Časopis Umělec 2003/2 >> Futura o. s. Přehled všech čísel
Futura o. s.
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Futura o. s.

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Mariana Serranová | news | en cs

V českém nízkorozpočtovém terénu působí nově vzniklé prostory galerie Futura doslova adrenalinově. K rozjezdům každého nového, vlastní historií nezatíženého projektu patří optimismus a velké naděje, v případě Futury je třeba k celkově suverénnímu dojmu ještě přičíst fakt, že v současné době (kdy český galerijní a umělecký provoz netrpí zrovna nadbytkem peněz a kdy každý hledá, jak umí), je jakákoli větší úspěšná iniciativa o to víc vidět. Futura vyčuhuje o to výrazněji, že strukturou programu a způsobem financování nemá v Praze precedens. Poslední pozitivní vzpruhou ve smyslu vzniku (a nikoli nijak neběžnému zániku) aktivní galerie se stalo otevření galerie HOME v prosinci minulého roku. To podstatné, co odlišuje Futuru od jiných galerií, je její ambice být funkčním “Centrem pro současné umění” s širším záběrem.
Iniciátorkou Futury je kurátorka Marisa Ravalli-Příhodová, v českém umění se pohybuje řadu let a má na svém kontě řadu vydařených projektů. Lze mluvit o šťastné shodě náhod, jež ji svedla s italskými partnery, kteří dali galerii nepostradatelné finanční zázemí. V říjnu minulého roku založili občanské sdružení a začali shánět prostory na vznik neziskového uměleckého komplexu. Hlavním předpokladem byly finance, náklady Futury kladou velké nároky na zahraniční sponzoring, který zprostředkovává hlavně Alberto Di Stefano. Současně Futura doufá i v podporu státu a fondů EU. Díky tomu bylo možné rekonstruovat prostor na Smíchově fantastickou rychlostí. Autorem architektonického řešení je Alberto Di Stefano. Dalšími členy čtyřčlenného týmu jsou umělecká poradkyně Camille Hunt a Eugenio Percossi.
Od jiných galeristů odlišuje galerijní tým Futury vehemencí, s jakou propaguje přístupnost publiku a bezbariérovou spolupráci s jinými galeriemi a organizacemi. Tomuto mottu nakonec nahrává i samotný prostor galerie, nepůsobí tak “soukromě” jako jiné soukromé galerie a nepůsobí tak ani program, který Futura razí. Z řady záslužných cílů Futury je jedním z nejzajímavějších vytvoření on-line databáze, která by evidovala umělce všech věků a generací a usnadňovala by zájemcům získat potřebné reference.
Možnosti tříposchoďové galerie jsou vskutku parádní, co do výstavní plochy (800 m2) nemají v Praze konkurenci, pro srovnání například reprezentativní prostor galerie Home disponuje 180 m2, sklepní chodby a celková členitost Futury umožňuje hravé zpracování instalací, pro ještě větší pohodlí má v přízemí galerie ještě na podzim tohoto roku vzniknout kavárna a knihkupectví.
Na zámek v Třebešicích (Kutná Hora), v letním sídle, kde letos v létě zorganizovala Futura první kolo workshopů, chtějí organizátoři zvát jak české tak zahraniční umělce. Oproti Čimelicím, které organizovala Nadace a centrum pro současné umění, budou podle Marisy Ravalli pobyty na zámku v Třebešicích organizačně a byrokraticky méně institucionalizované.
27. června 2003 Futura debutovala výstavou současného umění Survey ´03, kterou připravil kurátor Karel Císař. Uvažoval v kontextu pražského bienále a chtěl představit vícegenerační průřez dvacítky českých současných umělců. Jeho koncepce byla příznivě přijata a díky knížákovsko-klausovským tématům Davida Černého na sebe Futura hned na startu strhla hodně pozornosti. Dobrý tah je také druhá, aktuální výstava překvapujících “Nových obrazů” Jiřího Davida a videoprací švédské umělkyně Anniky Larsson. Další výstava představí finalisty Chalupeckého ceny. V budoucnu můžeme očekávat spolupráci s galeriemi, kurátory a umělci z Itálie, Holandska a USA, tým chce pokračovat v dialogu s domácími institucemi i s jednotlivci, nebrání se ani velkým akcím.

Zaujaly mě internetové stránky třebešického rezidenčního programu, které symbolicky reprezentuje La Main Ouverte, otevřená dlaň jako symbol velkorysosti, poslání a sociální role moderního umění. První, co mi asociovaly, byla marketingová strategie humanitárních organizací. S takto přece jen pateticky ilustrativní prezentací ideálu jsem se v sebeironií prolezlém uměleckém sektoru už dlouho nesetkala. Stylová podobnost to náhodná, Futura skutečně svým nastavením vykazuje jisté charitativní sklony, Marisa Ravalli mi potvrdila, že by ráda spolupracovala s krizovými centry. Plánuje také kulturní akce a večery, přednášky pro děti a studenty. Pak mě v souvislosti s citátem Le Corbusiera :…“plein main j´ai resu, plein main je donne”…, který je v textu k programu La Main Ouverte uveden, napadla také jiná případná interpretace motivu prázdné ruky, a to jánošíkovská: bohatým bral (všechno, co od sponzora dostal), chudým dával (rozdal umělcům a zas nic nemá). Že by nová vlna idealismu?
“Program galerie se nechce omezovat jen na prezentaci umění, chceme víc než jen umění,” říká Marisa Ravalli. Ideálem pracovního týmu je jakási “komunita” založená na co nejširší spolupráci. Začínající galerie, jejíž všeobjímající a velkorysý program je otevřený všemu se teprve profiluje. “Otevřená ruka” má pružné prsty, doufejme že se jí podaří plány pevně uchopit. Jejich realizace by českému kulturnímu prostředí jistě prospěla.

Galerie Futura, Holečkova 49, Praha 5, Smíchov
otevřeno ST – NE, 12 - 19 hod, vstup volný
více na www.futuraproject.com www.mainouverte.com
Aktuálně: Jiří David, Nové obrazy / Annika Larsson, Při vědomí (11. 9. – 2. 11. 2003)




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Sailor, 2006, etching, 39,5 x 27 cm
Více informací...
160 EUR
174 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Mother, 1994, acrylic painting on paper, 35 x 22,5 cm, framed
Více informací...
690 EUR
751 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS