Časopis Umělec 2006/1 >> Domoreklama Přehled všech čísel
Domoreklama
Časopis Umělec
Ročník 2006, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Domoreklama

Časopis Umělec 2006/1

01.01.2006

Mariana Serranová | review | en cs

Výstava v galerii Daubner, 1.–15. 9. 2005

Zájem o reklamu, média a stereotyp institucí je v současném umění všudypřítomný, ale jen málokdy máme co do činění se skutečně důslednou interakcí s danými prostředími při totálním uhájení vlastních autorských pozic. V případě Tomáše Svobody se jedná o využití reálných vzorců ve smyslu logistiky. Tyto danosti jsou pro něj výzvou, jak využít znalost rutinních procesů typických pro zvolená prostředí a jejich normy komunikace. Danost není jen východiskem, ale i zadáním a přijatým omezením. Nejedná se o pouhou recyklaci postupů, Svoboda extrapoluje vtipem, dokáže do standardních struktur vnést nečekané obsahy, a to výhradně s použitím pro tyto struktury a lobby typických šablon a nástrojů. Odtud také formální úspornost jeho prací.
Podstatný je Svobodův široký obsahový záběr. Jeho mnohostrannost a schopnost proniknout do vnějších prostředí nám nijak neusnadňuje stručný popis jeho prací ani nenahrává nalezení jednotícího principu okruhů jeho aktivit. Výstava v pražské Galerii Daubner, kde jsme mohli vidět práce různého druhu, to jen potvrzuje.
Dalo by se přece jen říct, co práce spojuje? Je tu pohyb po ose, duktus, spuštěný proces. Zřejmě právě sem zapadá, že se nám pochlubil také svou inkoustovou tiskárnou, která čas od času propadá návalům tvůrčí energie a vytiskne si sama pro sebe jednu zcela originální A4. Tisky autorovy tiskárny zastupují jednu ze dvou poloh Tomášova zaměření: polohu intimní nebo domácí, ale současně odkazují k nekontrolovatelnosti dění kolem nás. Tomáš Svoboda respektuje, že nejen lidé, ale i věci (a elektronika zvlášť) mají svůj vlastní život a své individuální potřeby.
Zautomatizované úlohy jsou standardní součástí procesů naší každodenní reality, existují přesně naprogramované postupy s cílem neselhat. Sem tam něco nahodile překvapí, ale aby to nebyl jen stereotyp nebo jen byznys, tomu je většinou potřeba trochu pomoct. Od doby, kdy Tomáš Svoboda maloval sociologicky laděné obrazy se zaměřením na konglomeráty obydlí, objektů nebo na parkoviště, uplynula dlouhá doba. Už ho nezajímá pouhá reflexe objektivně sdílené sociální symboliky, jeho zájem se přesunul do sféry praxe uvnitř úzce vymezené logistiky, ke konkrétnímu pracovnímu postupu, k pohybu. V projektu Nabídka využití reklamních ploch k pronájmu v soukromém bytě Svoboda využívá zkušenosti z dávných dob, kdy pracoval jako konzultant v oblasti marketingu a médií. Na nabídku pronájmu reklamních ploch ve vlastním bytě odpověděly kladně 3 firmy ze 100, celkem 9 si jich dalo práci na přímý email alespoň zamítavě odpovědět (…naše možnosti jsou limitované … není v našich silách pozitivně reagovat na vaši nabídku). Vedoucí oddělení propagace Karosy patrně zaujala také symbolická cena 1 Kč / cm / rok:
„Vážený pane Svobodo, děkuji Vám za nabídku, musím se přiznat, že tak dobré finanční podmínky nám ještě nikdo nenabídl, a proto jsem se rozhodli Vaší nabídky využít, přestože koncoví uživatelé autobusů nejsou naší primární skupinou.
V příloze zasílám naši reklamu společně s úhradou za její zveřejnění po dobu 1 roku. Prosím o její vyvěšení v předsíni na vypínači osvětlení. Děkuji Vám, že nám zašlete slíbenou fotografii umístění. Osobní návštěvu nevyžadujeme.“
Pozitivní výsledek akce spočívá v tom, že se našli i tací, kteří přistoupili na hru. Český mediální magnát MAFRA zabral na originalitu nabídky, dokonce uvažuje o spolupráci na příští rok a pobaveně reaguje: „…Zajímavé by bylo např. využití celé plochy podlahy Vašeho bytu pro reklamní účely. To ovšem souvisí s reklamou na smetáku (viz str. 3 Vaší nabídky, bod WC), kde je ale frekvence využívání momentálně pod hranicí našeho očekávání. Navýšení frekvence by určitě ulehčilo naše rozhodnutí.“ Sympatie si Svoboda svým vtipem získal také u tiskové mluvčí BENZINY, která umístění loga v „lukrativní pozici“ WC uhradila poukázkou na benzín.
Centrální instalace Černého 428 je to první, čeho si na výstavě všimneme, lapidárně konstruovaný domeček by mohl zastupovat jakoukoli libovolnou stavbu. Definuje jen to elementární – vnitřní a vnější prostor, signifikantní jsou pro celou instalaci bez jakéhokoli nároku na věčnost pověšené tisky na čelní vnější straně domu. Záznam všech nápisů a označení na zdech rodného domu Černého 428.
Tomáš Svoboda je jako těleso zaznamenávající sledování vlastní dráhy v prostoru a v čase.
Video 1 km by se sice neuplatnilo jako pokus o cirkusácké číslo, ale zato představuje precizní experiment z oblasti kinetiky, který dokazuje, že 1 km lze ujet za 4 minuty. Kamera zabírá z okna domu parkoviště, kde plynulou, konstantní rychlostí krouží osobní auto, opisovaný kruh se mechanicky opakuje.
Podstatná je důslednost, s jakou Tomáš Svoboda přijímá svou kritickou roli. Vstupuje do umění civilními atributy každodennosti, proto jeho práce dobře komunikují. Umožňuje nám představovat si vžité situace v určitém odchýlení od normy.
Obdobně jako princip reklamy patří do sféry Tomášových jemně subverzních aktivit využívání veřejného prostoru médií. Že Umění léčí, mohli před několika lety zachytit vnímavější diváci televizního pořadu Kotel, jehož hostem byl ministr zdravotnictví, kde Tomáš v hledišti ukázněně čekal, až takto sugestivní text transparentu zachytí kamera. Sem patří i jeho herecká minirole manažera v seriálu Rodinná pouta nebo výstup v populární soutěži Prima vařečka na Primě, kde debutoval kuřetem Cézanne.
Vystoupení Tomáše Svobody v galerii Daubner nemělo blíže specifikovaný název, na první pohled se zdálo, že koncepce výstavy nemá v obsahové rovině předem navolený klíč a že celkem čtyři prezentované projekty spojuje jen období posledního roku, ve kterém vznikaly. Ve skutečnosti se jedná o dobře vyvážený projekt, který pracuje s polaritou vnitřního a vnějšího, intimního a veřejného a s mírou svobodné volby jedince uvnitř omezení.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
2006, 34 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
486 USD
Drama z budoucnosti jako zkratka české orweliány. Malebná dystopická vize hradu, podhradí, selského rozumu, druhého národního...
Více informací...
3,80 EUR
4 USD
1995, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
892,80 EUR
972 USD
posledních 5 vzácných exemplářů
Více informací...
30 EUR
33 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS