Časopis Umělec 2003/2 >> Jiří Franta Přehled všech čísel
Jiří Franta
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jiří Franta

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Nar. 1978, od roku 2000 studuje na Akademii výtvarných umění v Praze (v současné době v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla).

Jak už je v nejliberálnějším ateliéru pražské AVU zvykem, také Jiřímu Frantovi nečiní problémy přecházet od média k médiu. Jelikož se drze otírá o stále ožehavá témata násilí, historické paměti a uplatňování moci, přijali ho v roce 2002 mezi sebe členové společensky razantní skupiny Rafani. Protože Rafani nikdy nerezignovali na individuální tvorbu, také Jiří Franta nadále vystupuje sám za sebe.
Od roku 1999 se věnuje fotografickému cyklu kolektivů v teroristických maskách. Mezi prvními snímky pořídil podobiznu filharmonického orchestru v černých kuklách, kterou paralelně zaranžoval také v New Yorku žijící, původem kosovský umělec Sisley Xhafa. Xhafa se svým snímkem proslavil a Frantovi zbyl nezasloužený titul epigona. Ale Frantův projekt má jiné dosahy: vyhledává stále nové zástupce uniformních komunit, v nichž je osobnost podrobována společné myšlence. Všechny kolektivy jsou přeci nositeli idejí a modelů chování, které se přímo úměrně ke svému duchovnímu excentrismu a jeho veřejnému uplatňování mohou stát nebezpečím pro zbytek společnosti. Franta radikalizuje tento postoj v ironický komentář dnešních politických výzev k ostražitosti před kýmkoli a tudíž ke společenské paranoii.
Obecně u Jiřího Franty nelze oddělovat černý humor a zkoumání zamlčovaných dosahů nedostatečných soudů o přítomnosti a minulosti. Láhve s figurkami oběšence, koncentráčníka a židovského dítěte se zavazadly do transportu proto schizofrenně poutají pozornost nejen na příběh, který symbolizují, ale i na kuriózní provedení, na to, jak vůbec lze figurky do láhví vměstnat. Černé monochromní malby zase ukáží až při bočním pohledu, že ve skutečnosti představují groteskní výjevy násilí páchaného člověkem na člověku. Že jde o sarkastický komentář ultrapravicových skinheads, je o to víc sbližuje s okruhem témat, jež sledují všichni Rafani. Současně však vzniká prostor pro úvahy o distanci estetiky a každodenní reality.
S jinými konsekvencemi se spojuje další Frantova realizace. Spuštěním pouličního osvětlení těsně nad povrch jedné z pražských výpadovek se pokusil na veřejném prostranství vytvořit intimní prostředí s domácí lampou. Přestože na jediný den, náležela lampa k povedeným pokusům “přejmenovat” klima konkrétního místa jednoduchým zásahem. Výborný byl také chlebový VW brouk vyjíždějící z bochníku, kombinace michelangelovského dobývání tvaru a kinder vajíčka, odlehčená ukázka postupu od neforemnosti k formě i spojení dvou ikon prostého lidového života.
Při tom všem je Jiří Franta rovněž schopným malířem. Přestože se zdá, že jeho obrazy lze občas zaměnit s jinými díly vlny nezávazné postpopové malby českého akademického mládí. Pakliže jeho obrazy disponují bezdůvodnou pointou a současně tendencí k její ironizaci, bývají nejlepší.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Dorka z Pláně, , její časopisy a nyní také katalogy , , Jiří Ptáček , , I, Mít svůj katalog je jedním z pošetilých snů...
Více informací...
8,05 EUR
9 USD
Speciální směs AMSP (Alter Močál Správný Poměr) je určena především pochybujícím ale stále se humanistických hodnot držícím...
Více informací...
14,40 EUR
16 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
Text: Michael Bracewell, Damo Suzuki, Peter Tatchell, Michael Clark, Holly Woodlawn, Greil Marcus, Camila Batmanghelidjh| ...
Více informací...
35 EUR
38 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS