Časopis Umělec 2003/1 >> Jana už to zná aneb Nikdo mě nebude mít rád Přehled všech čísel
Jana už to zná aneb Nikdo mě nebude mít rád
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jana už to zná aneb Nikdo mě nebude mít rád

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jana Kalinová | news | en cs

Sotva mě vyhodili ze školy, protože jsem se pravidelně nedostavovala na klauzurní zkoušky, už tu byl přelom května a června, aby mi svým hektickým nábojem zkoušky zase připomněl. Začalo to udělováním cen Tranzitu. Jen to, že se za půl roku bude opakovat, mi ho brání nazvat Událost roku. Přesto byl událostí především proto, že zbavila skeptickou část české um. scény pochyb, které na ni přišly po první obeznamovací mega párty v Bratislavě a přednáškách ve Vídni. A je možná, že až přijde do kina Aero Tranzit dvojka, nebudou si diváci stěžovat na to, že jednička byla lepší. --- Je jen na pořadatelích, zda diváci budou aktivity Tranzitu vnímat jako sérii volných a rozvolněných pokračování, nebo jestli půjde o seriál, jehož jednotlivé díly do sebe zapadají a gradují až k překvapivému konci nebo spíš začátku nové údernější seriálové série, jejíž hrdinové budou moci řešit i tak společensky závažná témata jako třeba nového ředitele Národní galerie. Každopádně, i kdyby mělo zůstat jen u odměňování pozitivních zásluh a vizí, šla bych si teď raději doplnit portfolio.
Pak přišel III. Zlínský salón mladých. Počtem 45 vystavujících vypadal, že z produkce mladistvých z Čech a Moravy pokrývá vše, co se dá. Přesto ho předčili Nejmladší ve Veletržním paláci (dokonce 65 vystavujících). Když jsem se ptala jednoho kamaráda, který nevěděl, zda se výstavou v NG má nebo nemá kompromitovat, kdo všechno tam proboha může vystavovat, odpověděl: Všichni
a ještě něco navíc. Když jsem potom v expozici Nejmladších viděla viset i Surůvkova Krista, napadla mě už jen poslední věta z babiččina otčenáše. Pánbůh s námi a zlé pryč. Koncepčně se výstava ničím nelišila od Salónu, na němž se ale možná díky úmyslné a samozřejmé salónní bezkoncepčnosti sešlo mnohem víc mnohem lepších věcí. Na druhou stranu, když jsem viděla na vernisáži v nově otevřené galerii Futura prdele Davida Černýho, napadlo mě, že ještě pár takovýchto velkých laminátových mohyl a z Knížáka se omylem stane mučedník trapnosti. Pokud jste ukřivděná sudička, je prostě někdy lepší zůstat doma, protože křest miminka je dostatečně velká událost, aby se o vás všichni dozvěděli pravdu. Žádná jiná galerie ale asi není tak prostorná, aby se k jejím venkovním zdem dalo přilípnout něco tak velko... velkolaminátového. Jinak ve Futuře taky vystavovali všichni, i když tentokrát ponejvíce ti starší. Dále se o ní nechci moc rozepisovat, jednak jsem se soustředila především na tuňákový salát, ale hlavně to vypadá,že ta výstava má nějaký kurátorský záměr. A tohle je přeci jen společenská rubrika.
Čistě z chronologických důvodů musím uvést výstavu u mě v Eskortu, která následovala hned po Salónu a skončila týden před Futurou. Protože z Prahy do Brna je to dál než z Brna do Prahy a ta samá věc je teď vystavená ve Futuře, mohu ji pochválit, aniž bych si hřála polívčičku ze své galerie. Jan Kotík! Nejlepší americké politické umění v Čechách!
Druhý den ráno jsem utíkala s fotkou na kapě, metr pade na metr, na autobus do Bratislavy, na výstavu Československo. Měla jsem přesně na autobus, stihla jsem ho a po delší hádce do autobusu vzali i fotku. Během instalování jsem omdlela hladem a když už to vypadalo, že není co zkazit, tak jsem se znemožnila před Mančuškou, když jsem se ho zeptala, jestli neví, čí jsou ty hrozný špagátky natažený přes hřebíky na zdi. Po předávání slovenských cen Tranzitu odjížděli čeští umělci po pěti po šesti v autech do Prahy. Včera mi došla sms od Juraje Dudáše. Dostali jsme grant můžem proplatit cestu.
Následovala výstava Elektrobot v galerii Home.Osvícení na posvícení. A Konec přišel s Pražským bienále. Jako vždy se ukázalo, že pokud jste umělec, nemůžete se znemožnit na velké kurátorské výstavě. A jako monstrkurátor už teprve ne. Vždy je kolem dost těch, na něž je možné se nějak vymluvit.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
malba na plátně, 1997, 51 x 41 cm
Více informací...
1 860 EUR
2 024 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD
2000, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
609 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS