Časopis Umělec 1999/3 >> Zpráva o stavu českého umění podle Matouška / (František Matoušek v MXM) Přehled všech čísel
Zpráva o stavu českého umění podle Matouška / (František Matoušek v MXM)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zpráva o stavu českého umění podle Matouška / (František Matoušek v MXM)

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Lenka Lindaurová | reviews | en cs

Nikdo dnes neví, co je to umění, nikdo neví, co je to evropské umění. Kdo by tedy mohl říci, co je to české umění? Je svobodné? Je světové?
Zatímco tvorba většiny mladších autorů se zabývá většinou zcela autonomními problémy a jejich díla jsou postavena na subjektivních pocitech a příbězích, které se málokdy proklamativně staví ke společenské realitě, druhá samostatná výstava Františka Matouška se pokouší přesně pojmenovat některá typicky česká traumata výtvarné obce. Autor to ovšem dělá upřímně, možná s dávkou naivity, což je ale na této cynické scéně vnímáno jako sebeironizující pokus. Samozřejmě, že v Matouškově projektu má hyperbola své jasné místo, přesto je jeho pokus o pojmenování některých jevů myšlen vážně.
Je třeba podotknout, že předchozí Matouškova tvorba využívala oblíbených popových témat ve stylu retro: portréty modelek, zpěváci v džínovině, objekty z korálků. Kromě výběru aktuálních módních témat se ovšem Matoušek zavedl jako skvělý malíř (jeho megabillboard na brněnské dálnici dopadl vedle čtveřice děl zavedených bardů nejlépe).
Asi nejprovokativnějším dílem poslední „závažné“ Matouškovy výstavy je Přestřelka, obraz namalovaný jen pro české publikum a právě proto, že mluví o české touze po světovosti. Nad pražskými střechami se odehrává bitva kritiků, v jejichž středu stojí krásná domina s hlavou Jany Ševčíkové, přední teoretičky a kurátorky, jejíž vliv považují především mladí umělci za slávotvorný. Nevadí, že kolem do sebe řežou znalci s velmi podobnými názory, malíř si v podstatě vybral své nejoblíbenější. Posunul význam malicherných válek českého prostředí do osobní roviny, ale zároveň demonstroval brilantním malířským stylem myšlenku světovosti, kterou jeho typicky český obraz předem vylučuje. Podobně ambivalentní jsou fotbalové jedenáctky - česká a německá: jedné rozumí celý západní svět, té druhé jen okruh galerie MXM. Není jasné, zda tato diskvalifikace byla jednoznačně záměrná, protože ostatní obrazy se tematicky na světové pódium už vehementně tlačí.
Kdo by se nechtěl dostat pod křídla firmy Saatchi&Saatchi, která vlastní prestižní sbírku současného umění? Matoušek vymaloval její poslední katalogy a přidal i svůj. Poskládal na obraze pozvánky na výstavy top výtvarných hvězd. Zbožštil si Pipilotti Rist. Namaloval si portréty svých oblíbených britpopistů. Vymaloval sebe a svou sestru podle Balkenhola.
I když se budeme tvářit, nebo spíš umělci se budou tvářit, že jde o ironickou nadsázku, pojmenoval Matoušek zdejší atmosféru zakomplexovanosti a ublíženosti, nepřiznané touhy být na stránkách Flash Artu (střední generace) a Freeze (mladší generace). Tyto pocity nejsou nijak nelegitimní a k roli bohémského skromného umělce, který těží v hlubině své duše, se už nikdo nehlásí.
Póly lehkosti a závažnosti zdůraznil autor na sumarizujícím plátně, kde virtuózně převedl všechny obrazy do jakéhosi vlastního malovaného ceníku.
Jestliže Matouškův učitel, Jiří David, objel světové hvězdy, aby je zařadil do svého projektu rozpůlených tváří, on sám volí jinou cestu. Otevřeně zařazuje české neznámé umělce do světového kontextu a sebevědomě se k vítězné jedenátce připojí. Ano, jinak se to řešit nedá.
František Matoušek. Galerie MXM, Nosticova 6, Praha 1. Od 6.4. do 2.5. 1999.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
239 USD
2008, 21 x 29.6 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
607 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS