Časopis Umělec 2004/1 >> Marek Pokorný: Kdo odkud kam a kdo koho vypíná Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Marek Pokorný: Kdo odkud kam a kdo koho vypíná

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jiří Ptáček | info | en cs

Kurátor a teoretik Marek Pokorný se po několikaletém pobytu v Římě vrátil do Čech a stal se kurátorem Domu pánů z Kunštátu v Brně. Po roce však tuto pozici opustil kvůli místu ředitele Moravské galerie. Je tato změna příslibem nových příležitostí současnému umění nebo odchodem od kvalitně započaté práce?

Začal jsi profilovat DpzK jako flexibilní instituci s mezinárodními kontakty. Trochu překvapila tvoje kandidatura na ředitele Moravské galerie.
Ve hře byla dva nebo tři aspekty. Jednak osobní ambice a to bych nechtěl zapírat. Na druhé straně DpzK je součástí Domu umění a já tam působil jako externí kurátor. Spolupráce s vedením nebyla špatná, ale člověk nebyl úplně svým pánem. Vzhledem k tomu, že jsem dojížděl z Prahy a ze Říma, neměl jsem dohled na běžným provozem, nebyl jsem bodem, ke kterému se to vztahuje. Do budoucna jsem neviděl možnost udělat víc. Třetí aspekt je osobní. Vracel jsem se z Říma do České republiky a hledal jsem své nové místo na scéně. Najednou tady byla výzva, abych si o takové místo řekl. To byla souhra okolností, která mě vedla k tomu, abych o výběrovém řízení pro Moravskou galerii začal uvažovat. Už koncem minulého roku, kdy bylo vyhlášeno první výběrové řízení, mě několik lidí oslovilo, jestli bych se do něj nepřihlásil. Tehdy jsem o tom neuvažoval.
Moravská galerie je druhá nejvýznamnější kulturní instituce a to člověka láká, protože z toho vyplývá velká odpovědnost, ale také celá řada příležitostí pro výtvarné umění v celorepublikovém měřítku.

Budeš v DpzK dál externě působit. Mohlo by to v Brně působit jako střet zájmů…
V tuhle chvíli to není možné technicky oddělit. Program na letošní rok vznikal z velké části na mé podněty a tak tam budu mít do konce roku nějakou supervizi. Běží tam cykly doprovodných programů, které jsem inicioval a v řadě věcí jsem zainteresován. Ne, že bych byl kurátorem všech výstav, vlastně mám letos jenom jednu, další velký projekt, Jiřího Kovandu, připravuje Vít Havránek, ale já jsem to toho nějakým způsobem namočený.
Tuhle kapitolu definitivně uzavřu koncem roku 2004. Co bude s DpzK dál, nevím, nabízí se několik variant. Zatím se mi žádná nezdá úplně šťastná, ale tahle otázka se vyvíjí a zůstane v kompetenci Domu umění. Koncepce externího kurátora by, podle mého názoru, měla zůstat, aby se DPzK nestal nějakým odkladištěm méně povedených výstav. Mezinárodní zaměření, spolupráce s kurátory odjinud na náročnějších projektech, to by mělo přetrvat. A například videosuterén je, myslím, unikát a byla by škoda, kdyby zanikl.

V Moravské galerii budeš asi muset potlačit své zaměření na aktuální scénu…
Moravská galerie má v popisu práce sledovat umění do takového 9. století do současnosti. Mám představy, jakým způsobem by současné umění do toho mělo vstupovat. Myslím, že současné umění by se nemělo omezovat na projekty v uzavřených výstavních prostorách, ale že je možnost pomocí současného umění nově vnímat staré umění. Příklady jsou nasnadě všude ve světě. Nemyslím, že to bude s takovým luxusem jako jinde, ale lze zajistit dnešním umění prostředí pro staré umění a obráceně.

Už dříve jsi mi řekl, že bys také rád v Brně inicioval centrum pro současné umění.
Do budoucna bych chtěl, aby „při“ Moravské galerii, neříkám „v“, vzniklo personálně štíhlé funkční centrum současného umění se zaměřením na historii i teorii umění. Takové centrum u nás víceméně neexistuje, pomineme-li to, co dělal Soros a co dělá Jiří Ševčík na AVU, ale vysloveně akademická báze chybí. Ale jako to bude vypadat a odkud budou peníze, to bych nechtěl předjímat. Nejde mi například o financování ze soukromých zdrojů, protože by to skutečně primárně být akademická instituce se zaměřením na archivaci, výzkum a na teorii.

A tvé samostatné projekty. Teď jsi například by vyzván, abys koncipoval výstavu pro EXPO 2005 v Japonsku.
Z kurátorů v konkurzu jsem byl nakonec vybrán já. Výstava se pracovně jmenuje Zrcadlo přírody, čímž měním základní téma Moudrost přírody, což je pro mě téměř neakceptovatelný pojem, slovní konstrukt, který je součásti nějakého klišé. Je to prázdná floskule, pokud ji nenaplníme nějakým kontextuálním významem. Vlastně se mi nabízí otázka, co to je příroda v našem českém kontextu, jestliže nás obklopuje kulturní krajina, a jak se k takové krajině můžeme vztahovat. Kulturní krajina už není příroda, je něco za tím, pod tím, ale příroda to není. Zajímá mě hledání, jak se vztáhnout k něčemu, co je téměř nepředstavitelné… Moudrost přírody, která si poradí se vším i s člověkem, to je nesmysl. Proto jsem si vybral jako leitmotiv fotografii Jany Kalinové, kde dálkovým ovládáním vypíná město, ale ono není tak úplně jasné kdo koho vypíná… jde mi o hladinu iluzí.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
15 x 21 x 3 cm / 160 pages / sérigraphie 14 pass.couleur / 200 ex
Více informací...
30 EUR
33 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
Při nepovolené procházce lomem ČSA jsem vyplašil osmdesátihlavé stádo muflonů,2008, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
631 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
82 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS