Časopis Umělec 2004/3 >> Petra Pětiletá Přehled všech čísel
Petra Pětiletá
Časopis Umělec
Ročník 2004, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Petra Pětiletá

Časopis Umělec 2004/3

01.03.2004

Jiří Ptáček | umělec | en cs

Petra Pětiletá, nar. 1978 v Praze, studovala v letech 1999–2000 na pražské VŠUP (ateliér Pavla Nešlehy), pak pokračovala na Akademii výtvarných umění v Praze u Jiřího Davida. Po jeho odchodu z AVU se přesunula do ateliéru Veroniky Bromové. Průběžně uzavírá krátkodobé tvůrčí aliance s kolegyněmi Janou Doubkovou, Sylvií Málovou a Magdalenou Peševovou. Pětiletá a Peševová se letos staly kurátorkami kolektivní výstavy Láska (Galerie Doubner, Praha).
Kvůli performanci Proud touhy (2003) ve dvoře smíchovského činžáku, kde sídlila galerie CO14, se Pětiletá s Doubkovou navlékly do barevných kostýmů, výrazně nalíčily a improvizovaně zpívaly šansony. Jejich amatérské krákorání a hopsání mělo podle očitých svědků silný očistný účinek. Taková je většina prací Petry Pětileté: překračují obvyklé hranice soukro- mých a veřejných emocí. S Doub- kovou v tomto duchu vytvořila ještě vzájemné portréty v prázdných sálech, kde právě skončily – nebo teprve začnou – spole-čenské události. Také zde vy-růstá napětí z konfliktu nea- dekvátní přítomnosti na veřejném místě a soukromého důvodu, proč a na co čekají.
Některá videa Petry Pětileté jsou založena na materiálu osobního rázu (Léto, Vánoce, England, 2002–2003) a hovoří dosti dojímavým jazykem. Přetlaku mileneckého štěstí ve videu Léto je např. dosaženo pouze fotografiemi a videonahrávkami ze zájezdu k moři. Může leckoho popudit, protože „toto patří do domácích archivů“. Ale Pětiletá ověřuje, zda jsme schopni přijmout i obyčejný popis štěstí. Kvůli snímku Miluj svůj život (2003) zase požádala své přátele, aby se charakterizovali osmi ryze pozitivními větami. Formulace „mám rád své tělo, všechny mé vztahy jsou harmonické, svůj svět řídím jenom já, v mém životě je všechno v pořádku“ aj. byly předem dané. Pětiletá sledovala, jak jsou je schopni prožít a veřejně se s nimi ztotožnit.
Ve videu Dialogue (2004) se zase postavila na místo hrdinky romantické filmové scény poté, co původní herečku pečlivě vypreparovala. Pracně simulovala splnění přání mnoha žen. Pětiletá hraje tuto vrcholnou scénu filmu přesvědčivě a je obtížné zjistit, s jakou upřímností. Autorku obecně zajímají sebeprojekce: proto se vloudila i do bedekrů měst, která by chtěla navštívit. Sama u sebe podchycuje, v čem je touha hnací silou činů a v jakých stereotypech se projevuje. Dokazuje, že k jejímu naplnění někdy nezbývá než vyvinout uměleckou aktivitu.
Trochu mimo stojí fotografie anglických dělnic z balírny ovoce. Petra Pětiletá a Magdalena Peševová je fotografovaly právě ve chvíli, kdy vypnuly stroje. Prázdnota, únava i překvapení ve tvářích žen jsou tím výmluv-nější, když se dozvíme, že snímky vznikly bez svolení vedení továrny.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Velká kniha sebraných prací. Komiksy, kresby a malby poprvé pohromadě. Dva díly (LIVE a DIE) v kartonové krabici s potiskem....
Více informací...
55 EUR
57 USD
Obsah: Andy Warhol: Od A k B a zase zpět, Eugéne Ionesco: Nenajatý vrah, Egon Bondy: Ach Čechy.../deník dívky, která hledá...
Více informací...
8,05 EUR
8 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
77 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
227 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS