Časopis Umělec 2000/3 >> Převtělení skrze avatary / (Martin Zet) Přehled všech čísel
Převtělení skrze avatary / (Martin Zet)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Převtělení skrze avatary / (Martin Zet)

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Vladimir Skalnikov | review | en cs

Martin Zet je v současnosti nejznámějším českým výtvarníkem v Rusku hned po Kupkovi. Velké množství výstav v Moskvě i v Petrohradě a dlouhodobé přátelské vztahy s ruskými kolegy mu umožnily dokonale se zabydlet v místním uměleckém prostředí - na pozadí nepřetržitých sporů o vlastní civilizační identitě: zda-li se stát součástí - byť periferní a ubohou - světa konzumentů, nebo se spolehnout na vlastní, třebas jen vybájenou, osobitost. Anebo zda lze najít nějaký jiný způsob, jak se vymanit a osvobodit ze světového systému - nějaký takový, který by ale byl úspěšnější, než ten sovětský.
Martin Zet dává příklad nové otevřenosti - vůči všem a všemu. Varianta, kterou navrhuje - avatary (v ruštině tento výraz navozuje asociace se slovy „avantgarda, avantgardní/ava/ a láry–fáry, třesky plesky/tary) jsou nesmírně lákavou utopií. Její možnosti jsou přitom překvapivě velké. Zetova utopie využívá zkušeností Internetu. Avatary - to jsou dočasné skořápky pro účastníky interakce. Je snadné je vytvořit a stejně snadné je zničit. Jsou to vlastně jakési škrabošky, pomyslné masky, dočasné tělesné schránky. Od účastníka vzájemné komunikace nevyžadují žádné stálé a určité vymezení. Osobnost, která využívá možnosti takového „převtělení“, se osvobozuje od nesnesitelně tíživého břemena odpovědnosti za své činy, zbavuje se všech povinností, jakékoli socializace.
Umělcova show se skládala ze dvou částí: performance a objektů, které byly tvořeny videoprojekcemi a projekcemi diapozitivů, dále monitory s videonahrávkami a připojenými sluchátky. Během představení autor nejdříve zalepil červenou lepící páskou dveře do největší místnosti galerie, potom na sebe zaostřil kotouč světla mohutné promítačky, přitiskl se na stěnu a obkreslil obrys své siluety na stěně. Potom rozstřílel svoji siluetu připravenými sněhovými koulemi.
Když bylo bombardování u konce, umělec zapálil kostelní svíce před rozměrnou projekcí svého obličeje. Pak se prodral skrze lepící pásku a zapálil dlouhou kostelní svíci v oltáři čtvercového tvaru, který byl tvořen vidličkou, polévkovou a čajovou lžičkou a samotnou svící. Potom se všichni návštěvníci mohli blíže seznámit s expozicí rozmístěnou po celém prostoru výstavní síně.
První, co návštěvník uviděl, byl již zmíněný čtverec a projekce úsměvů, vystřižených z nahrubo roztrhaných novinových fotografií. Zároveň mohl procházet chodbou podél panelu s kazovými pasovými fotografiemi po levé ruce a kolem monitoru po pravé ruce. Na monitoru bylo vidět video srocení davů u přístaviště parníků (ve skutečnosti to byly záběry z Karlova mostu), která atmosférou připomínala náměty impresionistů.
U videa byla k dispozici sluchátka. V tmavé místnosti bezprostředně za televizorem byla za rohem skryta videoprojekce zachycující umělce, jak svým velkým nosem „žehlí“ roh mezi dvěma světlými plochami podobný laťce oddělující stěnu a podlahu místnosti.
V největším sále na přední stěně byla již zmíněná projekce - portrét umělce co chvíli deformovaný simulovanými technickými poruchami. Pod ním hořely tenké žlutavé svíce, jaké se používají při obřadech pravoslavné církve. Vlevo od portrétu nad klavírem stála televize s videonahrávkou, na níž ruská žena, zpitá pod obraz, vyprávěla srdervoucí kriminální bajku ze života.
U pravé stěny - přímo proti siluetě autora „rozstřílené“ sněhovými koulemi - se na čtyřech monitorech odehrávalo nezávisle na sobě několik příběhů: dospělý muž, nápadně podobný autorovi, trestá dítě; po modrém nebi plují bílá oblaka a věje svěží větřík, občas přeletí letadlo; ovádi mučí svým kousáním krávu a přivádějí ji k šílenství; v houpací síti, nápadně připomínající tu, která visí hned vedle v sále mezi sloupy, podřimuje nějaký člověk - možná, že právě autor.
U každého televizoru jsou také k dispozici sluchátka. Díky tomu se každý z návštěvníků může na chvíli uzavřít do soukromí a nerušeně si poslechnout plácání dlaně o holý dětský zadeček, hřmotný hluk letadla nebo bzučení hmyzu…
Každá z projekcí jako by poukazovala na existenci jednoho ze světů (a zároveň na jedno z převtělení umělce odpovídající tomu kterému světu), na vzájemnou odlišnost jednotlivých světů a každé umělecké „reinkarnace“, stejně jako na jedinečnost a neopakovatelnost kontaktů s jednotlivými návštěvníky (každý z nich také zosobňuje existenci jiného – osobního světa), což je zdůrazněno právě sluchátky.
Videoikona umělce demonstruje nestálost a proměnlivost obrazu autora samého, jeho náchylnost k podléhání okolním vlivům a připravenost k nečekaným změnám pohledu na svět.
Podoben Krišnovi, který přinášel milostnou rozkoš sedmnácti tisícům svých milenek najednou, přičemž si každá z nich myslela, že se cele věnuje jen jí jediné, rozdělil i Martin Zet sám sebe mezi všechny rozdílné reality světa a mezi všechny lidské bytosti (které přijdou na jeho výstavu).

Přeložil Ondřej Mrázek

Martin Zet: Ruce v kapsách avatara. Kurátorka Julie Kolerová. TV galerie, Moskva. Od 14.3. do 20.3. 2000.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Fountain, 1995, silkscreen print, 44 x 27,5 cm
Více informací...
65 EUR
67 USD
Leporelo jako fotografický cyklus z „továrenského“ prostředí Zlína zvýrazňuje nová klimatizační, odvětrávací vedení ve...
Více informací...
8,05 EUR
8 USD
Statue, 2009, silkscreen prin, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
67 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
824 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS