Časopis Umělec 2004/3 >> Dveře do předsíně - Michal Pěchouček, Kočárkárna,jako host Jakub Hošek, Galerie Švestka, Praha8. září–16. října 2004 Přehled všech čísel
Dveře do předsíně - Michal Pěchouček, Kočárkárna,jako host Jakub Hošek, Galerie Švestka, Praha8. září–16. října 2004
Časopis Umělec
Ročník 2004, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Dveře do předsíně - Michal Pěchouček, Kočárkárna,jako host Jakub Hošek, Galerie Švestka, Praha8. září–16. října 2004

Časopis Umělec 2004/3

01.03.2004

Lenka Vítková | en cs

Michal Pěchouček vystavil v galerii Švestka obrazy, video a fotografie, jeho host Jakub Hošek diplomovou malbu It Takes a Million Years To Become Diamonds So Let’s Just Burn Like Coal until the Sky’s Black.

Podle názvů se výstavou procházelo jako domem. Rohový obraz Přízemí výstavu zahajoval. Mladík s plátěnými taškami kouká na zvonky paneláku. Bylo to jako první věta vyprávění. V levé polovině obrazu, která patří k nejzajímavějším Pěchoučkovým malbám, se ve skle průchodu prolínají pokojové květiny s odrazem sídliště a aut. S přáteli, tak stejně starými jako Pěchouček, jsme se shodli na embéčku a škodovce stopětce nebo stodesítce, a pak je tam buď wartburg a Lada Niva, nebo dva žigulíky.
Přiznávám, že malířství Michala Pěchoučka jsem sledovala s nedůvěrou. Obyčejně toho na mne bylo trochu moc – barev, odkazů, záměrů, úpěnlivých pohledů. Podezírala jsem ho z manipulace s divákovou přirozenou vůlí nalézt smysl. Že aranžuje scénu, dávkuje napětí, obsazuje osoby, ale více než o příběh mu jde o obrazy krásného (zajímavého, strašidelného…) prostředí, obývaného krásnými (…) lidmi. Problematický mi připadal také výraz osob, který namísto aby byl vý-razem skrytého uvnitř, jako by byl inscenován zvnějšku pomocí rekvizit a gest. Takový byl obraz mladíka před domem.
Dalším oddílem výstavy byla Chodba: nadživotní figurální obrazy. Pěchouček s nadhledem nad vlastními technickými možnostmi sáhl po křídách. Modely vybíral mezi známými, ale občas je taky potkal na ulici a „poznal“ je. Důvodem k zobrazení byla tedy jejich krása či charisma, které je učinilo způsobilými předat ono poselství přátelské mnoha výkladům. Navlečeni do pyžam, uniformních a asexuálních jako obvyklé andělské řízy, upřeně hleděli na diváky do prostoru galerie z předsíní a chodeb, na které se v pyžamu většinou nevychází. Postranní plátna připomínala křídla středověkých deskových oltářů, prohlubovala pozadí obrazu, byla veřejemi, které před námi autor rozevřel.
Otevírání pohledu, zahalování či odkrývání obrazu se v Pěchoučkových pracích opakuje – postupné odkrývání pláten, motivy závěsů, oken, dveří, vždycky jde prohlížení načasované autorem. S tím souvisí použití výrazových prostředků, které jsou vlastní divadlu, jemuž se Michal také věnuje. Divadlo, to jsou převleky, změněný čas, předstírané, nadsazované a potlačované emoce, gesta, kulisy, rekvizity... Jistým druhem převleků jsou i uniformy, sem patří zmíněná pyžama, ale také šaty a zástěrka servírky. Uniforma tvoří z jednotlivců množinu členů. Otázka, kolik jich potřebujeme poznat, abychom pochopili důvody jejich sounáležitosti, je otevřená. Další opakující se motiv se objevil v názvu jednoho z Pěchoučkových videí – Obvyklé rukojmí.
Portrét je vždycky symbolickým polapením zobrazené bytosti. A Pěchoučkovi vyvolení nemají nohy. Působí zde staré kouzlo ze zámeckých galerií. Pohledem navážete kontakt s tváří nad bělostnou kružbou, jenže okamžik zrození zájmu je zároveň okamžikem zklamání. Od obrazu se nedozvíte více. Napovědět by mohly ony přinášené předměty. Svatí jsou zobrazováni s atributy, které dokládají jejich totožnost tak, že napovídají určitou činnost nebo okolnosti jejich mučednické smrti. Kluk s kanystrem v české krajině druhé půlky minulého století? Nehyb- nost, strnulost, která obecně charakterizuje Pěchoučkovy figurální kompozice, je při prvním setkání tváří v tvář na místě. V rámci celé výstavy ale Chodba nefungovala jako expozice dramatu, šlo spíše o definování estetického ideálu prostřednictvím výčtu a o znehybnění, konzervování krásy obrazem.
Video Kočárkárna bylo nejpůsobivější částí výstavy; autonomní. Výtah nezadržitelně klesá a nás nechává nahlížet do interiérů veliké budovy. Nejdřív se nám otevírají opět nikoli pokoje, ale schodiště, čekárny s prázdnými židlemi, chodby, vestibuly, tedy místa, jejichž posláním je být procházena, umožňovat komunikaci. Ale něco není v pořádku. Komunikace vázne, ruka sice drží sluchátko, ale netelefonuje se, mladá žena s dítětem tváří v tvář mladíkovi ve výtahu mlčí, hledá někoho jiného. Jen dítě se přirozeně obrací na nás, ale bude odneseno a hračku, kterou drží ruce v květovaných rukávech, nedostane. Prostory a okamžiky mezi místnostmi, setkáními, vyslovenými i napsanými větami se opakovaly na obrazech, videu a později i na fotografiích.
V nejsilnějších záběrech videa vidíme přes znejasňující sklo dveří samotného autora, jak v květovaném županu opatrně vstupuje do pokoje a před sebou svírá pugét spíš jako zbraň než jako dar, květiny taky podivně převlečené v potištěném papíru. Nejen tyto pasáže jsou malířštější než metry plátna. Květinový potisk se předtím objevil i na šatech mladé ženy z výtahu, jako heslo, poznávací znamení. Pokojové květiny, sytě zelené a plné života, bývají vládkyněmi Pěchoučkových interiérů. Postava klečící před obrázkem v modlitbě se odvrací od lidí, s nimiž se nelze domluvit, k namalované kytičce. A pak uniká. V tom okamžiku čas houstne, prostor se stahuje, mizí hranice záběrů, židle je tlačena do kouta, už vidíme pouze nohy. Je konec, ale naše oči se ještě chvilku houpou, než budou vystřeleny vzhůru. Sebevražda, nebo zalévání květin na horní poličce?
Pěchoučkovy odchody ze scény bývají nápadité: v cyklu pláten Žokejové padá jezdec M. P. z koně nanejvýš hrozivým způsobem, ale vzápětí vstává jakoby nic, dává si šampaňské se svým dvojníkem a v příjemném hovoru se sebou samým odchází do západu slunce, ve Sběrateli se rozplývá ve Friedrichově obrazu odplouvající lodi.
Fotografie nazvané Pracovny zobrazovaly spisovatele. Žádný není nebo ještě nepřišel, anebo sedí u stolu s pohledem upřeným před sebe jako socha, nehybná a krásná, ikona tvůrce a zároveň skutečný člověk, jehož zamyšlení v tomto pokoji v nás vzbuzuje zvědavost. Pěchoučkovo zacházení s de- tailem při instalování interiérů mi vždycky něčím připomínalo filmy Pedra Almodóvara. Zatímco hrdiny lomcují vášně, předměty v barevných, přeplněných interiérech o nich paralelně vykládají spoustu úplně jiných historek. Také na fotkách vstupuje vznešená póza spisovatele do kontrastu s mnohem živějším pozadím bohatým na příběhy, které vyprávějí obývákové stěny, popelníčky a svítidla z českých bytů dosud plných nábytku z let osmdesátých, sedmdesátých, padesátých, třicátých...
Možná, že až Pěchoučka omrzí malování, natáčení a fotografování, cit pro mísení vznešeného a obyčejného a pro kombinování detailů bohatých na asociace zúročí ve vlastním psaní. Četla jsem jen povídky První láska a Poslední láska (Umělec 3/2001) a zvláště ta První je dobrá. Příběh ze současných severních Čech začíná jízdou lanovkou a je vyprávěn v náznacích a lehce tak, jak se to ve vizuální oblasti Pěchoučkovi ne vždy daří.
Hoškův obraz vystavený v poslední místnosti pohledům spisovatelů vzbuzoval otázku, proč Pěchouček Hoška vlastně pozval. Obraz připomínající Guerniku převedenou do jazyka flashových animací je také svým způsobem teatrální – texty jsou vrženy před obecenstvo jako repliky v divadelní hře, emoce jsou nadsazené a přitom pouze zprostředkované, nehybná scéna předvádí estetický ideál… Ale Hoškův projev se od Pěchoučkova úplně liší, a to může být další důvod pozvání – vstoupil sem jako komplementární element.
Video, fotografie a apokalyptický výjev Jakuba Hoška zůstávají v paměti. Je zajímavé sledovat, do jakých souvislostí vstupují nové Pěchoučkovy příběhy s těmi staršími, která témata jimi prostupují a jakou roli si v nich přisuzuje sám autor. V záhlaví jedné své knížky citoval Ladislav Fuks Solóna – Celek se pozná až nakonec.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
"Thanatopolis" limited Collection for London Show.
Více informací...
49 EUR
53 USD
Fountain, 2001, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
174 USD
Podvečerní snímek na Krušné hory a Hnědouhelný důl Bílina, 2013, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
631 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS