Časopis Umělec 1999/1 >> Květinová výzdoba Kurta Gebauera Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Květinová výzdoba Kurta Gebauera

Časopis Umělec 1999/1

01.01.1999

Tomáš Pospiszyl | výběr | en cs

Kurt Gebauer patří k nejznámějším současným českým umělcům. Je jedním z mála, jehož charakteristická díla jsou obecně známá i široké veřejnosti. Jeho sochy jsou většinou chápány zavedeným způsobem, ve kterém Gebauer vystupuje jako jakýsi groteskní a typicky česky pokřivený Rodin, cílem jehož umění je pomocí modelovaných lidských těl vyprávět alegorické a humorné příběhy o lidské podstatě. Pro část jeho soch má toto čtení jistě své opodstatnění, ale ani František Kupka nezůstal jen u brilantních a srozumitelných novinových karikatur a jeho dílo, stejně jako dílo Gebauerovo, se zabývá i onou nikdy nezodpovězenou otázkou umění dvacátého století, ve které se táže po své vlastní podstatě. Kurt Gebauer, sociálně kritický glosátor s veselými nápady, je totiž ve skutečnosti umělec ve svém jádru konceptuální, zabývající se podstatou a možnostmi umění jako takového. Při těchto jeho výzkumech sice skutečně zažijeme legraci, ale neměli bychom také zapomínat na myšlenkové poučení či přímo osvětové působení jeho objektů, které pomáhají chápat, co se to vlastně s výtvarným uměním v posledních desetiletích stalo. Pozornost si jistě zaslouží i to, že studenti, kteří vycházejí z jeho ateliéru na VŠUP, a které jsem měl možnost velice nesystematicky poznat, rozhodně nejsou nějací prvoplánoví vtipálci, ale spíše přemýšliví konceptualisté. Zajímají se spíše o to, co sochy obklopuje, experimentují s prázdnotou, pohybem, objektem, náhodou.
Dílo Kurta Gebauera s názvem „Květinová výzdoba“ není nutné dlouho popisovat. Fotografie i název dosti přesně vystihují, o co se jedná: V několika skutečných květináčích jsou umístěné ze sádry trochu naivně vytvořené klasické domácí či spíše kancelářské květiny. Některé z nich by potřebovaly přesadit nebo alespoň ořezat, ale jinak se směs po generace děděných, mnohokrát napolo usušených a nevětraným vzduchem zdegenerovaných rostlin docela drží. Za přímočarostí a jasností tohoto díla se pro mne skrývá hned několik otázek. Květinová výzdoba tohoto typu bývá umístěna do takových prostorů a míst, jejichž prázdnotu či nehezkost potřebujeme zakrýt před očekávanými i náhodnými návštěvníky. Květiny slouží i jejich majitelům v tom, že dekorují a zútulňují jinak velice obtížně obyvatelné místo, jakým je již zmíněná kancelář. V případě tohoto díla je květinová výzdoba umístěna do prostoru, kde bychom ji asi nečekali - do galerie současného umění. Setkáváme se zde s kritickým šlehem do vlastních řad?
Otázkou pro mne také zůstává, proč umělec vůbec vytvářel repliky květin z jiného materiálu, a proč místo toho na výstavu prostě neumístil živé rostliny. Do květináčů mohl také s daleko menší námahou a s daleko větším efektem nasázet průmyslově vyrobené umělé květiny. Cítil snad jakousi sentimentální povinnost, podle které by měl jako sochař produkovat nějaké tvary, věci, které lze při troše dobré vůle nazvat sochami? Hraje zde nějakou roli umělcův stud za umění jako celek? Když už není schopen v rámci forem a obsahů současného umění vytvořit něco, co by diváky jednoznačně a příznivě oslovilo, uplácá z pár drátů, juty a sádry pseudokvětiny, milou dekoraci, která se hodí do každého interiéru a nemusí se zalévat? Umění, které je konečně k něčemu dobré? Možná je toto dílo jakýmsi současným, univerzálně alegorickým protipólem sochařské výzdoby dejme tomu Národního divadla. Dnešní doba nejenže není schopna dát výzdobě svých nových budov pevný ikonografický program a rezignovala i na kvalitní řemeslo, ale současná „výzdoba“ se docela dobře obejde i bez umění. Gebauer se zde vemlouvá do přízně současné architektury a vkusu, zkouší najít cesty, jak do nich zpět umění propašovat. Protože je sochař, udělal sochu květinové výzdoby.
Pravé květinové výzdoby ze živých květin jsou nenápadné, prázdno zaplňující předměty, kterým je vlastní určitá libovolnost. Zde však stojíme před dílem, které má viditelně svého tvůrce, vtiskujícího postaru a heroicky svému dílu zamýšlený tvar. Jak hluboko však tento umělec - kreátor klesl! Kdyby Gebauer použil skutečné nebo umělé květiny, nikdy by nemohl ukázat nedozírnou mělkost, které je umění schopno bez odmlouvání snést. Skutečné či umělé květiny by v některých případech nemusely být chápány výhradně jako umění, ale jen jako příroda nebo průmyslový výrobek. Toto dílo je však odsouzeno hrát svou poněkud trapnou úlohu umění bez přestávky či naděje na vysvobození.
Duchampův výtvor v podobě podepsané lopaty na sníh je zcela totožný s tisícem jiných podobných lopat. Odlišuje je jen podpis, manifestační prohlášení za umění, které ale nemůžeme sami nijak odvodit bez pomocného textu - samotného podpisu, nebo pomocí naší znalosti historie umění. Funkce této lopaty není shrabávat sníh, ale být kontemplována jako umělecké dílo. Warholovy Brillo boxy jsou k nerozeznání, nebo téměř k nerozeznání od skutečného předmětu, ale jsou to uměle a mechanicky vyrobené repliky skutečných krabic. Funkčně však jako krabice použít nejdou, jsou jenom nepoužitelným uměním, na které se můžeme jenom dívat. Květinová výzdoba Kurta Gebauera je na první pohled uměle a rukodělně vyrobená, nemůže být ničím jiným než uměním, ale předstírá, že je skutečným předmětem a beze zbytku plní jeho funkci dekorovat a nevadit. Je to snad ta funkce, ve které se podle Gebauera protíná jak umění, tak výzdoba?
Doufám, že se na mě Kurt Gebauer nebude zlobit, když ho zde líčím jako zahloubaného umělce - myslitele. Sundat rozpustilou čepici trpaslíka z jeho hlavy se tomuto jedinému textu stejně nepodaří a je otázkou, jestli by to nakonec nebyla škoda.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Cyklus 28 digitálních fotografií autorkou okouzlenou pozorováním studené anonymní krajiny i pokusem vnutit snímacímu mechanismu...
Více informací...
2,01 EUR
2 USD
Velkoformátový katalog obrazů a kreseb pastelem z období autorova pobytu ve středoamerické džungli ve společnosti šamanů a...
Více informací...
50 EUR
54 USD
2000, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
609 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS