Časopis Umělec 2011/1 >> Riga: Life is Life Přehled všech čísel
Riga: Life is Life
Časopis Umělec
Ročník 2011, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Riga: Life is Life

Časopis Umělec 2011/1

01.01.2011

Alena Boika | in transition | en cs de

Během sovětské éry byla oblast Pobaltí vždy svébytným teritoriem, jedinečným kouskem Západu na Východě, s nevhodnou vůní a záblesky kapitalismu, v podmínkách sovětského zřízení samozřejmě značně utlumenými. Co jsme o nich tehdy věděli? Jako dřív ani dnes se tři pobaltské republiky příliš nerozlišují — Litva, Lotyšsko, Estonsko — nějak se ví, co mají za hlavní města, ale ostatní památky a kulturní velikáni se všem pletou. Čím je zajímavé Lotyšsko? Nerozdělitelnými souslovími: rižským pobřežím, se studeným sluncem bez poskvrny, s dunami, s dlouhými stíny, s tisíckrát opěvovanými borovicemi, rižským likérem (Rigas Balzams) a festivalem v Jurmale. Tři pobaltské státy vyhlásily jako první nezávislost po rozpadu Sovětského svazu a jako první, a zatím jediné z bývalých sovětských republik, vstoupily, nebo spíš byly pohlceny Evropskou unií.
Když jsem se dozvěděla, že Ivars Gravlejs a Petra Pětiletá odjíždí do Rigy, bylo mi trošku smutno — v Praze je lidí spousta a občas se nad ní objeví duha, ale duhových lidí, jako jsou oni dva, je tu málo. Ptala jsem se Petry, co bude dělat v té daleké zemi, kde lidi mluví pomalým zpěvným jazykem a na obzoru je místo kopců vidět jenom nebe. A Petra mi tehdy odpověděla: „Já se tam doopravdy hrozně těším, cítím tam takový neskutečný klid, že bych tam nejradši byla už teď a ponořila se do meditativního prožitku na novém místě.“
Meditativní prožitek začal tak zhurta a silně, že se brzy dostal až na hranici apatie a deprese. Všechno kolem tomu nahrávalo. Lidi tu toho moc nenamluví a ještě méně se usmívají. Vezmou si vhodné páčidlo a vyrazí z venkova do města „za prací“ — krádeže za bílého dne nejsou nic mimořádného, samozřejmě ne přímo v centru, ale kousek stranou. Chodit s foťákem se nevyplácí, není dobré telefonovat dražším mobilem, už vůbec není vhodné dělat nějaká zvláštní gestaa vrhat podivné pohledy — a samozřejmě nedávat nikomu adresu, kde bydlíte! Jenže to stejně není žádná záruka. To takhle vyrazili Petra s Ivarsem a jedním kamarádem z Česka, který za nimi přijel na návštěvu, do příjemného baru, kde se jim stala podivná věc. Po několika pivech Petra najednou zmizela a nezvedala telefon. Až za několik hodin ji úplně náhodou objevili, jak se vesele prochází po silnici, aniž by si uvědomovala, co se s ní dělo. Bylo zcela zjevné, že má v sobě nějakou látku, která výrazně napomohla tomu, že ji bylo možné bez problémů naložit do auta a zavést daleko od příjemného baru. Kreditku, telefon ani peníze už u sebe neměla. Vlastně byli ale všichni rádi, že to tak dobře dopadlo.
Když už byli Petra i Ivars z místního surrealismu trochu unavení, rozhodli se přijmout pozvání na konferenci a přesídlit na několik dní do Berlína. Měli ale oba divné tušení, a tak Ivars speciálně kvůli odjezdu koupil zámek a nový a nablýskaný ho připevnil na dveře. Ale copak proti surrealismu pomáhá zámek? Už den po odjezdu, přímo uprostřed konference, zazvonil Ivarsovi telefon. Dozvěděl se, že jejich byt hoří a že je nutné okamžitě vyrazit dveře. Co asi může udělat člověk, který sedí na konferenci v Berlíně, když mu v Rize hoří byt? Moc ne. Řekli si, že mají štěstí, že vzali notebook s sebou, a zavolali známým. Po návratu zjistili, že sousedi, kteří bydlí o patro níž, si k jejich prohořelé podlaze přistavili žebřík a bez skrupulí si k nim chodí tu pro to, tu pro ono. Tvrdili, že tím byt hlídají. Majitel domu Žeňa jim dokonce ze soucitu donesl pár čokoládových bonbonů. Když mu Ivars tiskl ruku, nemohl odtrhnout oči od jeho bot a v duchu si říkal: „Jako moje, dokonce i velikost je stejná…“ Dokud mu nedošlo, že jsou to jeho boty, a ruku pustil.
Nějak bylo, nějak bude. A navíc v Rize je víc opuštěných bytů než lidí, a tak jim majitel s radostí nabídl, ať se přestěhují. Jenže v novém bytě nebyl plyn, a tak museli chodit vařit do vedlejšího. A taky pracovat museli chodit jinam, protože internet byl zase v dalším, třetím bytě. Takže žili ve třech bytech. A vlastně jim to přišlo náramně vhod, když jednou nastala příležitost ke grandiózní (opulentní) oslavě. Ta začala focením před černým cadillacem, což je podle Petry nezbytná součást každé lotyšské svatby.
V mezidobích mezi pády do deprese a do prohořelé díry v kuchyni se Ivars věnoval umění, samozřejmě, čemu taky jinému, než největšímu opiu národů. Jako vždycky, i tentokrát začali společensky prospěšnou prací. Když si všimli prázdných bílých billboardů, na kterých „může být i vaše reklama“, museli se prostě pustit do díla. V rámci boje s všeobecným marasmem se Ivars s Petrou oblékli do žlutých montérek, jaké nosí opraváři silnic, a jeden z billboardů „vylepšili“ nápisem „Life Is Life“. Jak mi později vysvětlila Petra, byla to svým způsobem útěcha pro čtenáře, bodré heslo ze známé písničky, i deklarace obecné absurdity. Nikdo se nezajímal o to, co je kde napsáno, a tak billboard s energickou životní výzvou stojí do dneška.
Druhé „vylepšení“ proběhlo stejně hladce, ale bez povšimnutí vydrželo jen krátce a bylo rychle odstraněno. Obrovská písmena u vjezdu do města nějakou dobu místo nápisu Riga nestydatě tvořila slovo „Píča“.
Tím jejich zásahy do životního prostoru Rigy neskončily, ale začaly mít viditelně demonstrativní charakter. Z Prahy byla přivezena miniaturní výstava Co je české umění?, do níž od každého ze čtyřiceti účastníků vybrali to dílo, které se dalo nejsnadněji převézt v tašce nebo které bylo možno podle instrukcí na místě vytvořit. Návštěvníci sice všechno nepochopili, ale výstavu s radostí přivítali.
Celý pobyt skončil zjištěním, že Beautiful Time je lepší si vychutnávat jen čas od času a místní vynucené meditativnosti a depresivitě se vystavovat jen v krátkých intervalech. Potom nebude heslo „Life Is Life“ znít tak tragicky.



Z ruštiny přeložila Anna Černá.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
jinde - poezie
THC Review a zavržená minulost
THC Review a zavržená minulost
Ivan Mečl
My jsme pátá světová strana! Pítr Dragota a Viki Shock, Fragmenty geniality, květen a červen 1997 Viki vlastně přišel, aby mi ukázal kresby a koláže. Jen jako doplněk mi dal k nahlédnutí samizdatové THC Review z konce devadesátých let. Když mne zaujalo, vyděsil se a řekl, že tahle tvorba je uzavřenou kapitolou, ke které se nechce vracet. Kresby z barů, občerstvoven a hospod jsme se ihned…
Číst více...
cena
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
To hen kai pán / (Laureát ceny Jindřicha Chalupeckého 1998 Jiří Černický)
„Mluví-li se v našich dobách o umění, obvykle se mluví o jeho umístění v subjektivitě nebo objektivitě, o tom, jak vyjadřuje život, anebo o tom, jak životu pomáhá. Pomíjí se při tom, že jde o ten zvláštní druh konání v subjektivitě a ten zvláštní druh konání v objektivitě, jež je právě uměním a ničím jiným. Snad se to pokládá za příliš samozřejmé, snad za málo významné. Ale to je právě to…
Číst více...
birthing pains
Kdo se bojí mateřství?
Kdo se bojí mateřství?
Zuzana Štefková
Zmnožení definic „matky“ je zároveň místem zesíleného útlaku a potenciálního osvobození.1 Carol Stabile Psal se rok 2003 a v houštinách lesa Lapák na Kladně postávala u cesty žena v pokročilém stádiu těhotenství. V rámci výstavy Umělci v lese mohli kolemjdoucí zahlédnout záblesk jejího klenutého břicha, které v exhibicionistickém gestu odhalovala speciálně pro ně. Právě tahle performance Lenky…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
28 x 43 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
558 EUR
607 USD
Kniha byla součástí výstavy SVÁTEK PRÁCE. Texty Martina Zeta s předmluvou Miloše vojtěchovského.
Více informací...
11 EUR
12 USD
collection ectoplasme / 21 x 29 x 0,7 cm / 32 pages offset / silcksreen cover / 500 copies
Více informací...
16 EUR
17 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS