Časopis Umělec 2000/6 >> Potulný šašek (Iepe Rubingh) Přehled všech čísel
Potulný šašek (Iepe Rubingh)
Časopis Umělec
Ročník 2000, 6
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Potulný šašek (Iepe Rubingh)

Časopis Umělec 2000/6

01.06.2000

Vladan Šír | umělec | en cs

Odvedli ho k výslechu na policii. Ale s tím počítal a dopředu se poradil se svým právníkem, který mu rozebral všechna možná postižení od prominutí trestu, přes pokutu po odnětí svobody. Teď už jen čekal, podle jakého scénáře budou uniformovaní ochránci pořádku postupovat. S právníkem se ovšem bude snažit o co nejmírnější trest. Vždyť nic tak strašného neudělall.
Už dvakrát a ve dvou zemích dvou světadílů nizozemský umělec Iepe B. T. Rubingh překročil zákon tím, že v otevřeném prostoru města způsobil dopravní kolaps a totální chaos. Aspoň na několik minut narušil zaběhnutý životní rytmus, když se svými pomocníky upředl síť, do níž polapil chodce a projíždějící auta.

Berlín, 1. října 1999 večer
Křižovatkou Hackesche Markt ve čtvrti Mitte pomalu projíždějí taxíky, tramvaje a přes ulici přebíhají chodci. V okolních restauracích a barech posedávají lidé, baví se a koutkem oka pozorují ulici. Nikdo z nich zatím netuší, čeho se za malou chvíli stanou svědky. Po ulici se nenápadně začne pohybovat skupina lidí, v níž je i Rubingh, a zaujímá strategické pozice. Najednou všichni vybíhají s dlouhým hadem červenobíle pruhované výstražní pásky, jejíž začátek před tím omotali kolem sloupů na kraji vozovky. Chaoticky protínají křižovatku a zanechávají za sebou stovky metrů napnuté pásky. Během několika sekund se křižovatka změní v pavučinu, která zmrazí trajektorie aut, tramvají a chodců.
Z oken aut vykukují překvapení řidiči. Chodci se snaží proplést mezi napjatými páskami. Tramvaje otevírají dveře a nechávají cestující v zoufalé situaci vystoupit. Nikdo nechápe, co se stalo. Do nastalého chaosu zní tleskot a smích zúčastněných. Začnou se smát i lidé v lapených autech. Kolemjdoucí, kteří měli to štěstí a nezapletli se do sítě, se zastavují a pozorují zmatek. Nervózní řidiči taxíků se snaží umělohmotný pás napnout k prasknutí a uniknout ze zajetí. Následují dlouhé minuty čekání, než přijede policie, zadrží narušitele pořádku a začne odklízet překážky z ulice.

Tokio, 11. března 2000 večer
Křižovatka Shibuya leží na okraji populární čtvrti stejného jména. Je mnohem větší a rušnější než ta předchozí v Berlíně. V několika proudech tudy projíždějí taxíky, z nadzemní i podzemní dráhy vystupují každou minutu stovky lidí. Auta se na zelenou rozjíždějí do několika směrů, zatímco chodci spořádaně čekají. Celý prostor osvětluje množství blikajících světelných reklam a velkoplošných projekčních pláten. V davu se objevuje postava v pruhovaném černožlutém kostýmu s šaškovskou čepicí na hlavě, Iepe Rubingh. V tu chvíli z několika míst opět vybíhají lidé s červenobílými výstražnými pásy a cik cak přebíhají vozovku. Když vzniklý chaos dostupuje vrcholu, stoupne si šašek na podstavec uprostřed křižovatky a máváním praporků řídí celou akci. Doprava stojí a kolem Rubingha se vytvoří dav lidí, kteří skandují a tleskají. Objevují se dva strážníci a odvádějí performera na blízkou policejní stanici k výslechu.

Šašek
Tato chaotická forma performance, zahrnující křižovatku, dopravní prostředky, veřejnost, 5000 metrů výstražné pásky a policii, je v podstatě neměnná. Rubingh však počítá s tím, že v každém místě bude její vyznění jiné. “I když je forma zachována, přímý význam se bude lišit podle prostředí, do něhož je zasazena,” píše v konceptu performance. “Forma pracuje s napětím a problémy specifickými pro dané místo, kulturu. Pracuje s energií a frustracemi lidí, kteří se denně s těmito negativními aspekty svého okolí potýkají.”
Když se náhodný chodec nebo řidič dostane do situace vytvořené Rubinghem, napadá ho hned řada otázek, které by mu přišly na mysl, i kdyby nešlo o performanci? Co je to za blázna, který zastavuje dopravu uprostřed města? A čeho tím chce dosáhnout? Je to nějaký politický aktivista nebo terorista, že si troufá narušit veřejný pořádek? Jde snad zase o nějakou demonstraci? Nebo je to jen pomatenec, který přišel o rozum?
Protože se Rubingh v těchto performancích staví do role šaška, není poslední z otázek až tak od věci. Šašek byl v absolutistic-kém režimu autonomní institucí. Měl od vládce dovoleno vtipkovat na jeho účet, napadat jím určený řád věcí, říkat mu krutou pravdu, aniž by musel mít strach z trestu. V dnešní zastupitelské demokracii už ale nenajdeme absolutního vládce. Ani instituce šaška v ní, zdá se, nemá místo. Naopak autonomní instituce, které se přímo nepodílejí na utváření, výkonu a udržení moci v demokracii, naopak však zpochybňují její postavení, nastavují moci zrcadlo, jsou často podezřelé. Proto se Rubingh ptá: “Co je království/společnost bez šaška?” Jde mu o reakce veřejnosti – původce moci v demokracii – a policie – ochránce moci – na jeho šaškovský akt. “Bude zajímavé zjistit, zda je tato pozice v různých kulturách udržitelná nebo ne. Připustí si různé společnosti existenci šaška? Přijmou projekt jako umělecké dílo obsahující společenskou kritiku nebo je jednoduše budou považovat za trestný čin?” V Tokiu byla veřejnost v názorech na performanci rozdělena. Zatímco ji mladí lidé oceňovali za to, že si dělala legraci z policie, starší ji odmítali, protože ji považovali za asociální čin, který si zaslouží potrestat. Jako dokonalá autonomní instituce fungující v zastupitelské demokracii obsahovala Rubinghova akce, jak sám zhodnotil, “prvky překvapení, improvizace, individuality a konfrontace. Jsou to prvky, které mladé Japonsko chápe, ale o nichž starší Japonsko nikdy neslyšelo.”

Následky
V Berlíně se Rubingh snažil svou performanci vůči zákonu prezentovat jako spontánní demonstraci, která je v Německu legální a nemusí být předem nahlášena úřadům, pokud její příprava nezabere více jak půl dne. Dokonce vyrobil leták se záměrně ultralevicovým textem, jenž byl určen pro policii a nebyl vlastním cílem perfor-mance. Po zatčení policie vyslechla jeho historku a musela jej propustit. Za měsíc však přišla obsílka a vyšetřování pokračovalo, protože se ukázalo, že podle zákona je čas na spontánní demonstraci pouze čtyři hodiny, které Rubingh překročil. S pomocí právničky nakonec vyvázl s tím, že musí zaplatit dar, nikoli pokutu, ve výši 500 marek.
Policie v Tokiu postupovala mnohem rázněji, protože podezřívala Rubingha z teroristických úmyslů. Nejprve jej zadržela na jeden den k výslechu a poté propustila. Za několik dní ale přijela dodávka s deseti policisty a Rubingha opět zatkli. Tentokrát ve vězení strávil deset dní, během nichž se vyšetřovatelé usilovně pídili po lidech, kteří mu při performanci pomáhali. Soudkyně jeho verzi uvěřila a po zaplacení pokuty 50.000 jenů jej propustila.
Jako šašek králi Iepe Rubingh říká: “Je mi líto, ale není to legrace?”




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
posledních 5 exemplářů
Více informací...
30 EUR
33 USD
19,5 cm x 29,5 x 0,7 cm / 48 pages / offset / 1000 ex / Co-édition Picture Box
Více informací...
15 EUR
16 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
316 USD
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
870 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS