Časopis Umělec 2003/2 >> Get rid of yourself Přehled všech čísel
Get rid of yourself
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Get rid of yourself

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Suzanne Altmann | news | en cs

Propadnu depresím? Podám žádost o vycestování? Spáchám sebevraždu, nebo budu pokračovat dále jako doposud? Tyto otázky si musí položit umělci, když si uvědomí, že žijí v politicky restriktivním státu. To je alespoň názor kurátora Franka Motze, který v posledních letech sledoval pronikavé změny v USA přímo na místě. Jako stipendista Whitney Museum a poté jako lovec talentů pro Whitney Biennale 2002 zažil v New Yorku, jak se zprvu nenápadná oprátka dohledu, cenzury a rozpočtového krácení stále více stahuje i na krku umělecké scény – na začátku ve stínu událostí 11. září 2001, potom stále svévolněji. Dlouholetý šéf ACC-galerie ve Výmaru a “vyučený DDR-občan” vidí v tomto vývoji zřetelnou paralelu s vlastní minulostí v totalitním státu a vzpomíná si na fikané strategie, kterými se umělečtí tvůrci snažili ošálit systém. Nyní využil svůj pobytu k tomu, aby se zeptal amerických umělců z USA na jejich vlastní metody přežití. Výsledek vystavil v “Hale 14” v Lipsku a v ACC-galerii ve Výmaru.
“Hala 14” se nachází na místě bývalé přádelny bavlny a patří k areálu, ve kterém se bída postindustriálního zpustnutí proměnila ve ctnost. Bezpočet umělců kolonizovalo tuto působivou budovu z kameninových cihel, vznikly kavárny a s “B/2” (bývalou expediční halou závodu) a nově s “Halou 14” také respektované výstavní prostory, které si navzdory vší profesionalitě zachovaly šarm ruiny. Už v prosinci 2002 tam Frank Motz zorganizoval sympozium, které přijalo sociální odpovědnost architektury a umění a představilo její dnešní mezinárodní alternativy. Proto druhý angažovaný projekt nikoho nepřekvapil.
Deset seskupení, kurátorem označovaných jako kolektivy, umisťovalo do konce srpna své práce ve středu velké haly – tam kde se kdysi nacházely sociální zařízení a obrovské zvlhčovací přístroje na produkci příze. Motz, zvyklý z výmarské ACC na malou výstavní plochu, si nyní osahal zdejší gigantické prostory. Takže například instalace v bývalých dámských umývárnách a převlékárnách jsou představeny jako adaptace jedné přes e-bay nabízené pouštní parcely v Utahu (umělecká skupina e-team).
Během pěti týdnů “na výrobu” přijížděli umělci a umělkyně, aby výstavu zkompletovali. Touto téměř laboratorní situací chtěl Motz apelovat na zvědavost publika. Tak se stalo, že například Bill Brown z NYC Surveillance Camera Players v Lipsku rozhodl mapovat bezpečnostní kamerové systémy a v centru Lipska jich postupně objevil úctyhodných sedmdesát tři. K dokumentaci Camera Players se návštěvník dostane jen zděným a okrouhlým světlíkem, který tvořivým gestem vyjadřuje náhled Surveillance. Brown a jeho spolupracovníci se chápou spíš jako sociální pracovníci nebo osvícenci ve věcech monitorování a cítí se v této situaci – jako umělci – stísněně. V USA komunikují prostřednictvím hesel na transparentech s anonymní silou za všudypřítomnými objektivy kamer a uvedli mobilní divadelní hru George Orwella 1984, což mělo vést ke zmatení personálu u monitorů. Během chladné zimy se zase zrodila myšlenka Guided Tours – držet ve vzduchu plakáty vlastní výroby. Službu se společenskokritickým akcentem nabízí také Michael Rakowitz – staví stany pro bezdomovce. Do galerie ji však přenesl v její odlehčenější podobě – prezentoval ji na trávou porostlé střeše “Haly14”. Každý stan je přitom originál, svařený z celofánových sáčků a zaopatřený hadicemi, které se dají ukotvit jako tenákly na odvzdušňování v privátních domech. Těmi se sousední hadice nafouknou a současně zahřejí. V kontaktu “underdogs” s občanským blahobytem se skrývá symbolická síla, která připomíná jak následky drastických Giulianiho čistek v New Yorku, tak stále přibývající omezení sociálních programů, ke kterým přistupuje současná Buschova administrativa.
Anne Marie Schleiner a její Nerds si vymysleli virtuální písemnou nabídku. Jako jakási cyber-feministická hackerka se Schleiner nabourala do populární internetové hry Counter Strike. Plundruje starší verze hry a doplňuje jimi fundus oněch rekvizit, kterými hráči vybavují svá digitální místa boje. Mimoto častuje mladistvé bojovníky (většinou mužského pohlaví) pacifistickými slogany jako “Jsi oběť válečné hry!” Není divu, že se od hráčů Counter Strike dočkala nenávistných mailů.
Také Temporary Services plní úkoly na pomezí sociální mise a absurdního představení. Mezi jejich aktivitami nalezneme mobilní galerii s devíti bláznivými sbírkami, které jsou umění většinou hodně vzdálené, a zajímavý projekt Vynálezy vězňů (Prisoners Inventions). Na základě rad kalifornského vězně Angela vytvářejí bizarní přístroje jako například ponorný ohřívač ze žiletky, papírové imitace hracích kostek nebo “Muff Bag” – antropomorfní sexuální pomůcka z filcových dek a igelitových tašek naplněných vodou. Nedávno publikovaný, pečlivě vypracovaný manuál dokumentuje tyto vynálezy svépomoci v extrémních podmínkách.
Pozicemi na pokraji civilizované společnosti se zabývá také The360degrees Team. Své jméno její odvozují aktivisté, kteří si vydělávají na svůj chléb v občanském životě jako weboví designéři Picture Projekt, od poloměru svých výzkumů. Na svých stejnojmenných webových stránkách portrétují trestance v jejich bezprostředním okolí. Ve videostreamu pouštějí ke slovu oběti, vězeňský personál a členy rodiny. Sedmi zásadními studiemi a dokumentacemi amerického trestního systému pronikají k charakteru mocně vzkvétajícího vězeňského průmyslu. Webová stránka www.360degrees.org se vlastně stala seriózní studijním materiálem. který využívají i na amerických univerzitách. Se srovnatelně systematickým nasazením sledují rešerše od Cabinet Magazin, vystavené v původním zvlhčovacím bazénu, osud oněch parcel, které katalogizoval kdysi Gordon Matta-Clark v Queens/ NYC jako hospodářsky nezajímavou půdu. Vědecký kroužek, nebo přinejmenším kroužek s duchovně-vědeckými ambicemi, 16Beaver Group není asi třeba představovat. Jeho každotýdenní diskuse v Lower Manhattan se staly legendou. Nyní je zopakovali s lipskými aktivisty a s lidmi ze zdejší umělecké školy HGB. Matthew Buckingham zase soustředil svá zkoumání univerzálního faktoru moci do jednoho dvoudenního workshopu, kde se smí vedle filmových představení Anděl smrti (Buňuel) a The Perfurmed Nightmare (Kidlat Tahimik) nevázaně diskutovat.
S tímto druhem komunikativních relaxačních cvičení se konfrontuje – při tak velkém počtu sociálně relevantních projektů – sotva odvratitelná náročnost této výstavy co se týče textu a intelektu. V každém případě znamená pro každé z deseti seskupení alternativu ke společenské bezohlednosti zcela jednoznačně angažovanost skrze umění a s jeho pomocí. Individuální únik z této mizérie, ať už sebevraždou, exilem nebo poustevničením nepřichází v úvahu. “Osvoboď se od sebe!” – “Get rid of yourself”, jak to navrhuje titulek filmu Bernardette Corporation, znamená vlastně jen nebrat se tak vážně.

www.acc-weimar.de




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Big Fountain, 2009, silkscreen print, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
Výjimečná velkoformátová publikace obsahující stejnojmenný cyklus černobílých fotografií. Šest pohledů na okolí člověka, které...
Více informací...
12,07 EUR
13 USD
Předplatné se slevou na poštovném.
Více informací...
55 EUR
60 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS