Časopis Umělec 2003/2 >> Futura o. s. | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Futura o. s.Časopis Umělec 2003/201.02.2003 Mariana Serranová | news | en cs |
|||||||||||||
V českém nízkorozpočtovém terénu působí nově vzniklé prostory galerie Futura doslova adrenalinově. K rozjezdům každého nového, vlastní historií nezatíženého projektu patří optimismus a velké naděje, v případě Futury je třeba k celkově suverénnímu dojmu ještě přičíst fakt, že v současné době (kdy český galerijní a umělecký provoz netrpí zrovna nadbytkem peněz a kdy každý hledá, jak umí), je jakákoli větší úspěšná iniciativa o to víc vidět. Futura vyčuhuje o to výrazněji, že strukturou programu a způsobem financování nemá v Praze precedens. Poslední pozitivní vzpruhou ve smyslu vzniku (a nikoli nijak neběžnému zániku) aktivní galerie se stalo otevření galerie HOME v prosinci minulého roku. To podstatné, co odlišuje Futuru od jiných galerií, je její ambice být funkčním “Centrem pro současné umění” s širším záběrem.
Iniciátorkou Futury je kurátorka Marisa Ravalli-Příhodová, v českém umění se pohybuje řadu let a má na svém kontě řadu vydařených projektů. Lze mluvit o šťastné shodě náhod, jež ji svedla s italskými partnery, kteří dali galerii nepostradatelné finanční zázemí. V říjnu minulého roku založili občanské sdružení a začali shánět prostory na vznik neziskového uměleckého komplexu. Hlavním předpokladem byly finance, náklady Futury kladou velké nároky na zahraniční sponzoring, který zprostředkovává hlavně Alberto Di Stefano. Současně Futura doufá i v podporu státu a fondů EU. Díky tomu bylo možné rekonstruovat prostor na Smíchově fantastickou rychlostí. Autorem architektonického řešení je Alberto Di Stefano. Dalšími členy čtyřčlenného týmu jsou umělecká poradkyně Camille Hunt a Eugenio Percossi. Od jiných galeristů odlišuje galerijní tým Futury vehemencí, s jakou propaguje přístupnost publiku a bezbariérovou spolupráci s jinými galeriemi a organizacemi. Tomuto mottu nakonec nahrává i samotný prostor galerie, nepůsobí tak “soukromě” jako jiné soukromé galerie a nepůsobí tak ani program, který Futura razí. Z řady záslužných cílů Futury je jedním z nejzajímavějších vytvoření on-line databáze, která by evidovala umělce všech věků a generací a usnadňovala by zájemcům získat potřebné reference. Možnosti tříposchoďové galerie jsou vskutku parádní, co do výstavní plochy (800 m2) nemají v Praze konkurenci, pro srovnání například reprezentativní prostor galerie Home disponuje 180 m2, sklepní chodby a celková členitost Futury umožňuje hravé zpracování instalací, pro ještě větší pohodlí má v přízemí galerie ještě na podzim tohoto roku vzniknout kavárna a knihkupectví. Na zámek v Třebešicích (Kutná Hora), v letním sídle, kde letos v létě zorganizovala Futura první kolo workshopů, chtějí organizátoři zvát jak české tak zahraniční umělce. Oproti Čimelicím, které organizovala Nadace a centrum pro současné umění, budou podle Marisy Ravalli pobyty na zámku v Třebešicích organizačně a byrokraticky méně institucionalizované. 27. června 2003 Futura debutovala výstavou současného umění Survey ´03, kterou připravil kurátor Karel Císař. Uvažoval v kontextu pražského bienále a chtěl představit vícegenerační průřez dvacítky českých současných umělců. Jeho koncepce byla příznivě přijata a díky knížákovsko-klausovským tématům Davida Černého na sebe Futura hned na startu strhla hodně pozornosti. Dobrý tah je také druhá, aktuální výstava překvapujících “Nových obrazů” Jiřího Davida a videoprací švédské umělkyně Anniky Larsson. Další výstava představí finalisty Chalupeckého ceny. V budoucnu můžeme očekávat spolupráci s galeriemi, kurátory a umělci z Itálie, Holandska a USA, tým chce pokračovat v dialogu s domácími institucemi i s jednotlivci, nebrání se ani velkým akcím. Zaujaly mě internetové stránky třebešického rezidenčního programu, které symbolicky reprezentuje La Main Ouverte, otevřená dlaň jako symbol velkorysosti, poslání a sociální role moderního umění. První, co mi asociovaly, byla marketingová strategie humanitárních organizací. S takto přece jen pateticky ilustrativní prezentací ideálu jsem se v sebeironií prolezlém uměleckém sektoru už dlouho nesetkala. Stylová podobnost to náhodná, Futura skutečně svým nastavením vykazuje jisté charitativní sklony, Marisa Ravalli mi potvrdila, že by ráda spolupracovala s krizovými centry. Plánuje také kulturní akce a večery, přednášky pro děti a studenty. Pak mě v souvislosti s citátem Le Corbusiera :…“plein main j´ai resu, plein main je donne”…, který je v textu k programu La Main Ouverte uveden, napadla také jiná případná interpretace motivu prázdné ruky, a to jánošíkovská: bohatým bral (všechno, co od sponzora dostal), chudým dával (rozdal umělcům a zas nic nemá). Že by nová vlna idealismu? “Program galerie se nechce omezovat jen na prezentaci umění, chceme víc než jen umění,” říká Marisa Ravalli. Ideálem pracovního týmu je jakási “komunita” založená na co nejširší spolupráci. Začínající galerie, jejíž všeobjímající a velkorysý program je otevřený všemu se teprve profiluje. “Otevřená ruka” má pružné prsty, doufejme že se jí podaří plány pevně uchopit. Jejich realizace by českému kulturnímu prostředí jistě prospěla. Galerie Futura, Holečkova 49, Praha 5, Smíchov otevřeno ST – NE, 12 - 19 hod, vstup volný více na www.futuraproject.com www.mainouverte.com Aktuálně: Jiří David, Nové obrazy / Annika Larsson, Při vědomí (11. 9. – 2. 11. 2003)
01.02.2003
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář