Časopis Umělec 1999/4 >> Rozhovor s umělcem starým 10 000 let Přehled všech čísel
Rozhovor s umělcem starým 10 000 let
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rozhovor s umělcem starým 10 000 let

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

Jimmie Durham | umělec | en cs

Paní Og Mg Erk je pravděpodobně nejstarší žijící umělkyní, ale stále ještě pracuje a neztratila dodnes svůj tvořivý zápal. Seděli jsme v Ogině nabitém ateliéru v manhattanském Lower East Side, uprostřed doslova miliónů obrazů a soch, které Og za posledních 10 000 let vytvořila. Začal jsem přímo s otázkami.

Umění a Umělec: Og, jak jste vlastně stará?

Og Mg Erk: Mám dojem že jsem se narodila v lednu roku 6 8003 před naším letopočtem. Pochopitelně jsme tehdy neměli rodné listy, a dokonce jsme ani nevěděli, že to bylo před naším letopočtem. Tehdy jsme říkávali P.Z. - před zítřkem.

UaU: Jak jsi se vlastně stala umělkyní?

Og Mg Erk: Už na to myslím upozornil někdo jiný, prostě nebylo tenkrát toho moc na práci. Mohli jste se stát tak akorát kritikem, krotitelem zvířat, umělcem a nebo koordinátorem. A samozřejmě tady byla šance na zaměstnání v oblasti prostituce.

UaU: Ale nebylo toto zaměstnání určeno hlavně pro ženy?

Og Mg Erk: Kdepak, tehdy bylo mnohem víc prostitutů, než prostitutek. Bylo to totiž velmi výnosné zaměstnání. Mimochodem, podařilo se mi poprvé prorazit s pomocí grantu od N. P.U. vypsaném pro podporu umění minorit. N.P.U. znamenalo Neandrtálská podpora umění.

UaU: Proč umění pro minority?

Og Mg Erk: Ach tak, patřila jsem totiž mezi první cromagnonce, víte?

UaU: Jaké to vlastně tehdy bylo, stát se umělcem?

Og Mg Erk: Tenkrát bylo všechno jiné, než dneska. Předně, na celém světě nás bylo jen šest, co dělali umění. Na druhé straně, najít místo, kde by se dalo vystavovat nebylo nic snadného. Něco jako galerie neexistovalo, tedy alespoň místa, kde by se vám opravdu chtělo vystavovat. Moje první samostatná výstava byla v Altamiře a byla jsem tak naivní, že jsem se nechala úplně oškubat galeristou.

UaU: Jak jste byli tehdy jako umělci placeni?

Og Mg Erk: Ale většinou v zeleňácích, tedy pokud jste měli štěstí. Mě většinou platili v lesklých oblázcích. Zeleňáci byly takové kůže zelených žabiček a proto měly větší cenu. Galeristi měli 60 procent z prodeje, někdy vám účtovali i za publicitu a za vernisáž. V Altamiře jsem musela zaplatit za 30 nádob brusinkového vína, plus za kořínky, které byly podávány jako zákusek. Galerista mě navíc obelhal ohledně cen za prodané práce.

UaU: A teď dvojitá otázka: jak byste popsala svoje dílo a co si myslíte o moderním umění?

Og Mg Erk: Asi jsem trochu staromódní. Pracuju hlavně klasickým stylem, který se osvědčil po staletí. Líbí se mi někteří moderní malíři, například Titian. Ale potřebovali by trochu víc disciplíny a smysl pro kvalitu hodnot, které přetrvají. Politicky angažované umění, tedy umění, podporující nějakou tu momentální ideologii, jako třeba křesťanství, asi nepřežije dobu, kdy je to v módě. Jakožto tradicionalistka mám také velké pochyby o všech těch nových materiálech a médiích. Nedůvěřuji olejomalbě, hlavně když se používá při malování na tu ohavnou tkaninu, která se všem tak líbí - natáhnutou přes ještě ohavnější rám. Nezdá se mi, že by olejomalba tady byla dost dlouho, aby se dalo říct, že to má svoji váhu. Co je špatného na malování na starou, dobrou a solidní stěnu v jeskyni nebo na buvolí kůži? Všechny ty pokusy s novými médii svědčí jen o nedostatku myšlenek. Ale je tu ten chlapík, co se jmenuje myslím Keith Haring. Ty jeho věci v metru možná přetrvají. Připomíná mi někoho, koho jsem znávala v Lascaux.

UaU: A co pro vás bylo jako pro umělkyni největším problémem?

Og Mg Erk: Rodinný život, samozřejmě. Víte měla jsem stovku dětí a můj manžel má dojem, že ženy by měli zůstat doma v jeskyni.

Jimmie Durham
Art and Artist, New York, 1983
přeložil Miloš Vojtěchovský





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Kolážový comiks „na hraně existence“, tento „deník všední úzkosti“ je pravou arcikuriositou pro nelíčené fajnšmekry,...
Více informací...
5 EUR
5 USD
2006, 34 x 35.5cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
446,40 EUR
460 USD
Předmluva, , to jsou slova, která se píšou vždycky na úplném začátku knížky. Před mluvením - nebo vlastně před tím, co je...
Více informací...
10,06 EUR
10 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011
Více informací...
799,20 EUR
823 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS