Časopis Umělec 2007/1 >> PINCHUK ART CENTRUM Přehled všech čísel
PINCHUK ART CENTRUM
Časopis Umělec
Ročník 2007, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

PINCHUK ART CENTRUM

Časopis Umělec 2007/1

01.01.2007

Alice Nikitinová | news | en cs de

V Kyjevě se slavnostně otevřelo centrum současného umění – Pinchuk Art Centrum. Událost skutečně pozoruhodná, uvědomíme-li si, že prozatím jsou v Kyjevě pouze tři galerie, vystavující současné umění, a na kyjevské akademii končí dějiny umění impresionismem. Zakladatelem centra je známý ukrajinský oligarcha a zeť bývalého prezidenta Kučmy Viktor Pinchuk,1 který už pár let sbírá současné umění, kurátoři jeho sbírek jsou Nicolas Bourriaud2 a Olexander Solovyov.3 Ve sbírce jsou zastoupeni jak ukrajinští postmoderní klasici devadesátých let (Olexandr Gnilitsky, Institution of unstable thoughts, Volodymyr Kozhuhar, Arsen Savadov, Oleg Tistol, Vasyl Tsagolov, Illya Chichkan.), ruští umělci ukrajinského původu (Oleg Kulik, Boris Mykhailov, Serhiy Bratkov), tak i zahraniční světově proslulí umělci (Xavier Veilhan, Subodh Gupta, Olafur Eliasson, Sarah Morris, Carsten Nicolai, Philippe Parreno, Navin Rawanchaikul, Thomas Ruff, Charles Sandison, Jun Nguen-Hatsushiba, Carsten Holler). Pozvánky na slavnostní otevření se daly vyhrát v rádiu odpovědí na správnou otázku, např.: „Jakpak se jmenuje malířská technika, při které se olej nanáší na plátno? - Olejomalba! Ó, výborně, gratuluji našemu posluchači, zrovna jste vyhrál vstupenku na slavnostní otevření Pinchuk Art Centra!!! ...“ Na samotnou ceremonii vás ochranka nepustila nejenom bez pozvánky, ale i v tom případě, že by vaše pozvánka byla zmuchlaná nebo špinavá. Není se čemu divit – společnost, jež se sešla na této akci, se silně lišila od obvyklého vernisážového publika – žádní ležérní bohémové, ale solidní mrzutí mužíci v tmavých oblecích, v doprovodu dvoumetrových vyšperkovaných krasavic. Na pódiu vyhrávalo obrovské instrumentální těleso, na četných obrazovkách se míhaly sestřihy různého contemporary artu a v klecích u tyčí se kroutili gogo-tanečnice, převlečené za známé umělce. Jména umělců byla pro jistotu uvedena na klecích latinkou i azbukou: Andy Warhol, Salvador Dalí, Gouguin, Van Gogh, Picasso, a dokonce i Leonardo Da Vinci. Docela upřímně vyřčená role umělce v současné situaci.Mezi publikem procházely pozlacené a okřídlené múzy. Občas moderátor hlasitě provolával z pódia chválu na současné umění v duchu reklamy na Pražské tržnici. Místní komentátoři události tvrdí, že Evropa a civilizovaný svět konečně vstoupily na Ukrajinu. Avšak role centra není jednoznačná. Na jednu stranu je současné umění po dlouhé době obdařeno legitimitou a pozorností, na druhou stranu je zřejmé, že se stává politickým nástrojem. Protože se současné umění na Ukrajině doposud nachází v marginální pozici, neexistují protichůdné názory uvnitř něj, existují pouze jeho přívrženci či odpůrci. V dnešní situaci se k odpůrcům automaticky řadí všemožné nacionálně a konzervativně naladěné skupiny, kdežto příznivci jsou automaticky zařazováni do opačného tábora. (Mimo jiné současný prezident Juščenko rád projevuje svůj osobní vkus, který je dost zpátečnický bez ohledu na jeho proevropskou orientaci v politice, podporuje své oblíbené umělce a rovněž chystá založení svého muzea, jakéhosi politického konkurenta Pinchukova centra). Další problém je v tom, že taková nečekaná popularizace současného umění absolutně zkresluje jeho původní funkci, obzvlášť pokud je narušena jeho historická kontinuita.4 Dlouhou dobu existovalo jen pár malých galerií na pokraji dění, kam chodil stejný okruh lidí. Najednou se současné umění zjevuje pro široké publikum nečekaně v podobě velkolepé šou, exotické zábavy pro zbohatlíky, jako jakási módní, trendová záležitost, zbavená obsahu – navíc je centrum umístěno v komerční zóně mezi luxusními butiky. I výběr děl v podstatě podporuje tuto image – většinou jde o velké, vizuálně „chutné“ věci, které jsou schopny „ohromit“ i nezkušeného diváka. V médiích se nejvíc mluví o požáru během vernisáže, nebo se spekuluje o cenách 1 Viktor Pinchuk je jedním z nejbohatších lidí Ukrajiny, vlastníkem mnoha podniků v oblasti metalurgického, uhelného a mediálního průmyslu a dodávek plynu, bývalý poslanec a poradce bývalého prezidenta Kučmy. Po oranžové revoluci a změně vlády mu soud část z jeho podniků zabavil. Nyní se prezentuje hlavně jako mecenáš v oblasti kultury, zdravotnictví a práva. 2 Nicolas Bourriaud, známý v Čechách jako autor „Postprodukce“, byl rovněž jedním z kurátorů Moskevské bienále. 3 Olexander Solovyov – ukrajinský teoretik a kurátor. 4 Ačkoli mnoho ruských avantgardistů začátku století pocházelo z Ukrajiny, místní prostředí nebylo nikdy nakloněno žádným novým směrům. Existující avantgardní skupiny byly spíše marginálním jevem a brzy zanikly, většina inteligence byla zaměřena spíše na tradiční a nacionální hodnoty, takže opozice státem uznávaného socrealizmu byla ještě konzervativnější než samotný socrealizmus. Západní umění bylo pro většinu lidí nedostupné. „Undergroundoví“ umělci .(až na pár ojedinělých výjimek) malovali velmi komorní lyrické malby, které vystavovali doma. Po rozpadu svazu se společnost vrhla na hledání vlastní identity a to v slavné historické minulosti a „duchovnu“. Na akademii výtvarných umění socrealizmus degradoval k stylizovanému salonnímu umění a měřítkem kvality díla se stal „duchovní horizont“. Na začátku devadesátých let přišla postmoderna v podobě ukrajinského neobaroka a umělců kolem skupiny „Pařížská komuna“, kteří již měli styky se západem i s moskevskou scénou, a které podporoval například Bonito Oliva. Po této generaci se dlouho nikdo další neobjevil – možná to souvisí s tím, že zájem o Ukrajinu znovu uhasl a současným uměním se tam nezabýval vůbec nikdo, vyjma Sorosova centra, kde se pořád dokola točili ti samí lidé - umělci devadesátých let. Až teď se znovu objevuje nová generace mladých umělců. Zatím je jich málo, ale je o ně velký zájem. Více a mnohem pozitivnější informace najdete zde: www.c-artpinchuk.org/peiges/english/2.html




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Někdy smutná ale v podstatě veselá pohádka sochařeTomáše Vejdovského o jedněch neobvyklých vánocích zvláštní rodiny. Příběh pro...
Více informací...
6 EUR
7 USD
V této autorské knize propojuje Martin Zet viditelné / hmatatelné / uskutečněné / formulované, do jednoho celku
Více informací...
7 EUR
8 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS