Časopis Umělec 2010/2 >> Happy House Přehled všech čísel
Happy House
Časopis Umělec
Ročník 2010, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Happy House

Časopis Umělec 2010/2

01.02.2010

Alena Boika | editorial | en cs de

Chceme-li změnit svět, většina lidí nás bude považovat za idealisty. V jistých krajních případech dostává idealismus podobu nauky nebo programu. To občas vede k revolucím všeho druhu. Pokud k revoluci nedojde, ale snaha přijít na to, jak zlepšit život většiny lidí, přetrvává, mluvíme o utopii.
Moje utopická představa se zrodila ve chvíli, kdy jsem přemýšlela nad termínem in transition, pod kterým si představuji nejen fyzickou proměnu, ale zároveň změny vědomí, přechod do jiného stádia, něco mezi.
Právě tehdy jsem zjistila, že můj domov je na prodej. Nic zvláštního na tom není, stejně jako většina lidí se stále přemisťuji, zažívám krize, bojuji s okolnostmi. Postupem času k těmto situacím začne člověk přistupovat stejně jako ke špatnému počasí. Otužuje ho to, nutí ho víc a jinak přemýšlet o světě, zabrání mu uvíznout v mělké bažině skepse, z níž lze všechny okolo bodat zbytečným sarkasmem.
Právě tak jsem vymyslela Happy House a našla starou vilu s velkou zahradou, kam bychom se všichni vešli: naše redakce, já, přátelé výtvarníci a všichni, koho bychom pozvali. A najednou zjišťuji, že probíhá soutěž a vítezi jsou přislíbeny dva roky štěstí a pomoc v realizaci vlastního „programu tvůrčí rezidence“. Dnes se všichni někam přemisťují, ne kvůli cílům, ale kvůli možnostem, a proto není potřeba vysvětlovat, co to znamená, ale ještě před několika lety bych takové termíny jen tak nepoužívala. Takže štěstí mě potkalo a stejně jako další finalisté jsem letěla obhájit svůj projekt do Varšavy, kde nás mělo z původních deseti zůstat jenom šest.
Už v letadle jsem zjistila, že všechny mé naděje jsou marné a nikdo nehodlá podporovat naše nápady. Místo toho je finalistům nabídnuta možnost navštívit dvě vybrané tvůrčí rezidence a tím získat jedinečnou zkušenost. Ptala jsem se: „Ale co naše vlastní projekty? Měli byste nám alespoň napsat nějaké reference. Když z toho nic nevznikne, jak budeme vysvětlovat úředníkům z evropských fondů, kam zmizely peníze, které do projektu „Velkých rezidencí“ vložili?“ Načež se mi dostalo odpovědi, zda si opravdu myslím, že po dvou letech si na naše projekty někdo vzpomene.
V tu chvíli se mi udělalo ze všeho zle. To je ono! Koho zajímají nějaké projekty bezejmenných romantiků? K čemu jsou další malé utopie, když už i tak je opravdu mnoho, nekonečně mnoho nejrůznějších programů, s jejichž pomocí se dají krásně získávat a utrácet peníze? No a co, předávat si zkušenosti je bezesporu užitečné. Permanentní in transition – jedno přechází v druhé, všechno je v neustálém pohybu.
Nešťastní a zmatení, nikomu nepotřební finalisté přešlapovali na mezinárodní slavnosti „Předávání zkušeností mezi Velkými rezidencemi“. Potom si nás zvali po jednom a ptali se nás: „Co od tohoto programu očekáváte?“ První otázka v survey seznamu – mimochodem pro všechny rovněž dobře známý termín. My už jsme neočekávali nic, už jsme vše pochopili. Happy House byl oceněn jako jeden z nejlepších projektů. Přemýšlela jsem, že bych se zúčastnila rezidenčního pobytu pro finalisty a za peníze ze stipendia začala realizovat svůj projekt. Ale nevím, jestli by to stačilo. Pokud by se ovšem ke stipendiu připočetly i náklady za nádherné bílé lilie a jiné „pantagruelovské“ dárkové předměty, projekt typu Happy House by se dal zrealizovat klidně dvakrát.
…Zatím ale pokračuje nefalšovaný in transition ve vší parádě. Myšlenky proplouvají mimo mě. Rozpačití finalisté si jeden druhému stěžují na nešťastný osud a pokorně odjíždějí do rezidencí, kam je poslali. Kdyby se raději poučili ze zkušeností svých kolegů: štěstí je v boji a v jednotě je naše síla. Čtěte dál. Zůstaňte s námi. Pokračování příště.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
To je zvláštní duo UP (Umění punku). Směs anglické legendy ve fotografii a uměleckého post-punku z amerického Minneapolis....
Více informací...
54,40 EUR
59 USD
21.5 x 28 cm, Pencil Drawing
Více informací...
216 EUR
235 USD
Druhé číslo umělecké revue Divus. Toto velkoformátové tištěné médium v sobě spojuje alternativu, exkluzivitu, umění i okrajovou...
Více informací...
9,90 EUR
11 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS