Časopis Umělec 2006/3 >> Informační ready mades a jejich etika Přehled všech čísel
Informační ready mades a jejich etika
Časopis Umělec
Ročník 2006, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Informační ready mades a jejich etika

Časopis Umělec 2006/3

01.03.2006

Tomáš Pospiszyl | text and art | en cs de

České současné umění se v posledních letech pozvolna přiklání ke konceptualismu. Jedním z projevů tohoto směřování je vzrůstající počet umělců, kteří pracují s textem. Jejich přístupy jsou pochopitelně různorodé: textové sdělení může být součástí malby, kresby, fotografie, tisku, trojrozměrného objektu, filmu či díla umístěného na internetu. Využívají ho tvůrci se zájmem o neobrazové či kombinované způsoby narace i umělci pracující na poli sociálního aktivismu. Lze jím dokumentovat akce a situace, které by fotografie nebo videozáznam dostatečně nevysvětlily nebo posunuly do esteticky obrazové roviny. Některým umělcům slouží text jako analytický nástroj ke zkoumání samotného jazyka a komunikace.
Zdá se, že v rámci práce s textem se v českém umění objevil nový žánr. Materiálem, ze kterého jsou díla tohoto nového žánru vytvořena, jsou citace novinových zpráv. Jeho formou je instalace ve veřejném prostoru, která se snaží potlačit jakýkoliv osobní rukopis. Nový žánr bychom mohli nazvat textovým samplováním nebo dokonce informačním ready madem.
Autorem nejstaršího mne známého příkladu nového žánru u nás je Ivan Vosecký. Práci s textem se Vosecký věnuje již mnoho let, ta přesto zůstává ve stínu jeho paralelně vznikajících maleb a kreseb. Jeho textová tvorba má mnoho různých podob: od jakýchsi veřejných „grafitti haiku“, využívajících městskou architekturu, až po galerijní instalace se skulpturálním rozměrem či drobné skicákové záznamy. Jejich obsahem jsou nejčastěji paradoxní sdělení, sarkastické a provokující truismy, ke kterým je těžké cokoliv dodat, i když bychom k nim toho mnoho dodat chtěli.
Ivan Vosecký v roce 1999 na výstavě O lásce v Richterově vile vystavil několik zvětšených textů převzatých z novin. Ve vile však vypukl požár a musela být uzavřena, některé z vystavených uměleckých děl byly poškozeny. Voseckého textové ready made tak zůstalo při své první veřejné prezentaci nepovšimnuto, jeho novou verzi vystavil až v roce 2006 na své průřezové výstavě v Karlín Studios. Šlo o krátké zprávy z černé kroniky, jejichž obsahem byly velmi drastické zločiny. Vosecký je ponechal v původní grafické úpravě, pouze je zvětšil na papír a umístil na podlahu. Čtenář zpráv je fascinován nejen brutalitou popisovaných činů, ale i skutečností, že k vraždám a násilí dochází ze zcela malicherných a rozumově nevysvětlitelných příčin. Některé ze střízlivě popisovaných surovostí v sobě nesly nechtěný prvek překvapení či groteskní „nehody uvnitř nehody“. Zamýšlený zločin se nepodařilo provést tak, jak si ho pachatel naplánoval, události dostaly nečekaný směr, který dále podtrhuje jejich krutost, bezcitnost a nesmyslnost. Dojem, že texty mají nad svou primární informační hodnotou i vyšší význam, možná vzniká především jejich vytržením z kontextu denního tisku. Udivuje nás, že jsme si podobných příběhů v novinách nevšimli, současně se ale ptáme, proč jsou na výstavě prezentovány jako umělecké dílo. Ptát se po jeho smyslu je podobně marné, jako se snažit zdůvodnit popisované zločiny.
Ivan Vosecký zřejmě patří k dlouhodobým a pozorným čtenářům černých kronik. Již jeho obraz Poplach z roku 1997 obsahuje vedle abstraktních malířských prvků a překresleného obrázkového příběhu z detektivního prostředí ručně přepsaný text černé kroniky. Napětí obrazu je vybudováno na kontrastu zdánlivě nesouvisejících elementů. Jeho efekt se podobá malbám Davida Salleho, evokujících přepínání televizních kanálů a nehierarchickou záplavu nejrůznějších informací. Oproti Poplachu je Voseckého textová instalace z Karlín Studios zbavena formální rafinovanosti malovaného obrazu. Zásah umělce je zde omezen na výběr textu a jeho přímočaré zprostředkování. Obdobný princip textové citace přenesl do veřejného prostoru v září 2005 Michal Rydval. Jeho výstava na Nábřeží kapitána Jaroše v Praze, při jejíž příležitosti se v tiskové zprávě označil za „typografa a textaře ve veřejném prostoru“, představila dílo s názvem Vím, že jsem blbá, ale je to jediný způsob, jak lidem něco ukázat, s podtitulem Série sedmi citací z českých médií a publikací z let 2001–2005. Ve zmiňovaném dokumentu dílo uvádí citátem Hanse Beltinga z knihy Konec dějin umění: „Reprodukce se stává místem komentáře ke světu, tak jako dříve produkce, tedy dílo, byla sebevyjádřením umělce.“ Jestliže je Michal Rydval v první řadě typograf, na jeho intervenci na nábřeží nás zarazí především téměř úplná rezignace na běžnou grafickou práci se zvoleným textem. Autor nepřevzal grafickou úpravu původního novinového sdělení, ale text přepsal. Zvolil běžně užívané černé písmo, jeho velikost se řídí délkou citátu tak, aby text pokryl co největší plochu panelu. U každého textu je menším písmem uveden autor a zdroj. Citáty svou velikostí získávají až zastrašující monumentalitu. Mohli bychom si tedy myslet, že jde o informace, názory a myšlenky velké důležitosti, které by neměly zapadnout. Jejich autory jsou osobnosti jako Václav Bělohradský nebo Milan Knížák. Mezi nimi jsou však vklíněny i banální texty zdánlivě nulové hodnoty, které jejich závažnost zpochybňují a devalvují. Podobnou aktivitou, ovšem radikálně vyčleněnou z infrastruktury současného umění, se již asi dva roky zabývá Ondřej Doležal. Z denního tisku a knih vybírá krátké útržky textu. Tyto citáty sází neutrálním písmem na výškový formát, který posléze nechává vytisknout ve velikosti plakátu. Plakáty nechává výlepovou službou umístit na oficiální plakátovací plochy města Brna. Texty, které si Ondřej Doležal vybírá, většinou zachycují vyhrocené situace. Pocházejí zřejmě z vědeckofantastických románů, vědeckých pojednání a novinových zpráv, ovšem bez jakéhokoliv odkazu na jejich zdroje. Na plakátech kromě zvoleného textu není žádná informace, podpis či kontakt, který by se tento projekt snažil vysvětlit nebo čtenářům nabídl možnost zpětné vazby. Do napsání tohoto článku vědělo o autorství plakátů jen několik nejbližších přátel Ondřeje Doležala. On sám výsledek své činnosti dokumentuje jen nahodile a neúplně. Neví, kde se jeho plakáty přesně objeví, nepřelepené vydrží vždy jen několik dní.
I Ondřej Doležal se profesionálně zabývá grafickými úpravami a stejně jako u Michala Rydvala se v popisovaném projektu snažil omezit jakýkoliv estetizující autorský vstup. Volil nepatkové písmo jednotné velikosti, pracuje výhradně s černým písmem na bílém podkladě nebo bílým písmem na černé ploše. Vedle ostatních plakátů působí čisté písmo o to výrazněji. Plakáty provokují otázky komu jsou určeny a co znamenají. Můžeme si o nich myslet, že se jedná o rafinovanou reklamní kampaň nebo dílo náboženského blouznivce. I když víme, že se jedná o umělecký projev, nepřijdeme na to, podle jakého – jestli vůbec nějakého – Ondřej Doležal z moře textu vybral právě ty citáty, které se na jeho plakátech objevují.
Umělecké dílo, které se sestává pouze z nápisu, má dlouhé dějiny. Citování textů z médií tak, jak se objevuje u Ivana Voseckého, Michala Rydvala a Ondřeje Doležala ale není prostým rozvíjením postupů klasického konceptuálního umění, kde text hrál svou důležitou roli již od šedesátých let, či postmoderním angažovaným básnictvím typu Jenny Holzer. Není to ani navazování na afišismus, graffiti nebo ilegální intervence do veřejného prostoru, jde úzkostlivě korektní vstup do existujícího systému veřejné vizuální komunikace. Zdá se, že se všichni tři uvedení tvůrci domnívají, že není třeba fabulovat nové příběhy nebo sdělovat nové informace, ale stačí pouze citovat, co již bylo napsáno. Stačí, když si již jednou napsané pozorně přečteme a pokusíme se nově pochopit jak jednotlivé výroky, tak jejich možnou vzájemnou souvislost.
Aktem umělecké citace dostává text zvláštní status, i když jeho smysl i interpretace mohou zůstat skryty. Místo otázky co je a co není uměním ve světě, který je uměleckou tvorbou zahlcen, se tato díla táží co je a co není důležité v toku informací, který kolem nás nepřetržitě proudí. Domnívám se, že práce těchto autorů má svůj etický rozměr. Snaží se vrátit jazyk zpět k přímočaré komunikaci, snad i proto všichni jmenovaní umělci záměrně potlačují grafickou stránku vybraných textů. Chtějí věřit, že text je nadále schopen stát se bezprostředním nositelem významu. Tuto víru můžeme odvodit ze snahy vzdorovat krizi médií a zahlceností informacemi všeho druhu. Stejně dobře však můžeme hovořit o kritickém vztahu jmenovaných umělců k zavedeným formám výtvarného umění a jeho schopnosti reflektovat aktuální společenskou situaci. Odpovídá tomu nový způsob, kterým formulují pozici umělce. Ten již není mediálně vděčnou osobností, jehož talent a citlivost jsou nutně doplněny i osobním charismatem, ale pouze anonymním zprostředkovatelem bez individuální identity. Jejich činnost představuje jakousi uměleckou redukční dietu, konceptualistický monochrom, který již lze jen obtížně dál redukovat. Z pohledu tradičního umění rezignují na originalitu, novost, autorský obsah a dokonce i na uměleckou formu. Jako kdyby měli strach či nedůvěru ve vytváření čehokoliv nového a pouze puristicky samplují jinak přehlédnutelné texty, jejichž význam, emocionální obsah a snad i krása jsou těmito zásahy učiněny viditelnými.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Devil From The Front, sketch - inkwash, 2011, 33 x 25 cm
Více informací...
460 EUR
501 USD
Elephant, 2009, silkscreen print, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
71 USD
Obsah, , Úvodem, Mně se tady líbí, Nevětrej a mlč!, Libkovický tajenství, Stačila dobrá vůle, Konec nadějí, Doslov Erazima...
Více informací...
23 EUR
25 USD
Ne každý se odváží podstoupit cestu do neuspořádaných oblastí svého emocionálního života. Je to pouť do neznáma, na vlastní...
Více informací...
18,40 EUR
20 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS