Časopis Umělec 2002/3 >> V přímém přenosu | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
V přímém přenosuČasopis Umělec 2002/301.03.2002 Tomáš Pospiszyl | focus | en cs |
|||||||||||||
Pod dokumentárním pořadem “Skandál s Amazonou” jsou podepsáni autor námětu a scénáře Jiří Martin a režisér František Arlet. Pořad dobově typickým ironicko-demagogickým způsobem zpracovává celou kauzu pohledem československých ideologů, který mnohé zamlčuje a hlavní vinu svádí na světový imperialismus či britskou tajnou službu. Z dnešního hlediska jsou nejzajímavější výpovědi Zdeňka Buriana a především Bohumila Konečného, jež tvoří hlavní část pořadu. V jednom ze záběrů Konečný listuje knižní podobou Octobriany a předstírá překvapení nad obrázky, jejichž novou podobu musel znát již minimálně tři roky.
Bohumil Konečný: “No to je strašidelný. Dělal jsem to, ale všecky ty další věci jsou přidělaný. Všecky ty symboly. Všecko to další je jiný, přidělávaný někým jiným. Ježišmarjá! No tak to teda… S tím nemá nikdo z nás nic společnýho. U nás se to nazývalo — ten seriál co jsme dělali na ukázku — Amazona. To je děsný, to je strašný. To je ničema, to nemá obdobu.” Komentář pořadu: “Malíři (Sadeckého) na slovo poslouchají. Ostatně zrovna je doba, kdy je v módě koukat se na Západ a prodávat se raději za hranicemi než doma. Prorazit do světa, v kterém se vůbec nemluví o žádném svědomí umělce ke společnosti, kde je volnost tvůrčí práce a kde se nikdo nikoho neptá, zda to či ono se slučuje s morálkou nebo vkusem. Vkus nevkus, kýč nekýč a jakápak socialistická morálka, jen když to sype a na kontech budou místo korun marky, libry nebo dolary. Tak kreslí bez zábran a všechno. Jen aby prorazili. Aby se proslavili v západních kruzích. Navíc Petr Sadecký spěchá: Teď, právě teď je příhodná doba prorazit na západní trhy. Bůhví jak to bude třeba za rok.” Bohumil Konečný: “Měl jsem ho za svýho syna, skoro bych řekl. Velice jsem mu byl nakloněnej, ovšem potom, co dneska dělá, — ne dneska, to už je připravováno zřejmě daleko dřív —, si myslím, že je to to poslední a nejničemnější, co někdo může udělat.”
01.03.2002
Doporučené články
|
04.02.2020 10:17
Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář