou podíleli fotografové a fotografky. Je zde otevřena opět řada otázek namířených proti stereotypu kultury a tradice a nověji i proti roli médií v utváření obrazu ženy. Archetyp ženy v individualitě osobností a dnes všudypřítomný duchovní prst na spoušti americké fotografky Cindy Sherman.
Důležité je opět uspořádání celku, kde však řada obrazů mohla ztratit ze své původní průraznosti. Mám na mysli především Bettinu Flitner (1961), ukazující běžné typy konkrétních, jménem představených, starších žen s textem naznačenými životními příběhy. Ženy stojí na piedestalech s atributy známými z klasického pomníkového sochařství (koruna, žezlo, prapor i andělská křídla), ale nevzdávají se ani atributů svého civilního života (nákupní taška, kabelka, malé dítě). Snímky jsem viděl předloni na obřích zvětšeninách billboardů ve veřejném prostředí města v Kolíně nad Rýnem a právě tato instalace byla bez pochybností nejúčinnější. Menší fotografie jsou v tomto kontextu až příliš nenápadné.
Dynamická barevná reportáž z protestů žen na ulicích Hope Wurmfelda (1934) je zde výjimkou spolu se školními i pracovními oslavami skupin žen a holčiček Anneke in‘t Veld (1966).
V celkem neotřelých souvislostech je otevřena konfrontace těl proměněných časem v detailech i v nově koncipovaných pohledech Diany Blok (1952) a Astrid Hermes (1969). Mužský fetišismus památek ženských předmětů - prádlo, boty, hřebeny atd. přináší v obrazově absurdních útvarech Joy Gregory, připomínající svým pečlivě dokumentačním pojetím českého tragicky zemřelého fotografa Jana Hudečka.
Třetím projektem byla kolektivní výstava fotografů vzájemně se propojujících v náhodně poskládaný řetěz (The Chain) celým světem. Je to zde již čtvrtá a pátá akce podobného zaměření, připomínající hru na „tichou poštu“ z dětství anebo klasické surrealistické aktivity. Stejně jako v „tiché poště“ je nejdůležitější prvotní impuls a poslední článek v řetězu. Přesto je, myslím, zajímavé sledovat potom celý průběh proměny.
Nápad byl uveden poprvé USVA Photo Gallery v Groningenu v roce 1992. Od počátku nešlo o jednotlivé obrazy a o osobní exhibici. Na práci, kterou další fotograf dostane od svého přítele z jiné země, musí okamžitě reagovat a svou reakci poslat někomu jinému do jiné země. Volné asociace autorů z různých zemí s odlišnou kulturou a jinou charakteristickou mentalitou obyvatel navazují na fotografické styly fotografů nejrůznějších sociálních okruhů, generací i odlišných osobních příběhů. Řetěz obrazů je nakonec obrazem jediným. Fotografie v možnosti okamžité reakce je pro podobné hry ideálním médiem. Akt chápání proti hrázi odcizení - zachytit poselství nikoliv prostřednictvím slov, ale zprůhledněním obrazu je možné. Na počátku Chain IV. je letící chlápek nad loukou - na konci je skupina figurek plameňáků. Odboček bylo v tomto evropsky výtvarnějším řetězu dost. V Chain V. začínáme falickým motivem kaktusu a přes převážně dokumentární snímky končíme u starce obklopeného mřížemi. Země zúčastněných autorů byly kupř. Velká Británie, Švédsko, Dánsko, Česká republika, Švýcarsko, Německo, Kanada, Slovensko, USA, Argentina, Keňa, Jižní Afrika ... atd.
Účast fotografů z České republiky a ze Slovenska byla náhodným osobním kontaktem. Obecně se v koncepčních velkých výstavách lidé z bývalého sovětského bloku již téměř neobjevují. Po pravdě řečeno u nás dnes k tomu chybí vše. Iniciativa kontaktů, peníze i nápady. Ostatně už Chalupecký si povšiml nechuti Čechů vystoupit z pohodlného domácího zápecí. Když se doma rozhlédneme po fotografii, není opravdu většinou kam spěchat.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
S.d.Ch.: Varlénův slavín, 99,5 x 69 cm, koláž a kresba
Více informací...
900 EUR
979 USD
29 x 20,5 x 0,7 cm / 32 pages / sérigraphie 10 passages couleur / 200ex
Více informací...
30 EUR
33 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Svazek je debutem a zároveň sumou dnes šestasedmdesátileté básnířky Ludmily Mikulkové. Zahrnuje verše napsané od konce...
Více informací...
3,02 EUR
3 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS